Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag undrar om någon kan rekommendera samt ge beröm och kritik på antingen AVID Media Composer eller Final Cut Pro - då jag måste byta från leksaksprogrammen Adobe har i CS4. Encore ger dvd:er med störningar och premiere hänger sig ofta. Och i och med att Adobe inte tar något ansvar för fel så måste jag byta. Berätta om för och nackdelar med de två riktiga proffsredigeringsprogram som finns.

Postad

Enda jag kan tillföra är: Plita ihop de problem du haft (gärna på engelska), ge mig ett Case-ID för dina kontakter med supporten och PM:a mig. Jag sitter inte på ngt sätt på supporten men om det kan hjälpa kan jag åtminstone sparka på dom.

/Max

Postad

...och ingan du går något förhastat bör du prova de andra programmen först, då jag skulle tippa på att t.ex. Avid skulle ge dig en hel del huvudvärk om du är van vid Premieres miljö. FCP är mer lik och kan säkert vara en smidig övergång, men Avid är en annan värld. Jag säger inte att den är sämre eller bättre, bara att den är mycket annorlunda.

Strul med ena mjukvaran kan även sådant som påverkar andra också. Avid och FCP är för dyra för att chansa att det ska funka. Jag skulle nog försöka reda ut vad det är som är problemet.

Postad

Avid är forntid, det var modernt och jättebra för några år sedan. Final Cut Pro är gjort för människor och fungerar som man tror det ska (och är ändå relativt likt Premiere).

(Förlåt Max att jag rekommenderar FCP, men min inlärningskurva är Avid -> FCP -> Premiere, och efter steg ett var jag så horribelt trött på Avid som krånglade i stort sett konstant för att de som gjort det programmet bodde i upside-down-world. Premiere fastnade aldrig riktigt då inte trevliga program såsom Color och Compressor inte följer med. Dock är två av mina favoritprogram fortfarande Photoshop och After Effects, så allt är inte förlorat :P)

Postad

Du får rekommender FCP hur mycket du vill - fria åsikter om allt är helt rätt :) . Både Avid och FCP är för övrigt jättebra program, men som Kimster skrev: Avid är väldigt olik dom andra... Jag har jobbat massor i alla tre (även om det var ett tag sen jag satt i Avid - men har precis installerat Avid MC Soft för att undersöka hur bra projektöverföring mellan programmen fungerar).

När jag jobbade som ÅF (med bla support) av alla systemen (PPro/FCP/Avid Xpress) hade vi ungefär like mycket problem med alla 3 - finns inga vattentäta system (min privata åsikt som inte representerar mitt arbetsgivares blablablabla friskrivningsklausul etc blablabla)...

/Max

Avid är forntid, det var modernt och jättebra för några år sedan. Final Cut Pro är gjort för människor och fungerar som man tror det ska (och är ändå relativt likt Premiere).

(Förlåt Max att jag rekommenderar FCP, men min inlärningskurva är Avid -> FCP -> Premiere, och efter steg ett var jag så horribelt trött på Avid som krånglade i stort sett konstant för att de som gjort det programmet bodde i upside-down-world. Premiere fastnade aldrig riktigt då inte trevliga program såsom Color och Compressor inte följer med. Dock är två av mina favoritprogram fortfarande Photoshop och After Effects, så allt är inte förlorat :P)

Postad
...hade vi ungefär like mycket problem med alla 3 - finns inga vattentäta system...

Ah, det här är ju faktiskt en gyllene regel för allting gällande datorer. Allting krånglar, på ett eller annat sätt. No way around it.

Postad

är du från gamla skolan och gillar att klippa filmen med tangentbordet och knappt använda musen i arbetet så är avid ett program för dig, men är du av nya skolan, gillar att vara kreativ och arbetar snabbt med musen så är fcp ungefär en kopia av premiere, vem nu som kom först av de programen.

kan tilägga att avid har ett löjligt överpris på sitt program, och det är precis som nyaz skrev, forntid. aldrig vart med om ett tråkigare program att jobba i. designen är ful, och allt man gör lär göras med tangentbordet typ. det finns kvar bara för att gamla rävar som fortfarande klipper på tv inte pallrar att lära sig ett nytt program. desutom hade jag svårt att hitta en bra rendering som man inte tappade kvalié till avid. men det går säkert att fixa. jag arbetade bara några veckor i avid under klippningen av en dokumentär.

men förstår inte riktigt hur du kan byta brt adobe? varken avid eller fcp kan väl jämföras med encore? :)

Postad
Ah, det här är ju faktiskt en gyllene regel för allting gällande datorer. Allting krånglar, på ett eller annat sätt. No way around it.

ja faiktiskt, ctrl+s är det heliga kortkomandot man inte klarar sig undan. ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...