camarade Postad 12 juli 2009 Postad 12 juli 2009 Pendlar någonstans mellan att ligga här eller i special effekter-forumet, beroende på hur det utförs. Googla på detta var svårt, vet inte vad det sakligen kallas. Alltså kulor som träffar jord/sand/gräs osv. och den effekt som uppstår. Pryoteknik är farligt och inte minst svårt i Sverige, med tanke på att man inte kan gå och köpa saker hur som helst som amatör. Länkar till tutorials, plugins, stock-footage osv uppskattas. Och finns det NÅGOT realistiskt alternativ för den fattige svensken att faktiskt placera squibs under marken och smälla upp jord och skit på riktigt. http://i28.tinypic.com/23h7f9z.jpg 0 Citera
megawatti Postad 15 juli 2009 Postad 15 juli 2009 Nu vet jag inte om detta är lagligt, eller vilken efekt detta ger. Men känns ganska kontrollerat i alla fall. Under lunchen igår på jobbet satt jag och snackade lite skit med en elektriker, Tog inte många minuter innan han berättade om alla bus man kunde göra, allt från hemma gjorda shockpistoler som man laddar från 1,5v batterier till hur man gjorde små bomber. Iaf Bipolära runt 25v kondensatorer, Kopplar du in dem och matar dom med 50V så ska du se att de exploderar sa han iaf. Har ett gäng sånna hemma så tänkte kanske testa detta. Ifall detta var ett bra eller dåligt tips får du själv avgöra hehe. Rekomenderar dig ej till att testa bara. 0 Citera
Quantum Postad 15 juli 2009 Postad 15 juli 2009 Allt som gors pa plats innebar risker.Om man inte har nagon expert pa plats sa rekommenderar jag att du gor allt digitalt. Detonationfilms har en samling dirtexplosions i sin samling av DetfilmsHD. Ta en titt pa det. (sok bara pa DETONATIONFILMS ;) Andrew Kramer har ju ocksa kommit ut med sin nya produkt action essentials 2 (videocopilot.net) Dar kan jag i alla fall med sakerhet saga att det finns jordexplosioner som lampar sig for just sant! 0 Citera
camarade Postad 15 juli 2009 Författare Postad 15 juli 2009 Detfilms är ju inte mycket att hänga i granen... action essentials 2 var dock FUCKING AWESOME. Var meningen att det skulle köpas tvättmaskin denna månaden men nä... prioritera var det... :) Free shipping + att dollarn fortfarande är ok, under 2000:- för 2k material känns helt okej. Lite "framtidssäker" upplösning också. 0 Citera
Fish Postad 16 juli 2009 Postad 16 juli 2009 Ett annat alternativ är ju att filma en väldigt liten explosion (t.ex. en smällare under en liten hög jord/sand) framför en green screen och sedan klipper in det med after efects eller liknande. En förutsättning är ju då förståss att du har en green screen och Action Essentials 2 innehåller ju en massa annat kul så jag hade nog kört på det. 0 Citera
Fürni Postad 17 juli 2009 Postad 17 juli 2009 Iaf Bipolära runt 25v kondensatorer, Kopplar du in dem och matar dom med 50V så ska du se att de exploderar sa han iaf. Har ett gäng sånna hemma så tänkte kanske testa detta. Jotack. Koppla en elektrolytkondensator åt fel håll med tillräckligt hög spänning så smäller det. Fast effekten är lite fel - när de exploderar blir det (illaluktande) rök, en skur av splitter (som förmodligen kan skada någon) från höljet och uppskattningsvis 50 miljoner små små bitar folie från själva plattorna (att städa efter en exploderad konding är inte kul alls). Man har råkat döda en och annan elkomponent i sina dar. :) 0 Citera
megawatti Postad 30 juli 2009 Postad 30 juli 2009 Såg ett gammalt avsnitt av mythbusters, då har de fyllt en tub/rör med sågspån, spoppat en "Bengal"fackla i toppen och kört in tryckluft i botten, Detta blev en ja.. 25 meter hög eldboll :) Men om man skippar elden, skalar ner modellen en aning, och kör med lite tryckluft, Då bör du få sand att flyga. btw finns de tryckluft på typ burk? Edit: Denna var orginalet: 0 Citera
