Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hittade ett 1:2 F Pentax objektiv hemma som jag absolut vill använda till en mini35adapter då den är bland det ljusstarkaste man kan få. Problemet är då det att 35mm adaptern (sgpro) har nikon fattning.

Ngn som vet om det finns någon form utav steppring som konverterar nikon till pentax?

tack i förhand

/Niklas

Postad

Nikkor 50 mm brännvidd finns både i ljusstyrka 1,4 och 1,8. Men objektiv är ju sällan så skarpa på full öppning så max ljusstyrka borde spela mindre roll.

Postad
Nikkor 50 mm brännvidd finns både i ljusstyrka 1,4 och 1,8. Men objektiv är ju sällan så skarpa på full öppning så max ljusstyrka borde spela mindre roll.

du tycker det är sämre med 1:2 gentemot 1:4?

Postad

Det känns ju som att det borde finnas. Kollat Kaffebrus.se?

Jag köpte faktiskt igår och fick idag en M42 till Nikonfattning. Funkar jättebra på 35mm adaptern. Gamla objektiv från 60 talet liksom. Har en gammal med bländare 1 till och med :D

Postad

Nja du missförstår nog siffrorna.

Hela bländarstegen är:

1

1,4

2

2,8

4

5,6

8

11

16

22

osv

1:2 betyder bländare 2

1:1,4 betyder bländare 1,4 vilket är ett helt steg ljusare är 2, dvs dubbelt så mycket ljus.

/KN

Postad

Sämre på vilket sätt?

Men som framgår i ett annat svar också, så vill även jag hävda att 1:1,4 resp 1:1,8 är ljusstarkare än 1:2. Så var det i alla fall när jag började fota småbild på 70-talet. Bättre eller sämre är en annan sak?

Många gånger är dock ljusstarkare objektiv dyrare och ger överlag bättre skärpa/kontrakt.

Ett Nikkor 50 mm 1:1,4 är med största sannolikhet ett bättre objektiv än Pentax 50 mm 1:2. Vet inte när Foto började med MTF-testerna, men man kan ju få en hint om kontrast och skärpa om man läser tester i gamla nr av Foto.

Finns ett AF-Nikkor på Tradera nu, som inte är så dyrt:

http://www.tradera.com/Nikon-Nikkor-AF-50-1-8D-auktion_95685953

Eller ett 50 mm 1,4 på Ebay, som i alla fall startar lågt:

http://cgi.ebay.de/NIKON-NIKKOR-1-4-50-AI_W0QQitemZ350229675069QQcmdZViewItemQQptZDE_Elektronik_Computer_Foto_Camcorder_Objektive_PM?hash=item518b50bc3d&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C293%3A1%7C294%3A50

Postad

det var jag som gjorde en tabbe och missuppfattade 1:2s innebörd. blev så exalterad när jag fann objektivet att jag inte tänkte efter att 1:2 är = bländare 2 som beta75 o ni andra säger. Trodde i min falska glädje att det var ett 1:1:2. My bad

ett nikon 50mm 1:1:4 har jag tillgång till så det problemet är löst.

tack iaf.

Postad

Det finns faktiskt en Pentax 50 mm 1:1,2, men det är ett rätt ovanligt objektiv.

Man bör testa ljusstarka objektiv innan man filmar sina skarpa bilder, det är inte ovanligt att konstruktionen är prioriterad för hög ljusstyrka och att de ger sämre skärpa vid 5,6 - 8 - 11 än vad ett ljussvagare objektiv ger.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...