landen Postad 26 augusti 2009 Postad 26 augusti 2009 Idag för jag över filerna via nätverk med flip4macs programvara vilket fungerar utmärkt, men tar lite tid. På bandaren finns ett firewireuttag. Finns det inget smidigt sätt importera filerna via firewire istället. Hittar ingen smidig lösning för detta, någon som vet? 0 Citera
ChrisSFP Postad 31 augusti 2009 Postad 31 augusti 2009 Idag för jag över filerna via nätverk med flip4macs programvara vilket fungerar utmärkt, men tar lite tid. På bandaren finns ett firewireuttag. Finns det inget smidigt sätt importera filerna via firewire istället. Hittar ingen smidig lösning för detta, någon som vet? Förstår verkligen inte din fråga? Du kör en XDCAM och vill importera det du filmar till FCP? Förstår jag dig rätt då? 0 Citera
landen Postad 4 september 2009 Författare Postad 4 september 2009 Förstår verkligen inte din fråga? Du kör en XDCAM och vill importera det du filmar till FCP? Förstår jag dig rätt då? Japp :) Det är alltså en Sony XDCAM-bandare (professional disc) som jag vill föra över material ifrån via firewire. Antingen direkt till HD eller ännu hellre rakt in i Final Cut. Just nu går det smidigt via nätverket då bandaren är utdelad. Firewire borde ju gå avsevärt mycket snabbare då man har lite mindre tid, men då begränsat till en dator. 0 Citera
video_sync Postad 4 september 2009 Postad 4 september 2009 Sitter inte personligen på MAC men de flesta PDF-Access kompatibla mjukvarorna för PC kräver att användaren aktiverar PDF utforskaren (funktionen oftast känd som XDCAM-Explorer). Detta med ett enkelt kommand tryck i NLEer som Vegas Pro samt gratis mjukvaror från Sony för att kontrollera PDW enheten. Försök med att leta efter liknande aktivering i FCP. Givetvis betydligt bättre att använda 1394 bussen istället för att vid raka skrivningar / överföringar behöva belasta och stå ut med ethernet bandbred. 0 Citera
beta75 Postad 5 september 2009 Postad 5 september 2009 Var så god: http://www.sony.ca/xdcamex/software.htm /KN 0 Citera
landen Postad 5 september 2009 Författare Postad 5 september 2009 Var så god: http://www.sony.ca/xdcamex/software.htm /KN Tackar, men jag har testat både Log and Transfer-pluginen och XDCAM-transfer, ingen av dessa hittar bandaren via Firewire. Jag ser under systeminfo att den är ansluten och står där som PDW-1500. Om jag kopplar kameran via Firewire så hittar jag den. 0 Citera
ChrisSFP Postad 10 september 2009 Postad 10 september 2009 Huum, men jag tror det är som på XDCAM EX serien där firewire porten inte går att använda för att föra över "data" utan det enda du kan göra där är att få en live signal via FW ut till datorn för direktinspelning i HDV (eller 1080i om man så föredrar) På EX måste man gå via USB porten men i mina ögon borde även den gå snabbare än nätverket eventuellt 0 Citera
video_sync Postad 15 september 2009 Postad 15 september 2009 det enda du kan göra där är att få en live signal via FW ut till datorn för direktinspelning i HDV (eller 1080i om man så föredrar). HDV eller 1080i ??? På EX måste man gå via USB porten men i mina ögon borde även den gå snabbare än nätverket eventuellt Beroende på om infrastrukturen är ethernet eller gigabit baserad, så ja, då burstar och håller USB 2.0 en bättre bandbred. 0 Citera
landen Postad 6 oktober 2009 Författare Postad 6 oktober 2009 Så om jag fattat det rätt är nätverk det enda sättet att få över material från bandaren? Om man vill ha det som *.mov-filer. Blir att köpa en gigabitswitch då... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.