Marlon_Jonsson Postad 4 september 2009 Postad 4 september 2009 Hej allesammans, Då var det dags, var ju ett tag sedan jag tjatade om råd & rön. Men denna gången behöver jag vägvisning i vad rubriken säger. Jag har läst artikeln som finns här på sidan, den var bra skriven hade bra tips. Jag tyckte däremot att den var något självklar men blev sugen på att gräva djupare. Jag är mycket intresserad av era erfarenheter av dokumentärfilms skapande. Uppskattar snabba svar; ska nämligen börja filma under nästa vecka. För den som undrar ska jag göra ett porträtt av en kille som jobbar i en skivbutik och frilansar som fotograf. Tack för svar MVH Marlon 0 Citera
Team_fagott Postad 5 september 2009 Postad 5 september 2009 - gör intervjuver med killen i förväg, med eller utan kamera som ni använder som reserch och få en uppfattning vilken eller vilka historier ni vill berätta. - försöka tänka ut en ungefärlig dramaturgisk kurva i förväg. tänk på att det är en dokumentärfilm och inte ett reportage ni ska göra. försök hitta en röd tråd eller en möjlig historia - planera inspelnigsdagarna, dag 1 filmar vi honom hemma, dag två och tre i butiken, dag fyra intervjuvar ni vänner och familj osv. - fundera på bildspråket i förvåg. ta SJUKT MYCKET inklippsbilder och atmosfärljud, -kolla batterier, testa micar, lär känna kameran alla inställningar så att ni är trygga med det när det är dags. - kolla lokalerna ni ska filma i, utrymme, ljusförhållanden osv. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 29 september 2009 Författare Postad 29 september 2009 Tack för all klarthet, grymma tips. Tack MVH Marlon 0 Citera
Team_fagott Postad 29 september 2009 Postad 29 september 2009 No problems- En ska till. Se för allt i världen till att om möjligt att han inte har på musik när ni filmar i butiken eller intervjuvar, annars kommer ni ångra er grovt när ni ska klippa filmen. edit: kanske var för sent. 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 1 oktober 2009 Författare Postad 1 oktober 2009 Tack, hur fungerar det med rättigheter om någon spelar musik i bakgrunden? 0 Citera
Team_fagott Postad 1 oktober 2009 Postad 1 oktober 2009 Svårt att få klarhet i det, tycker själv att det är lite luddigt. Så bästa är att undvika det så gott det går. . Om det har kommit med utan avsikt kanske det kan vara en sak, men så fort det blir en del av handlingen så är det ju en del av filmen. Var gränsen går vet jag inte. T.ex om huvudkaraktären visslar eller sjunger med, eller om man klipper i takt.. Svårtolkat. Var och hur ska filmen visas? 0 Citera
jbergman Postad 1 oktober 2009 Postad 1 oktober 2009 Tack, hur fungerar det med rättigheter om någon spelar musik i bakgrunden? Det är faktiskt inte alls luddigt; det är bara att betala. Så se till att du inte har någon musik i bakgrunden. /Jakob 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 4 oktober 2009 Författare Postad 4 oktober 2009 tack för svaren. I förväg är det svårt att säga vart den ska visas men man har ju vissa önskningar var man vill visa sina verk. Men det är något jag brukar hål lite för mig själv. Detta är egentligen bara en liten del i en längre berättelse. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.