Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallo allihopa!

En kompis till mig som håller på med kitesurf skickade en länk till en kitesurf film gjord av andy gordon och jag blev total impad av effekterna som var med.

Är det någon här på forumet som vet hur han har gjort fake 3d effekterna(bullet time), alltså dom när han hoppar och kameran snurrar över till en annan kamera som vid 02.21 i Revolve och 01.33 i calibrate? Ser helt sjukt snyggt ut!

Sen är ju sekvens(frame by frame) effekten inte så jävla ful heller.

Har någon här på forumet några funderingar på hur han har gjort dom så skulle det mer än uppskattas!:)

Revolve

Calibrate
Postad
Tusen tack! Borde ju nästan anat att det var Mr. Kramer som hade ett litet finger med i spelet:)

Jag vet inte riktigt hur du resonerar där.

Film Anton länkade bara till en tutorial som visar hur man kan göra bullet time, men om man ska gå efter den trailer som fanns för "The Bullet" så verkar det inte alls vara samma effekt som du är ute efter.

Bullet time är ett begrepp som man inte borde få använda, det kan betyda så sjukt många saker.

Det är rätt svårt att säga hur han gjort dom effekter du är ute efter. Jag skulle gissa att han filmat sekvensen från minst två olika vinklar och sedan med hjälp av ett compositing program/3d-program skapat en övergång mellan dom olika kamerorna.

Om du kollar här kanske du förstår principen, ganska kass tutorial förövrigt.

http://library.creativecow.net/articles/kumar_satish/bullet_time.php

Postad
Jag vet inte riktigt hur du resonerar där.

Film Anton länkade bara till en tutorial som visar hur man kan göra bullet time, men om man ska gå efter den trailer som fanns för "The Bullet" så verkar det inte alls vara samma effekt som du är ute efter.

Bullet time är ett begrepp som man inte borde få använda, det kan betyda så sjukt många saker.

Det är rätt svårt att säga hur han gjort dom effekter du är ute efter. Jag skulle gissa att han filmat sekvensen från minst två olika vinklar och sedan med hjälp av ett compositing program/3d-program skapat en övergång mellan dom olika kamerorna.

Håller fullständigt med dig angånde begreppet bullet time det är väldigt brett område, men effekten ifrågan är svår att namnge. Skulle säga att det är en "180 spin":)

Nja du har nog rätt när det gäller "the bullet", märkte det sen. Fast jag tycker det verkar som "The Bullet" är en bra början i alla fall eftersom det handlar ganska mycket om 3d osv.

Kom lika långt som dig fast det är det där med övergången som är så satans klurrig bara, det är som det skulle vara något slags "fake 3d":)

Det sjuka med den där effekten är ju att det är som att dom skulle använda liknande rig med stillbildskameror som i matrix, fast det kan dom inte gjort eftersom då skulle ju killen flygga rakt in i riggen:)

rigg klipp.
Postad
Håller fullständigt med dig angånde begreppet bullet time det är väldigt brett område, men effekten ifrågan är svår att namnge. Skulle säga att det är en "180 spin":)

Nja du har nog rätt när det gäller "the bullet", märkte det sen. Fast jag tycker det verkar som "The Bullet" är en bra början i alla fall eftersom det handlar ganska mycket om 3d osv.

Kom lika långt som dig fast det är det där med övergången som är så satans klurrig bara, det är som det skulle vara något slags "fake 3d":)

Det sjuka med den där effekten är ju att det är som att dom skulle använda liknande rig med stillbildskameror som i matrix, fast det kan dom inte gjort eftersom då skulle ju killen flygga rakt in i riggen:)

rigg klipp.

Jag tror inte övergången är särskilt klurig faktiskt. Det blir ju givetvis enklare ju fler kameror man har, men med hastighet och motionblur kan man dölja stora skavanker.

Att dela upp effekten i två steg är nog enklast, frilägg bakgrunden i alla vinklar du har och sammanfoga dom så det mer eller mindre ser ut som en panoramabild.

Som du säkert själv fattat är ju det svåra att skapa övergången på surfaren. Jag skulle nog gjort det antingen via att mappa honom på en 3d-modell, men även simpel morphing skulle nog kunna funka om avståndet är tillräckligt.

I den första filmen tror jag han körde med morphing, det andra klippet ser det ut som han har gjort en 3d-miljö.

Sen kanske det är svårare i praktiken än det är i mitt huvud.

Postad
Jag tror inte övergången är särskilt klurig faktiskt. Det blir ju givetvis enklare ju fler kameror man har, men med hastighet och motionblur kan man dölja stora skavanker.

Att dela upp effekten i två steg är nog enklast, frilägg bakgrunden i alla vinklar du har och sammanfoga dom så det mer eller mindre ser ut som en panoramabild.

Som du säkert själv fattat är ju det svåra att skapa övergången på surfaren. Jag skulle nog gjort det antingen via att mappa honom på en 3d-modell, men även simpel morphing skulle nog kunna funka om avståndet är tillräckligt.

I den första filmen tror jag han körde med morphing, det andra klippet ser det ut som han har gjort en 3d-miljö.

Sen kanske det är svårare i praktiken än det är i mitt huvud.

Tack skall du ha för dina tips och synpunkter, det uppskattas verkligen:)

• 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
Postad
Nån som vet hur den där effekten går till när kameran gick igenom fönstret? har prövar på Kramer fönster tutorial men det där är helt annat?

Tror det är samma princip. Lek runt lite

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...