Burton Postad 30 augusti 2009 Postad 30 augusti 2009 Hej Känner ett behov att att se en hårdkokt western-rulle. Har i princip inte sett en enda western förutom 3:10 to Yuma. Så ös gärna på med förslag! 0 Citera
bondlurken Postad 30 augusti 2009 Postad 30 augusti 2009 Jag kan bara tipsa om den bästa western som spelats in, 3 timmar lång med Clint Eatwood, DEN GODE, DEN ONDE, DEN FULE Mycket nöje. 0 Citera
hampusforev Postad 30 augusti 2009 Postad 30 augusti 2009 Mina favoriter: Sergio Leones "The Good, the bad and the ugly" med Clintan, en klockren Spaghetti Western. http://i5.photobucket.com/albums/y180/dongquang/ugly_1.jpg Jim Jarmuschs "Dead Man" en psykadelisk neo-western från 1995, klockrent soundtrack av Neil Young och skådespelarinhopp av Iggy Pop. http://img218.imageshack.us/img218/5295/deadmanavi0013876804vk.jpg Leones "Once upon a time in the West", en klassiker som måste ses http://img154.imageshack.us/img154/7278/once1akt5.jpg Altmans "McCabe & Mrs. Miller" Altman försöker sig på en Western med imponerande resultat, soundtracket är bl.a. från Leonard Cohen http://www.barrylou.com/art/film/mccabe.jpg 0 Citera
Shango Postad 30 augusti 2009 Postad 30 augusti 2009 Jag gillar nästan alla Spaghetti Western rullar, jag har en top 20 (egentligen borde jag updatera den snart): 1. Django 2. The Great Silence 3. Companeros 4. Keoma 5. Mannaja 6. Face to Face 7. Massacre Time 8. Requiem for a Gringo 9. Shotgun (den från 1968, inte 1955) 10. Django il bastardo 11. Day of Anger 12. Giù la testa 13. The Grand Duel 14. Blindman 15. Once Upon a Time in the West 16. Death Rides a Horse 17. They Call Me Trinity 18. For a Few Dollars More 19. The Good, The Bad and The Ugly 20. A Fistful of Dollars 0 Citera
Shelly Postad 30 augusti 2009 Postad 30 augusti 2009 Ingen som sagt Butch Cassidy and the Sundance Kid? Ni borde skämmas. 0 Citera
jmalmsten Postad 31 augusti 2009 Postad 31 augusti 2009 Butch & Sundance må vara klassiker i western-sammanhang... men Hårdkokt? nja... För mig är western-arketypen Sergio Leone. Punkt slut... Alla andra är imitationer eller stolpskott ;) Eller ja. Kan ju bredda mig lite från det. Pale Rider (och döden följde i hans spår) är ju en riktig hårdkokt film det också. Unforgiven har jag alltid hört så mycket om. Men inte haft chansen att se själv. Och utanför Clintans tillhåll... High Noon är ganska hårdkokt på sitt sätt. Intressant också med tanke på hur kort tid den utspelar sig på. Wild Bunch av Peckinpah satte ju sin egen lilla standard när det kommer till våld (man uppfann "R"-graderingen efter den filmen). Sen har vi ju den egna svenska I Död Mans Spår också :e 0 Citera
Shelly Postad 1 september 2009 Postad 1 september 2009 Butch & Sundance må vara klassiker i western-sammanhang... men Hårdkokt? nja... Nej, kanske inte hårdkokt men ett måste i westerngenren och för alla filmälskare! 0 Citera
carl76 Postad 3 september 2009 Postad 3 september 2009 Silverado kanske inte är hårdkokt men dock ganska bra! Annars så tycker jag nog att Unforgiven är bland de bättre western rullar som gjorts.. 0 Citera
jmalmsten Postad 20 september 2009 Postad 20 september 2009 oooh... såg unforgiven häromdagen på billig 10th anniversary DVD jag köpte på Bromma... Riktigt mörk och stenhård western. Satt förresten också och tänkte hela filmen igenom att det är nog något liknande Unforgiven som skulle bli resultatet om Tarantino skulle få för sig att göra western. Stiliserad action. Lite lätt off-center humor. Många referenser till populärkultur, och många och långa och intressanta dialoger. Ok, QT skulle nog gå ännu mer stiliserat tillväga och lite mer publikfriande... men ändå väldigt snarlika stilar iallafall. Men Western är väl ungefär den enda genrern som finns kvar som han nog är intresserad av att dissikera i en ny film. Blir nog dags att leta rätt på The Outlaw Jose Wales också nu. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.