Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har problem vid redigering i Adobe Premiere Elements 4. Programet stänger ner sig utan anledning flertal gånger under pågående redigering. Det gäller för mig att spara ofta. Det kommer en dialogruta om att "Skicka felmeddelande till microsoft".

Vad beror detta på? Jag har en dator med mycket kraft, som är enbart för redigering, det finns inga andra program än detta. Har Vindows XP Pro. Jag har gjort alla uppgraderingar både i vindows ooch Adobe.

Postad

Uppdatera burken med senaste drivers för framför allt ljud och grafik.

Är det "poof" till skrivbordet när som helst eller finns det något mönster?

Kör du DV, HDV eller AVCHD?

Har du många (stora) stillbilder i projektet?

//Max

Postad

En dator med mycket kraft behöver inte alltid vara stabilare än en äldre långsam dator, oftast är det faktiskt tvärtom om än frustrationen på en gammal fungerande dator kan vara minst lika hög som på en snabb men kraschande ny. Därtill hör jag ord så som snabb, mycket kraft, nyaste datorn etc väldigt ofta vilket i de flesta fall visar sig inte stämma alls och att datorn är en medelmåtta eller sämre. T.ex. så skulle jag i dag klassa alla sationär datorer med mindre än 4GB ram, en fyra kärnors processor (kanske t.o.m. begränsas mig till Core i7, vissa Xeon och Opteron och ev vissa Phenom II och Core 2 Extreme), dubbla eller trippla minneskanaler etc som kraftfull vad gäller videoredigering. Självklart skadar det inte med en SSD eller en 10K RPM disk som systemdisk och en ytterligare för cache och en rejäl RAID med dedikerat kort för videomaterialet etc.

Beskriv vad du har under huven så att säga, vad heter datorn eller är det kanske ett ihopplock och isf vad har du använt för komponenter, processor, moderkort, ram etc.

Du har gjort alla uppdateringar men har inga andra program på datorn. Eftersom du gjort uppdateringar innebär det antagligen att den är ansluten till internet och utan andra program kanske du skippat antivirus också, i så fall kan det vara små otrevliga program som är boven.

Se även till att det inte är allt för varmt i datorn, sådant kan även det påverka komponenter så som ramminnena vilket det i detta fall mycket möjligen skulle kunna vara boven.

Du kan alltid öppna datorn och börja plocka bort komponenter (om det är en stationär eller bara ram om det är en bärbar som har mer än en sticka) för att se om det går bättre utan t.ex. nätverkskortet i, ett ramminne, den extra hårddisken etc, att prova att byta grafikkort eller ljudkort kan också hjälpa, sedan kan det vara en otrevlig historia till processor eller kombinationen processor moderkort och ja då är det värre förståss, svårare att byta dessa komponenter också.

A ja lycka till iaf.

Mhv /Pontus W

Postad
Uppdatera burken med senaste drivers för framför allt ljud och grafik.

Är det "poof" till skrivbordet när som helst eller finns det något mönster?

Kör du DV, HDV eller AVCHD?

Har du många (stora) stillbilder i projektet?

//Max

Hej Max,

Tack för ditt svar,

Det är "poof" direkt till skrivbordet. Jag kör med dv. Jag har ca. 8 stillbilder i mitt projekt.

Jag har min redigeringsdator hemma hos min mor några mil härifrån, är där på tisdag då skall jag göra de uppdateringar du förslagit. Jag lämnade in min dator för någon månada sedan till en firma, för formatering och ett nyare grafikkort. Tror du att det kan ligga något fel i samband med installtion av det kortet. Jag har varit där och frågat kring detta problem, men de har inget förslag till åtgärd. Jag skall återkomma till dig med prestandan på min dator, jag köpte den via Scandinavian Photo för två år sedan. Datorn är ihopsatt av CapTech i Askim. Hälsn Roland

Postad
En dator med mycket kraft behöver inte alltid vara stabilare än en äldre långsam dator, oftast är det faktiskt tvärtom om än frustrationen på en gammal fungerande dator kan vara minst lika hög som på en snabb men kraschande ny. Därtill hör jag ord så som snabb, mycket kraft, nyaste datorn etc väldigt ofta vilket i de flesta fall visar sig inte stämma alls och att datorn är en medelmåtta eller sämre. T.ex. så skulle jag i dag klassa alla sationär datorer med mindre än 4GB ram, en fyra kärnors processor (kanske t.o.m. begränsas mig till Core i7, vissa Xeon och Opteron och ev vissa Phenom II och Core 2 Extreme), dubbla eller trippla minneskanaler etc som kraftfull vad gäller videoredigering. Självklart skadar det inte med en SSD eller en 10K RPM disk som systemdisk och en ytterligare för cache och en rejäl RAID med dedikerat kort för videomaterialet etc.

Beskriv vad du har under huven så att säga, vad heter datorn eller är det kanske ett ihopplock och isf vad har du använt för komponenter, processor, moderkort, ram etc.

Du har gjort alla uppdateringar men har inga andra program på datorn. Eftersom du gjort uppdateringar innebär det antagligen att den är ansluten till internet och utan andra program kanske du skippat antivirus också, i så fall kan det vara små otrevliga program som är boven.

Se även till att det inte är allt för varmt i datorn, sådant kan även det påverka komponenter så som ramminnena vilket det i detta fall mycket möjligen skulle kunna vara boven.

