Konk Postad 19 september 2009 Postad 19 september 2009 Har en ny redigeringsburk på väg hem. Vissa delar tar lite tid så jag har lite för mycket tid över just nu och funderar på operativsystem. Har tidigare inte lagt något större tänk på det, XP 32 har alltid varit snällt mot mig både på jobbet och hemma, men då jag nu funderar på att lära mig lite mer compositing och vfx i After Effects så vet jag av erfarenhet att RAM är viktigt för att inte bli galen i förtid. Jag har beställt burken med 6gb ram, just in case. Har plats för 2gb till. Men det klarar ju inte 32-bits XP (inte ens 6 gb klarar den, men det vart billigare än 4gb). Jag är småskeptiskt till Vista just för att det är rätt minneskrävande även om man stänger ner det visuella. Då sprang jag på Windows XP 64 och tänkte kolla om det finns någon nackdel med att köra det? Fungerar AE med 8gb ram nuförtiden? Jag kommer köra Avid Media Composer 3.5 och Adobe After Effects. Burken är en certifierad Avid-burk (HP XW4600). Just nu håller jag mig till DV-material, men har starka funderingar på att gå över till HDV inom en snar framtid. 0 Citera
Konk Postad 19 september 2009 Författare Postad 19 september 2009 Upptäckte att Avid Media Composer inte stödjer XP 64, så då blev valet lite lättare. Står mellan XP 32 och Vista 64 då. Är det värt det att uppgradera sig till Vista? Vad är era erfarenheter. Själv känner jag lite att "if it ain't broke, don't fix it". 0 Citera
Max_H Postad 20 september 2009 Postad 20 september 2009 AE CS4 funkar med upp till 64GB ram på PC om jag minns rätt (max 4Gb per CPU core eftersom det egentligen är ett 32-bitars program) och officiellt gäller Vista 64. Du har iofs mest nytta av det om du kör HD/RED projekt. Tycker personligen att Vista fått lite oförtjänt dålig kritik (dock ibland problem drivers till gamla grejer) - har alltid funkat ok för mig om man slår av allt "visuellt" tjafs plus UAC-skräpet som frågar om allt man vill göra... Notera att vissa pluggar till AE kan trassla i 64-bit system. //Max 0 Citera
Kimster Postad 20 september 2009 Postad 20 september 2009 +1 på det. Kör Quadcore och Vista64 och det fungerar varken sämre eller bättre än XP32 förutom att det är snabbare pga. förmågan att ta hand om alla mina 8GB. "If it aint broken don't fix it" - funkar till en viss gräns. Den gränsen är när man ska byta ut sitt 32bit mot 64bit pga. de stora fördelarna inom prestanda och minneshantering. Det är plugins, servicepack och drivrutiner man ska vara försiktigt med. FRAMFÖRALLT om man kör något som börjar på Avid... 0 Citera
Konk Postad 20 september 2009 Författare Postad 20 september 2009 Jo, Avid är ju mer än lite kräsen när det gäller burken man kör den på. Så det kanske är dumt att börja lalla runt med saker man inte vet hur de fungerar. Får kanske leva med lite segare AE. Det är lite synd då det egentligen är det jag ska spendera mest tid i och försöka lära mig, men fungerar inte Aviden pga nåt dumt man gjort så är jag ju handikappad. 0 Citera
Max_H Postad 21 september 2009 Postad 21 september 2009 Eftersom samarbetet After Effects Avid är något "begränsat" kan man ju överväga varianten dual-boot också. Avid i 32-bit och After Effects i 64-bit tills Avid blir 100% kompatibelt med 64-bitars världen. Jag kör utdragbara diskar i min burk så jag har både XP32, Vista 32 och Vista 64 rullandes. Enda problemet för mig är egentligen om man kör Softraidade diskar som man måste importera varje gång man byter operativ (har i alla fall aldrig hittat nån väg runt det). //Max 0 Citera
Konk Postad 21 september 2009 Författare Postad 21 september 2009 Fast dualboot är ju så sjukt irriterande att köra just mellan de två programmen. Det är ju inte sällan som man vill tillbaka till Aviden och dra ut någonting mer när man sitter i AE. Fast det kan ju vara värt en tanke iaf. Men som det ser ut nu så blir det nog XP 32 och så får jag överleva med lite segare AE. Har ju tidigare kört AE på min gamla burk med 256mb ram. Visserligen några år sedan nu men det fungerade ju... Lite kort preview bara och några veckors renderingstid för 30 sekunder reklamfilm... ;) Är oerhört nyfiken på hur stödet för Windows 7 kommer vara för båda programmen. Avid kommer ju säkerligen ta sin goda tid på sig, men de har å andra sidan Media Composer 4 runt hörnet... Adobe brukar ju vara snabbare att ta till sig förändringar. 0 Citera
Istudios Filmproduktion Postad 21 september 2009 Postad 21 september 2009 Aldrig någonsin XP 64 bitar, räkna med bråk från det mesta då. Jag skulle inte heller köra Vista för den delen utan gå rätt på W7. 0 Citera
ronnylov Postad 1 oktober 2009 Postad 1 oktober 2009 XP 64-bit har problem med drivrutiner och programkompabilitet. Jag håller med föregående talare att köra med Windows 7 64-bit eller möjligen Vista 64-bit. Efter att testkört Windows 7 så måste jag säga att det känns som det funkar bättre än Vista, trots att det ser ungefär likadant ut. Windows 7 drar inte lika mycket minne som Vista och fungerar mycket bättre än XP 64-bit. 0 Citera
Konk Postad 2 oktober 2009 Författare Postad 2 oktober 2009 Jo, skulle gärna testa Win7, men det finns inget stöd från Avids sida. Och det är det viktigaste för mig tyvärr. Kanske en dualboot. 0 Citera
plisb Postad 19 oktober 2009 Postad 19 oktober 2009 Hm, måste bara tillägga att jag kör Windows XP Pro, 64 bitarsversionen, sen i augusti nu. Självklart var jag fundersam först, men det funkar prima. Enda jag fördömmer är att inte vissa plugins till Vegas 9(64bits) funkar, och då pga. ingen 64-bits kompabilitet för just de pluginsen. Dock sägs det ständigt vara under utveckling från sonys sida, osv osv. De tidigaste xp64 versionerna har haft stora problem det vet jag, och jag antar jag kommer byta till Win7 sen, men som sagt, det har inte varit några som helst problem för min del med XP64, inte med några uppdateringar eller whatsoever. 0 Citera
Fürni Postad 19 oktober 2009 Postad 19 oktober 2009 Jo, skulle gärna testa Win7, men det finns inget stöd från Avids sida. Och det är det viktigaste för mig tyvärr. Kanske en dualboot. Ptja, Win7 Professional (och över) har ju en integrerad XP-VM som man skulle kunna köra det i annars? :) 0 Citera
Konk Postad 21 oktober 2009 Författare Postad 21 oktober 2009 Avid håller även på att testa för fullt, så förhoppningsvis har Media Composer 4 snart officiellt stöd för W7 (eller tvärtomblir det ju kanske). Har iaf fått hem burken nu och tuffar på med XP32 tills dess. Fungerar faktiskt oerhört smärtfritt än så länge, förutom att jag verkligen, verkligen behöver nya skärmar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.