Gå till innehåll

Ektachrome 64T test


D_Odell

Recommended Posts

Läste en gammal test av Ektachrome 64T från Switzerland. Med översättning går det an...

http://babelfish.yahoo.com/translate_url?doit=done&tt=url&intl=1&fr=bf-res&trurl=http%3A%2F%2Fwww.super8site.com%2Ffanzine%2Faktuell%2Fstop_k40_64t.shtml&lp=de_en&btnTrUrl=Translate

 

Men det mest intressanta finns att skåda nere vid bildexempel, där de tagit Kodachrome och Ektachrome sida vid sida. Något som tydliggör att det är färgskillnader och den ökade kornigheten hos Ektachrome mellan de båda, men att kanske inte skillnaderna är SÅ enorma. Det kvarstår självklart att det snubben/damen bakom kameran som gör skillnaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skillnaden är inte enorm, om man exponerar 64T rätt. 64T blir kornigare och något underexponerad 64T får ett störande mönster av blåkorn över bilden, särskilt om det är stora jämnfärgade ytor (t.ex. en beige vägg eller liknande). Det beror på att det blå lagret är mer ljuskänsligt på ektachromen. Om det händer så kan brusreducering riktat bara mot den blå färgen vara en fungerande lösning i postproduction.

 

Blåkornet är det jag stör mig mest på med 64T. :(

 

Jag hade en kille här igår som scannade en musikvideo filmad med 64T, filmad med en Canon 1014XL-S. Soliga sommarängar och en tjej som springer omkring... fint fotad och inget blåkorn. Sedan hade de lite "behind the scenes" material som var lite underexponerat och filmat inomhus, här kunde man tydligt se hur det blå kornet kom fram ju mer filmen underexponerades.

 

Förhoppningsvis kan jag få lägga upp musikvideon på hemsidan om en månad eller så, när den är klar och jag har tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

fanns ett forum inlägg cirka 2006 eller 2007 på filmshooting där de jämförde k40 med t64. sök lite igenom forumet så hittar du säkert den!

 

Fast med tanke på följande:

 

"Visst är det väll så att 64t "uppgraderats" (förfinats) något sedan den släpptes?" - Ja, det tycker jag definitivt.

 

Så kanske den gamla jämförelsen inte är helt rättvis. Musikvideon jag scannade igår t.ex. kändes som den var ljusår från den där allra första rullen jag scannade. Det var jag som scannade filmerna till det där gamla testet du refererar till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...