Gå till innehåll

Pro35


Tyler Durdan

Recommended Posts

Jag har arbetat vid ett par tillfällen med Pro35 adaptern, men ännu inte lyckats komma på varför det finns möjlighet att ställa hastigheten på Speed Control skivan, från 1 - 10...? Någon som vet behovet av att sätta den på 2 motsvarande 8? Jag vet att skivan arbetar långsammare och "kornen" på skivan framträder mer vid en låg hastighet, men varför denna möjlighet?

 

Jag vet även att man skall arbeta med en stor bländaröppning för att minska möjligheterna av att "skivan" skall framträda i bildplanet. Någon som vet vilken bländare man ej bör överstiga? f4?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är en säker, men det känns som den justerbara hastigheten är slutartidsrelaterar. Alltså om man vill köra på en snabbare slutartid så behöver plattan röra sig snabbare för att kornet inte skall synas.

 

Detta låter för mig som den rimligaste förklaringen.

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så kanske man kan justera i händelse att man får flimmer.

 

Men det jag noterar appråpå en annan tråd här på forumet om 35 mm adapter; I den apparat du du har lekt med så har de valt en rörlig mattskiva. Eftersom jag är novis i ämnet så har jag aldrig sett någon komersiell produkt av 35 mm adapter och nu ser jag en. Om de valt rörlig mattskiva skulle man kunna anta att det är det som är lösningen appråpå roterande vs fast mattskiva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Typ. Eller rättare sagt, principen är att man använder optik för 35 mm film och där den ursprungliga 35 mm filmen skall sitta sätter man någon form av mattskiva där bilden projeceras. Denna bild filmar man av med DV-kameran. Men det finns gott om praktiska detaljer som gör det hela rätt svårt, tex mattskivans kornighet gärna syns, och att optiken gärna vill bli ljussvag. Ju fler glas och skivor ljuset måste passera, ju sämre blir bilden. Olika trick för att lösa detta är att använda extremt bra och ljuskänslig optik så förlusterna inte blir så synbara, och att använda rörlig mattskiva så kornen inte syns. Det är svårt att göra mattskiva som är så finkorning som skulle behövas.

 

Så när allt fungerar, så blir det en box framför kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...