Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej igen,

Jag har funderat på en ny dator, tänkte införskaffa en Mac Book pro. Priserna skiljer sig otroligt mycket beroende på processorernas kraft. Jag satt och diskutera detta med en vän som är IT-tekniker och fotograf, så han har mycket som talar för att han kan sina arbetsmaskiner. Hur som helst sa han att nuförtiden var processorerna så bra i Mac-datorer så det är nästan ingen märkbar skillnad på dem, det är en marknadsföringsstrategi och att ram är det ända viktiga nuförtiden.

Någon som som vet om detta stämmer, har tänkt köra Final Cut pro och After Effects på datorn åtminstone och jag vill inte att det ska sega ihop.

Tack för svar

MVH

marlon

edit: bör flyttas till datorteknik - sorry för det

Postad

Skillnaden mellan 2.26 ghz och 2.53 ghz är kanske inte en extremt märkbar skillnad, medans skillnaden mellan t.ex 2.53ghz och de Nehalem-processorerna som sitter i en Mac Pro är en STOR skillnad.

Det beror ju lite på vilka burkar man jämför också...

Postad

här är ett exempel på en 2,8 GHz:

Processor

2,8GHz Intel Core 2 Duo

1066MHz frontside bus

3MB shared L2 cache

och en 2,53 GHz:

Processor

2,53GHz Intel Core 2 Duo

1066MHz frontside bus

3MB shared L2 cache

I detta fall handlar det om 4000 kr. Det ända som skiljer sig är GHz men det är det som jag har hört inte spelar någon roll eftersom alla dessa processorer är väldigt starka.

lägg märke till att jag pratar om Mac Book Pro, alla de nya modellerna har samma processorer det är endast GHz som skiljer dem åt.

Postad

någon som vet?

Jag ser inte ens processor på

Requirements to install all Final Cut Studio applications

* Mac computer with an Intel processor

* 1GB of RAM (2GB of RAM recommended when working with compressed HD and uncompressed SD sources; 4GB of RAM recommended when working with uncompressed HD sources)

* ATI or NVIDIA graphics processor (integrated Intel graphics processors not supported)

* 128MB of VRAM

* Display with 1280-by-800 resolution or higher

* Mac OS X v10.5.6 or later

* QuickTime 7.6 or later

* DVD drive for installation

* 4GB of disk space required to install all applications (Final Cut Pro, Color, DVD Studio Pro, Soundtrack Pro, Motion, Cinema Tools, Compressor, and Apple Qmaster)

* 46GB of disk space required for optional content

o 9GB for DVD Studio Pro content

o 7GB for Motion templates

o 22GB for audio content

o 8GB for LiveFonts

Postad

Med viss reservation för att jag inte är Mac-taliban (förlåt Mac-användare) utan bara IT-tekniker och inte har använt just Final Cut eller knappt ens en Mac alls.

Jag tror att du snarare kommer att lida av bristande diskprestanda (och det gäller väl generellt för laptops med undantag för dom som har SSD) än sakna ~300MHz i processorfrekvens och jag tror DEFINITIVT INTE att det är värt 4 papp. Lägg dom pengarna på RAM istället. Om inte annat får man 160GB SSD för ungefär dom pengarna och DET lär du märka av positivt.

Postad

Alla nya macbook pro funkar bra med fcs. I final cut redigerar du ofta i apples egna prores-kodning om källan är HD-material. Du konverterar helt enkelt källmaterialet till detta vid import till datorn. Den tar stor plats på hårddiskar, men är skonsam mot datorns processorkraft. Skaffa 4Gb i ram så funkar fcs helt OK. Se till att det sitter en HD på 7200rmp i datorn. Se ochså till att skaffa externa diskar med firewire 800 för loggning av videomaterial.

I jämförelse med Final Cut så behöver Premier MASSIVT med processorkraft för att redigera högupplöst material tillfredställande.

Själv kör jag XDCAM från EX-3 och AVCHD från HMC151 på en två år gammal MBP 2,33Ghz/3Gb ram utan problem.

Postad

Kollade även upp system req. för after effects till mac.

Mac OS

* Multicore Intel® processor

* Mac OS X v10.4.11–10.5.4

* 2GB of RAM

* 2.9GB of available hard-disk space for installation, plus 2GB of space for optional content; additional free space required during installation (cannot install on a volume that uses a case-sensitive file system or on flash-based storage devices)

* 1,280x900 display with OpenGL 2.0–compatible graphics card

* DVD-ROM drive

* QuickTime 7.4.5 software required to use QuickTime features

* Broadband Internet connection required for online services†

medens Windows behöver 1.5 ghz eller bättre..

Känns som att jag som jag klarar mig bra på 2,53 GHz + 4gb ram, så länge det är mac:)

Postad

Processorkraften saknar man bara i renderingar. Men har man ett snabb processor så behöver man inte förrendera många effekter i FCP. Men jag håller med andra, att RAM och hårddisken är viktigare saker att ha bra kvalite för de är oftast de som flaskhalsar saker när man väl sitter och arbetar.

Har man en lite segare processor så en rendering tar normalt 45 min på en snabb datorn så får man bara räkna med att få en lunchrast på 60 min istället med den långsammare...

Däremot så är processorkraft nödvändigt om man compar mycket i AE med många effekter. Nu har jag ett projekt i AE som varje färdigrenderad bild tar ca en minut att göra, men då sitter jag på en AMD64 Dual Core 2,21 Ghz (4200+), och de är inte lika snabba som en Intel Core 2 Duo på samma klockfrekvens.

I min huvudcomp så har jag minst fem steg ner andra pre-comps, plus massa andra som bara kanske är ett eller två steg. Så när de ska räkna ut en comp, den sista, så måste den först kanske räkna ihop 7-20st pre-comps, lägga ihop dem, sen lägga ihop dem, lägga ihop dem, etc. därför blir det ca en minut varje bild. Där känner jag att jag hellre skulle vilja ha lite snabbare processor.

AE = Processor sen RAM

FCP = RAM/HD sen Processor (om man jobbar i SD eller "lättare HD")

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...