Gå till innehåll

Intel Xeon Lynnfield socket 1156!


ronnylov

Recommended Posts

Hejsan!

 

För er som går i tankarna att köpa en prisvärd processor för videoredigering så kan jag meddela att intel har släppt Xeon-processorer för socket 1156, alltså samma sockel som Core i5 750, Core i7 860 och Core i7 870 använder.

 

Jaha, vad är det med det då säger ni kanske? Jo det finns ett par intressanta modeller som har hyperthreading men ändå är billigare än Core i7 860. Visserligen lägre klockade men för videokomprimering så är hyperthreading bra.

 

Specifikationer:

http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?series=42926

 

Priser: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1310

 

De som jag tycker är intressanta är i så fall särskilt intel Xeon 3440 och Xeon 3450. Xeon 3440 är intressant då den kostar som Core i5 750 men alltså har hyperthreading vilket i7 750 saknar. Visserligen något lägre klockhastighet än Core i5 750 men för videoredigering blir prestandan troligtvis bättre.

 

Xeon X3450 har samma klockfrekvens som Core i5 750 men med hyperthreading aktiverat. Priset hamnar mittemellan i5 750 och i7 860 så den verkar väl vettig också tycker jag. X3460 är i princip identisk med Core i7 860 och då X3460 ännu så länge verkar vara lite dyrare så är den inte intressant. X3470 är identisk med Core i7 870 men då X3470 också är dyrare så är den inte så rolig den heller tycker jag.

 

Detta var väl ett bra tips! Alltså Xeon X3440 eller X3450 om man vill ha Lynnfield med hyperthreading till ett lägre pris än Core i7 860. Kan ju vara särskilt intressant om man gillar att överklocka litegrann.

 

Som en liten sidonotering kan jag nämna att det finns Xeon till socket 1366 också, t.ex. W3520 som är identisk med Core i7 920 och också säljs till samma pris. Så det kanhända att priserna på s1156 Xeon går ner framöver så att Xeon 3460 nog kommer att kosta som i7 860 skulle jag tro.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej

Har Du råd om tillhörande moderkort ?

Läste lite om cpun och den är väl, som jag förstått det tänkt

för server-burkar. Men jag kollade lite på moderkort och hittar mest

kort som är perfekta för spelentusiaster.. alltså portar för dubbla

grafikkort å så. Känns ju lite onödigt för en redigeringsburk.

/David

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Nej, jag har inte själv uppgraderat datorn ännu. Skulle nog satsa på en Core i7 860 så vet jag att vanliga moderkort funkar. Prisskillnaden är inte så stor längre att det känns värt att chansa med xeon...

 

Det enda tipset jag har är att det numera kommit moderkort med USB3 och SATA3 vilket är de nya snabbare gränssnitten så ska man köpa nytt moderkort kan man ju med fördel välja ett sådant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan!

 

För er som går i tankarna att köpa en prisvärd processor för videoredigering så kan jag meddela att intel har släppt Xeon-processorer för socket 1156, alltså samma sockel som Core i5 750, Core i7 860 och Core i7 870 använder.

 

Jaha, vad är det med det då säger ni kanske? Jo det finns ett par intressanta modeller som har hyperthreading men ändå är billigare än Core i7 860. Visserligen lägre klockade men för videokomprimering så är hyperthreading bra.

 

Specifikationer:

http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?series=42926

 

Priser: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1310

 

De som jag tycker är intressanta är i så fall särskilt intel Xeon 3440 och Xeon 3450. Xeon 3440 är intressant då den kostar som Core i5 750 men alltså har hyperthreading vilket i7 750 saknar. Visserligen något lägre klockhastighet än Core i5 750 men för videoredigering blir prestandan troligtvis bättre.

 

Xeon X3450 har samma klockfrekvens som Core i5 750 men med hyperthreading aktiverat. Priset hamnar mittemellan i5 750 och i7 860 så den verkar väl vettig också tycker jag. X3460 är i princip identisk med Core i7 860 och då X3460 ännu så länge verkar vara lite dyrare så är den inte intressant. X3470 är identisk med Core i7 870 men då X3470 också är dyrare så är den inte så rolig den heller tycker jag.

 

Detta var väl ett bra tips! Alltså Xeon X3440 eller X3450 om man vill ha Lynnfield med hyperthreading till ett lägre pris än Core i7 860. Kan ju vara särskilt intressant om man gillar att överklocka litegrann.

 

Som en liten sidonotering kan jag nämna att det finns Xeon till socket 1366 också, t.ex. W3520 som är identisk med Core i7 920 och också säljs till samma pris. Så det kanhända att priserna på s1156 Xeon går ner framöver så att Xeon 3460 nog kommer att kosta som i7 860 skulle jag tro.

Är hyperthreading verkligen bra och nödvändigt idag då nya system ligger på fyra fysiska processorer eller ibland det dubbla?

 

Vad jag vet så måste man veta om programmen tjänar på Multi-Cores och så, annars så förlorar man faktiskt prestanda när HTT är på...

Länk till kommentar
Share on other sites

I de tester jag sett så verkar det vara bra med hyperthreading när man komprimerar video även på en quad core processor. Finns i och för sig program som inte drar någon nytta av det (enkeltrådade program). Funktionen går att stänga av i bios men vet man att man inte har någon glädje av det så kan man ju köpa en Core i5 750 istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...