Gå till innehåll

Filmtvätt!


Göte

Recommended Posts

Håller på med att gå igenom våra "gamla" 16mm filmer på Brandkåren i Gbg, för att sedan få dom överförda till DVD/VHS. Problemet vi har att filmerna behöver "tvättas", och det tänkte jag göra själv (vet att man kan skicka dom till Stockholm/Filmteknik) så därför undrar jag om någon har lite tips hur jag skall gå tillväga, för att "slippa" skicka iväg dom. Tacksam för alla svar.

gote.bjorkdahl@passagen.se eller här. Hälsningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Jag har alldrig tvättat 16mm film själv men antar att det är precis som att tvätta vanlig 35mm film. Ta ett kar med jummet vatten och lite såpa (exempelvis yes) lägg ner hela filmen eller dra försiktigt ner filmen igenom baljan och dra upp den igenom en MJUK svamp. byta sedan vatten och strunta i såpan och gör samma prusidur men utan svamp häng sedan upp filmen i ett vamt rum/värmeskåp (inte för varmt) ca: 20/30c.

 

Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, låter lite som när jag höll på att framkalla stillbildfilm. Men, jag skulle nog ta destillerat vatten så det inte blir kalkfläckar eller torkfläckar på filmen. Sen kommer jag ihåg att man drog av filmen med gummiraka, sån där för fönsterputsning, för att minsta torkfläckarna och hängde sen upp filmen på tork. Dock ej för varmt för filmen ville gärna krulla sig då.

Är det gammal film kan jag tänka mig att emulisionen gärna vill släppa från bärfilmen om man tar svamp. Gummirakan glider mera ovanpå. Emulisionsidan är mer känslig för repor. Är vattnet bara rent nog repar inte gummirakan.

 

Men detta gällde som sagt för när jag framkallade stillbilder och det är kanske tillräckligt likt. Undrar hur du skall hänga filmen eftersom film blir gärna tusan så långa remsor.

 

I extraspåren till Metropolis sa de att de skannade filmen våt, för då syntes repor mindre och de behövde mindre databehandling. Men som sagt, ta mina inte mina ord för allvarligt eftersom jag inte vet. Bäst att testa på en film som inte är så viktig om den går sönder.

Länk till kommentar
Share on other sites

När man använder gummiraka så gäller det verkligen att använda en som är felfri, mjuk och som inte repar filmen.

 

Jag framkallade en del vanlig 135-film själv för många år sedan och många blev skadade av gummirakan. Mängder av repor på filmen.

 

Just för 135-filmen så fungerade det bra att dra filmen mellan två fingrar som drog av vattnet, men det kanske inte passar på metervis med 16 mm film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra att du sa. Rakan måste naturligtvis vara helt felfri och för ändamålet. Men jag misstänker fortfarande skitigt vatten om det blir mycket repor. Sen skall man inte trycka så hårt. Det räcker att dra lätt. Men som du säger, när man blev lite duktigare gick det bra att dra mellan fingrarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har på lite andra vägar fått höra att man förr använde freon, och även tri. Men med lite efterforskning så verkar det svårt att få tag i. Kollade med en firma i Norrköping men vi fick inte köpa något tri av dom.

Någon som vet var, hur man kan köpa freon eller tri?

Göte.

Länk till kommentar
Share on other sites

båda ämnena är oerhört miljöfarliga eller hälsofarliga så man måste ha särskilld anläggning för att hantera ämnena. Freon får man inte ens hantera utan man använder ersättningsämnen. Båda ämnena är också oerhört lättflyktiga och lämnar inga spår efter sig.

Jag personligen skulle bli rätt upprörd om någon skulle sälja. Ur miljöhänsyn är det av samma kaliber som att hälla olja i havet, men alla kanske inte delar min uppfattning.

 

Hur har det gått med vattenexperimenten? Jag tycker det låter lite aggresivt med kemikalier.

Länk till kommentar
Share on other sites

Usch... hatar den där gummirakan.... har nästan aldrig fått bra resultat. Jag har nog förvisso använt en något gammal men jag tycker att det är riskabelt ändå. räcker ju att man lägger ifrån sej den på bordet en stund så kan det ju fastna små partiklar som repar. plus att kalk kan sätta sej på rakan också och repa filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt riktigt att det är hälsovådligt, men vi har ett dragskåp att jobba i, ifall vi hittar något. Men hoppas att någon kan nämna något som inte är hälsovådligt.

Ang. "vattentvätten" så kan det kanske fungera, men filmen är 52 min lång, det blir en h........... massa meter. Så vi avvaktar tv.

Ett tips som kom idag är att tvätta med sårbensin?

hälsningar Göte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...