Gå till innehåll

Importera XDCAM från PDW-1500 via Firewire (Final Cut)

Recommended Posts

Postad

Idag för jag över filerna via nätverk med flip4macs programvara vilket fungerar utmärkt, men tar lite tid. På bandaren finns ett firewireuttag. Finns det inget smidigt sätt importera filerna via firewire istället. Hittar ingen smidig lösning för detta, någon som vet?

Postad
Idag för jag över filerna via nätverk med flip4macs programvara vilket fungerar utmärkt, men tar lite tid. På bandaren finns ett firewireuttag. Finns det inget smidigt sätt importera filerna via firewire istället. Hittar ingen smidig lösning för detta, någon som vet?

Förstår verkligen inte din fråga?

Du kör en XDCAM och vill importera det du filmar till FCP? Förstår jag dig rätt då?

Postad
Förstår verkligen inte din fråga?

Du kör en XDCAM och vill importera det du filmar till FCP? Förstår jag dig rätt då?

Japp :)

Det är alltså en Sony XDCAM-bandare (professional disc) som jag vill föra över material ifrån via firewire. Antingen direkt till HD eller ännu hellre rakt in i Final Cut. Just nu går det smidigt via nätverket då bandaren är utdelad. Firewire borde ju gå avsevärt mycket snabbare då man har lite mindre tid, men då begränsat till en dator.

Postad

Sitter inte personligen på MAC men de flesta PDF-Access kompatibla mjukvarorna för PC kräver att användaren aktiverar PDF utforskaren (funktionen oftast känd som XDCAM-Explorer).

Detta med ett enkelt kommand tryck i NLEer som Vegas Pro samt gratis mjukvaror från Sony för att kontrollera PDW enheten.

Försök med att leta efter liknande aktivering i FCP.

Givetvis betydligt bättre att använda 1394 bussen istället för att vid raka skrivningar / överföringar behöva belasta och stå ut med ethernet bandbred.

Postad

Huum, men jag tror det är som på XDCAM EX serien där firewire porten inte går att använda för att föra över "data" utan det enda du kan göra där är att få en live signal via FW ut till datorn för direktinspelning i HDV (eller 1080i om man så föredrar)

På EX måste man gå via USB porten men i mina ögon borde även den gå snabbare än nätverket eventuellt

Postad
det enda du kan göra där är att få en live signal via FW ut till datorn för direktinspelning i HDV (eller 1080i om man så föredrar).

HDV eller 1080i ???

På EX måste man gå via USB porten men i mina ögon borde även den gå snabbare än nätverket eventuellt

Beroende på om infrastrukturen är ethernet eller gigabit baserad, så ja, då burstar och håller USB 2.0 en bättre bandbred.

• 3 veckor senare...
Postad

Så om jag fattat det rätt är nätverk det enda sättet att få över material från bandaren? Om man vill ha det som *.mov-filer. Blir att köpa en gigabitswitch då...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...