Ladiesman Postad 11 oktober 2009 Postad 11 oktober 2009 Tjena! Jag skriver ett manus som mestadels utspelar sig mellan en kidnappare i ett hus och en utredare (eller vad heter det egentligen?) utanför huset som förhandlar. Kidnapparen vill ha 4 miljoner dollar för att släppa fångarna. Vad jag skulle vilja ha lite tips på är: Vad kan föra deras konflikt fram och tillbaka? Vad kan de ställa för krav på varandra? EXEMPEL TACK :) 0 Citera
daarco Postad 12 oktober 2009 Postad 12 oktober 2009 Tja.....jag skulle använda den kidnappade personen. Han/hon skulle först vara mot hela rejen. Men senare bli mer och mer intresserad av pengar och börjar trissa kidnapparen att be om mera pengar. Förhandlaren skulle använda olika personer mot kidnapparen. Flickvän eller "maffia". Självklart så ska det också vara något som går snett i mitten så de får börja om med nya förutsättningar tex ett misslyckat räddningsförsök där någon mister ett öga eller nåt. 0 Citera
nson Postad 14 januari 2010 Postad 14 januari 2010 Jag har inget förslag, men jag ville bara säga att det här borde bli "Årets rubriken" 0 Citera
bondlurken Postad 14 januari 2010 Postad 14 januari 2010 Det finns massor av filmer där en stor del av handlingen är just dialogen mellan kidnappare och "hostagenegotiater", kolla på dessa så får du en massa tips, jag kommer inte på namn på filmerna, men det är säkert någon annan som kan det. 0 Citera
Taz_1999 Postad 15 januari 2010 Postad 15 januari 2010 Jag skulle fundera i termer av olika karaktärers mål. Vad vill de åstadkomma? Varför? Vad driver dem? Sedan skulle jag även lägga till vilka brister karaktärerna har, som visar sig i hur de hanterar situationer. Målet för kidnapparen är att få 4 miljoner, men vad skall han ha de pengarna till? Varför? En operation för sitt sjuka barn? En strandvilla på Bahamnas? En Lamborgini? En bestraffning för banken som vägrat honom ett lån, vilket gjorde att hans gård beslagstogs och såldes på auktion? En familjegård som innehåller en mörk hemlighet nedgrävd på tomten? Jag bara spånar här... Målet för förhandlaren är förstås det som är hans jobb - att lösa situationen, men kanske han även har något att bevisa, för sig själv eller andra. Kanske ett par tidigare förhandlingar har gått åt skogen? Kanske han har ett karaktärsdrag/brist som han behöver kämpa med? Kanske finns det en person inne i huset som är en anhörig, som gör att han har svårt att hantera situationen utan att lägga in känslor i den osv. osv. :) 0 Citera
onlyme Postad 16 januari 2010 Postad 16 januari 2010 Om jag skulle ge mig in på att skriva med sådant tema, skulle jag nog lägga ungefär 10 minuter på karaktärsuppbyggnad. 20 minuter på gisslandramat. 20 minuter på en brokig flykt, där gisslan är med ett tag, men av anledning dör, eller dylikt. 20 minuter på en fyndig rättegång, där det verbala spottas fram och tillbaka. 20 minuter på tiden i fängelse. Där han antingen dör? eller blir kung? You name it! De sista 5, 10 minuterna en tvist, något som tittaren inte hade kunna lista ut, fast han är filmanalytiker. Kanske hoppa i tiden, är ju ganska inne tror jag?? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.