Quantum Postad 30 juli 2009 Postad 30 juli 2009 Såg ett gammalt avsnitt av mythbusters, då har de fyllt en tub/rör med sågspån, spoppat en "Bengal"fackla i toppen och kört in tryckluft i botten, Detta blev en ja.. 25 meter hög eldboll :) Men om man skippar elden, skalar ner modellen en aning, och kör med lite tryckluft, Då bör du få sand att flyga. btw finns de tryckluft på typ burk? Edit: Denna var orginalet: Det finns en orsak till att de säger: "Do not try this at home ":( 0 Citera
DigitalDirt Postad 12 augusti 2009 Postad 12 augusti 2009 hehe yee... essentials 2 låter ju onekligen enklast... blir säkert bäst resultat också.. även om man kan göra små hemmagjorda bomber eller lägga kinapuffar in i jordhög, så e det väl inte säkert resultatet blir bra... kanske ser mer ut som en explosion än att ett skott träffar väggen än ett skott 0 Citera
Raw Postad 17 augusti 2009 Postad 17 augusti 2009 Det finns en orsak till att de säger: "Do not try this at home ":( Haha, man måste kunna prioritera själv vad som är farligt och inte farligt! Att dom säger "don't try this at home" när dom sjuter upp ett 25 meter högt eldklot kan jag förstå, men inte när man använder lite mesig tryckluft! Om du stoppar i en sten istället för sand och lutar dig över när du avfyrar är du dum i huvvut, tror knappast det kan vara dödligt, vidare om du inte använder riktigt kraftig kompressor. Annars tror jag du bara får en fin liten blåtira om inget märke alls :D --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Om jag hade behövt göra en liten skottexplosion själv på plats hade jag nog antagligen grävt upp ett hål lika stort som en knytnäve ungefär (men en nypa salt). Sen hade jag lagt ner en skålformad metallbit eller plåtbit som riktar explosionen uppåt. Sen hade jag förlängt stubinen med stubin på rulle som man kan köpa på diverse ställen ;) Sen hade jag täckt över med skit och grus å sand/aska för att fått en fin mix ! :) Testa, inte speciellt farligt..(mycket farligare att fira nyår :D ) Haha /Raw 0 Citera
Quantum Postad 17 augusti 2009 Postad 17 augusti 2009 Haha, man måste kunna prioritera själv vad som är farligt och inte farligt! Att dom säger "don't try this at home" när dom sjuter upp ett 25 meter högt eldklot kan jag förstå, men inte när man använder lite mesig tryckluft! Om du stoppar i en sten istället för sand och lutar dig över när du avfyrar är du dum i huvvut, tror knappast det kan vara dödligt, vidare om du inte använder riktigt kraftig kompressor. Annars tror jag du bara får en fin liten blåtira om inget märke alls :D --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Om jag hade behövt göra en liten skottexplosion själv på plats hade jag nog antagligen grävt upp ett hål lika stort som en knytnäve ungefär (men en nypa salt). Sen hade jag lagt ner en skålformad metallbit eller plåtbit som riktar explosionen uppåt. Sen hade jag förlängt stubinen med stubin på rulle som man kan köpa på diverse ställen ;) Sen hade jag täckt över med skit och grus å sand/aska för att fått en fin mix ! :) Testa, inte speciellt farligt..(mycket farligare att fira nyår :D ) Haha /Raw Syftade på själva eldbollen mythbusters gjorde, inte vad han SJÄLV skulle göra;) 0 Citera
Konk Postad 17 augusti 2009 Postad 17 augusti 2009 Såg för många herrans år sedan en dokumentär om (jag tror iaf det var) Peter Jacksons tidiga filmskapande. När han var typ i de tidiga tonåren. Han gjorde krigsfilmer på 8mm film om jag minns rätt och gjorde rätt grymma granatexplotionseffekter bakom skådespelarna genom att placera en vippbräda under marken med sand eller jord över. När skådespelaren sedan sprang på ena änden av vippbrädan kastades jorden i andra änden upp i luften och det såg rätt bra ut, med tanke på budgeten. Kanske inte passar att använda det rakt av, men det kanske kan få någons kugghjul i skallen att börja snurra och uppfinna nåt liknande enkelt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.