Tyler Durdan Posted November 11, 2004 Posted November 11, 2004 Jag har arbetat vid ett par tillfällen med Pro35 adaptern, men ännu inte lyckats komma på varför det finns möjlighet att ställa hastigheten på Speed Control skivan, från 1 - 10...? Någon som vet behovet av att sätta den på 2 motsvarande 8? Jag vet att skivan arbetar långsammare och "kornen" på skivan framträder mer vid en låg hastighet, men varför denna möjlighet? Jag vet även att man skall arbeta med en stor bländaröppning för att minska möjligheterna av att "skivan" skall framträda i bildplanet. Någon som vet vilken bländare man ej bör överstiga? f4? Tack på förhand! 0 Quote
peterB Posted November 11, 2004 Posted November 11, 2004 Är en säker, men det känns som den justerbara hastigheten är slutartidsrelaterar. Alltså om man vill köra på en snabbare slutartid så behöver plattan röra sig snabbare för att kornet inte skall synas. Detta låter för mig som den rimligaste förklaringen. Peter 0 Quote
gorse Posted November 11, 2004 Posted November 11, 2004 Eller så kanske man kan justera i händelse att man får flimmer. Men det jag noterar appråpå en annan tråd här på forumet om 35 mm adapter; I den apparat du du har lekt med så har de valt en rörlig mattskiva. Eftersom jag är novis i ämnet så har jag aldrig sett någon komersiell produkt av 35 mm adapter och nu ser jag en. Om de valt rörlig mattskiva skulle man kunna anta att det är det som är lösningen appråpå roterande vs fast mattskiva. 0 Quote
Quentrix Posted November 19, 2004 Posted November 19, 2004 35 mm adapter, det är någon låda man sätter framför linsen på kameran va? 0 Quote
gorse Posted November 20, 2004 Posted November 20, 2004 Typ. Eller rättare sagt, principen är att man använder optik för 35 mm film och där den ursprungliga 35 mm filmen skall sitta sätter man någon form av mattskiva där bilden projeceras. Denna bild filmar man av med DV-kameran. Men det finns gott om praktiska detaljer som gör det hela rätt svårt, tex mattskivans kornighet gärna syns, och att optiken gärna vill bli ljussvag. Ju fler glas och skivor ljuset måste passera, ju sämre blir bilden. Olika trick för att lösa detta är att använda extremt bra och ljuskänslig optik så förlusterna inte blir så synbara, och att använda rörlig mattskiva så kornen inte syns. Det är svårt att göra mattskiva som är så finkorning som skulle behövas. Så när allt fungerar, så blir det en box framför kameran. 0 Quote
jowe Posted November 29, 2004 Posted November 29, 2004 Jag har fått för mej att man har den justerbar för att kunna ställa in om man vill att de ska flimmra eller inte. Om man vill ha lite med super8 look så kör man den saktare osv:) Du förstår säket:) 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.