Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Va inne på VC och kikade lite på följande tutorial:

http://www.videocopilot.net/tutorial/deinterlace_in_ae/

Har nu följande frågor.

1) Först och främst; varför ska man ens använda den här metoden? Varför inte bara gå in i "interpret footage" och välja lower field first, när man arbetar med t.ex. DV-PAL?

2) Om man tittar noga så kan man se att det finns en svart tjock linje längst ner av comp-fönstret. Nu har jag inte testat att spela upp klippet på en TV apparat - men kommer den där svarta linjen att synas?

3) Säg att man spelat in en film. Den här filmen ska sedan visas både på datorn och TVn. Hur ska man gå tillväga i fråga om interlacing/deinterlacing. När man gör film som ska visas på TV - då ska man ju lämna videon som den är, utan deinterlace men om man ska visa upp det på datorn då måste man deinterlacea.

Min fråga är då följande. Om jag vill lägga på en massa effekter på ett videoklipp som sedan ska visas på datorn OCH TVn - hur ska jag arbeta med videoklippet i AE? Ska jag deinterace det först eller låta bli? Och om jag t.ex. deinterlace:ar - hur gör jag då sen om jag nu vill visa det på TVn?

Fattar verkligen ingenting. Blir mer och mer förvirrad...kan någon komma med en enkel förklaring, snälla?!

Postad

Oj vad komplicerat! Varför inte bara deinterlaca med Yadif eller Kerneldeint antingen till 25p eller 50p (du har väl 50i?) först? det där verkar väldigt omständligt i min enkla värld...

Har i princip aldrig sett några som helst artefakter eller interlacerester. Ett exempel taget med en ensam obevakad kamera i 1080 50i. Kerneldeint till 25p och zoomat in för att få lite variation för den stackars tittaren till 960x540 25p:

Om ditt material tål att tittas på i 25p på dator så funkar det väl lika bra på TV också. Annars renderar man lämpligen till 50p för datorskärm och 50i för TV.

Eller är det så att den där AE-tutorialen skapar tjusig rörelseoskärpa så man kan få mjuka panoreringar etc. även i 25p? Har funderat på att sätta ihop ett Avisynth-script som tar 50i-material fotat med kort slutartid (som funkar bra i 50p men ger gräslig stroboskopeffekt i 25p) och alltså lägga till rörelseoskärpa i post motsvarande som det hade blivit om jag använt 1/50 sek slutare från början. Har dock inte blivit av...

Postad

Som jag sa, jag är inte så värst kunnig inom detta område...men en grej jag funderat på väldigt mycket är just fråga 3. Så jag tänkte utveckla frågan lite till...

Tänk er det här. Jag har ett videoklipp som jag för över från videokameran till datorn. När jag spelar upp det här videoklippet på datorn kommer horisontella linjer att synas men om jag tittar på klippet i TVn finns det inga linjer alls utan videon spelas upp utan "problem". Men det jag vill göra med klippet innan uppspelning är att redigera det genom att lägga till effekter på klippet. Jag vill kunna spela upp klippet BÅDE på datorn, TVn och även mobiltelefonen.

Och nu till den stora frågan:

Hur ska jag gå tillväga när jag arbetar med ett sådant klipp. När jag importerar klippet i AE, ska jag deinterlacea det först genom att välja lower field first och sedan arbeta med det som vanligt och exportera till alla medium eller är det något annat man måste tänka på??

Snälla behöver verkligen hjälp =(

Postad

Rätta mig om jag har fel...

När jag överför videon från videokameran till datorn och vill lägga på visuella effekter så ska jag först importera videon i After Effects. Därefter går jag in i "interpret footage" och väljer "lower fields first" (om videon är DV-PAL). Sedan skapar jag alla effekter och lägger på klippet och därefter, när jag exporterar klippet kan jag då exportera det som "interlaced" eller som "deinterlaced".

Jag exporterar klippet som "interlaced" om jag vill spela upp det på t.ex. datorn.

Jag exporterar klippet som "deinterlaced" om jag istället vill spela upp det på TV:n.

Har jag helt fel eller bara fel?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...