Du kan alltid öppna datorn och börja plocka bort komponenter (om det är en stationär eller bara ram om det är en bärbar som har mer än en sticka) för att se om det går bättre utan t.ex. nätverkskortet i, ett ramminne, den extra hårddisken etc, att prova att byta grafikkort eller ljudkort kan också hjälpa, sedan kan det vara en otrevlig historia till processor eller kombinationen processor moderkort och ja då är det värre förståss, svårare att byta dessa komponenter också.

A ja lycka till iaf.

Mhv /Pontus W

Hej Pontus,

Tack för svaret,

Datorn är köpt via Scandinavian Photo, våren 2007. Den är ihopsatt av CapTech i Askim. Den här datorn har inte varit riktigt bra, den har varit mycket seg. När jag har dragit i dialog rutor, så fortplantar det sig som en uttdragen kortlek. Den jobbar tidvist med anstängt ljud. Jag lämnade in datorn för ett nyare grafikkort. Det var för ca. två månader sedan, och även formatering. Jag hade då problem med berättarröst funktionen i Adobe Premiere Element 4, när jag skulle aktivera den så stängde programet ner sig. Den biten funkar nu. Efter bytet av grafikkortet blev dialogrutorna betydligt stabilare. Det är ett ASUS Nvidea 9600 GT. I stället har denna plötsliga nedstängning av programet uppståt. Det sker massor av gånger utan förvarning.

UPPGIFTER, CapTech pc-dator: Kabinett Nexus Brezze 400, 400w. Moderkort, Intel Rio Vista ATX 945P/FSB1066/4PCI/DDR2. Intel Pentium 640 3,2 Ghz 800 Mhz 2 Mb, Socket 775, 64-bit. Diskdrive, 3,5 AT, 1,44MB. 2 st Interrnminne DDR2 512 MB PC4200 Samsung DIMM 240-pin, 533 Mhz Hårddiskar 2 st 160 GB Hitachi S-ATA II, 7200rpm, 8Mb Cache NCQ. Den andra är på 250 Gb. Extra anslutningar, FireWire PCI 3 port IEEE 1394w. Minneskortläsare för de flesta minneskort. Internminnet var på 1024Mb.

Jag graderade upp för ett år sedan till 3Gb. Vardera på 1Gb, inklusive de två 512 Mb sedan tidigare.

Jag har ett virusprogram i datorn, det är PANDA AV 2009. Det avaktiverar jag vid redigering.

Vilket grafikkort skulle kanske har varit mer anpassat till min dator?

Hälsn Roland

Postad

Hmm jag har samma problem med Elements 4. Intressant att man inte var ensam om det. Själv har jag en Dell med 4 gb ram och fyrkärnig processor. Har testad att uppdatera diverse drivrutiner och codecs. Inte hjälper det utan jag måste hålla på att spara väldigt ofta. Dell måste ju åtminstone veta hur man bygger en stabil dator!

Kommer du på en lösning säg gärna till för då är jag intresserad!

Ps. Tror det blir en mac nästa gång med final cut så man kanske slipper det här problemet! Mac-människorna säger ju åtminstone jämt att deras system är så stabila.

Postad
Hmm jag har samma problem med Elements 4. Intressant att man inte var ensam om det. Själv har jag en Dell med 4 gb ram och fyrkärnig processor. Har testad att uppdatera diverse drivrutiner och codecs. Inte hjälper det utan jag måste hålla på att spara väldigt ofta. Dell måste ju åtminstone veta hur man bygger en stabil dator!

Kommer du på en lösning säg gärna till för då är jag intresserad!

Ps. Tror det blir en mac nästa gång med final cut så man kanske slipper det här problemet! Mac-människorna säger ju åtminstone jämt att deras system är så stabila.

Hej,

Jag kommer omgående att höra av mig till dig, när det har löst sig. Det skall ju inte bara vara så här, något är det som ställer till det. Jag har även haft många funderingar om vilken dator man bör ha.

• 2 månader senare...
Postad

Har fortfarande problem med premiere elements som stänger ner ibland. Funderade på då om Vista kan ha en del av detta problem. Jag har en quad-processor och 4 gb ram minne. Vad jag har förstått så kan inte mitt 32 bitar Vista ta tillvara på min dators prestanda. Tror ni att inköp av Windows 7 (64 bitars) skulle kunna vara en lösning på mitt problem? Har hört att Windows 7 ska vara bakåtkompatibelt så program som är optimerade för Vista även funkar bra i windows 7.

Tankar synpunkter?

Postad
den har varit mycket seg.

Till synes bristande datorkunskaper i allmänhet, kan nog vara grundproblemet. Även om hårdvaran kan vara ok på pappret hjälper inte det mycket om man inte sköter sitt användande på rätt sätt. (Jag känner folk som köper ny dator när den "blivit seg" för att de lagt femtio program i autostart, gynnar kanske elektronikaffären men inte din plånbok).

Pentium 4 i segaste laget. Hastigheten på ditt RAM är undermåligt. Du fyller aldrig en hårddisk till mer än maximalt 70%, och defragmenterar minst en gång i veckan. Partionera ALDRIG. Håll spelande, msn och internetsurfande på en laptop eller annan dator. Eller kör dubbla OS.

Tror ni att inköp av Windows 7 (64 bitars) skulle kunna vara en lösning på mitt problem? Har hört att Windows 7 ska vara bakåtkompatibelt så program som är optimerade för Vista även funkar bra i windows 7.

Vista äter minne, och sedan får du ut några hundra Mb extra med ett 64-bit OS. Hurvida det är rel. till dina Premiere CTD är svårare att svara på. Sannolikt mjukvarurelaterat.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...