Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Jag är helt ny här och har därför inte riktigt koll på om min fråga lämpar sig för att postas under detta ämne, och hoppas på vägledning om jag valt fel.

Jag skall snart gå in i en produktion där vi kommer att använda oss av min JVC GY HM100E-kamera och skulle därför vilja diskutera lite optimeringsinställningar till just denna kamera för detta syfte. Man strävar här efter en så filmisk känsla som möjligt och det skulle vara kul att bolla lite idéer med någon som har kunskap om ämnet. Upplösning, KNEE, Gamma, etc.

Vågar man ex. köra med cinema vivid color på? Jag kan tycka att den drar upp färger lite väl mycket ibland.

Tack på förhand!

Postad

Misstänker att det finns minst 1000 trådar i ämnet på här - där har HD100:an diskuterats till döds i många år: http://www.dvinfo.net/conf/ .

Personligen brukar jag försöka filma så "platt" det går - med så lite "extragrejer" påslaget som möjligt. Lyfta svärtan osv, så man går med all info. Men det varierar ju för varje projekt.

//Max

• 3 månader senare...
Postad

Drar upp en gammal tråd.

Kom du fram till något? Har själv en HM100 och funderar lite kring inställningarna. Förhoppningsvis får man känsla för olika inställningar man gillar tids nog, men såhär i början är det lite av en djungel.

Postad

Hej!

Det beror ju lite på vad man söker, Jag är jäkligt inne på letus adapter med 28mm, 50mm optik just nu, för den filmiska looken och kort skärpedjup. Men av det jag lärt mig hittils så brukar det funka bra med följande inställningar:

1280x720 60p i .mov (För möjlighet att dra ner hastighet på saker i post utan att lägga till frames, jag har inte behovet att filma 1080 30p så brukar strunta i det med tanke på den extra renderingstiden det blir.)

Detail level: Off

Knee: 85-90%

Gamma: Cinema (Beror förstås på vad materialet skall användas till, men den ger fina färger när med material som man vet att man inte hinner/vill lägga tid på i färgkorrigering/filter. Annars kör jag standard)

Gamma level: Oftast -3, ibland hela vägen ner till -5

Color matrix: Standard (eller cinema, det beror på lite hur scenen ser ut, i vissa utomhus miljöer ser det väldigt bra ut med cinema ON, samtidigt som det inomhus ibland kan kännas som om röda färger blir väldigt onaturligt förstärkta.

FAW: OFF

Om man drar LCD-spaken åt höger när man inte är inne i någon meny så man kan ställa in inställningar för olika situationer.

Jag gillar tighta bilder med kort skärpedjup så jag brukar köra på portätt-inställningen där (blurrar bakgrunden) alt. twilight.

Slå på blomman när man verkligen behöver dra med fokus också.

Ingen aning om detta är optimalt, men det är det jag arbetat fram efter många timmars provande och det verkar fungera.

Men tar väldigt gärna emot mer feedback!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...