John1604319361 Postad 10 juli 2009 Postad 10 juli 2009 Kan någon på ett enkelt sätt förklara hur och varför ni använder Pre composing. 0 Citera
Max_H Postad 10 juli 2009 Postad 10 juli 2009 Finns massor av skäl - skulle kunna fylla en hel bok tror jag... Några av dom: - Spara tid. Ex om man vill ha drop-shadow på 10 animerade loggor - animera och precompa loggorna och lägg drop-shadow på pre-compen så sparar du enormt mycket i renderingstid. - "Uppstädning". Slå ihop massor av klipp till ett klipp. - Mer spara tid: Komplicerad del av en scen som är "klar" (tror du i alla fall). Precompa och gör en proxy i full kvalitet av den så slipper den renderas varje gång du jobbar med ngt annat i samma scen. - Vissa effekter måste precompas eller förrenderas. Ex fractal noise som ska driva en compound blur eller displacement map. Hinner inte fler just nu... //Max 0 Citera
Rogge Postad 10 juli 2009 Postad 10 juli 2009 Pre Compose är en av dom absolut mest användbara funktionerna i AE och precis som Max skriver sparar man massor med tid om man får in Pre Compose i sitt arbetsflöde och får dessutom en mycket god överblick över sina projekt. Jag använder Pre Compose i varje projekt jag gör i AE. I mitt fall gör jag en del animerade DVD-menyer. Alla textlager till tex Kapitelmeny 1 Pre Compar jag. Varje gång jag nu skall göra en övergång mellan tex Kapitelmeny 1 > Huvudmeny så slipper jag skriva om texten på Kapitelmeny 1, jag använder den Composition som blev när jag Pre Compade. Helt plötsligt blir det enklare att återanvända element som dessutom ser exakt likadana ut varje gång. Upptäcker jag en felstavning behöver jag bara ändra på ett ställe vilket sedan reflekteras på alla ställen där jag använder den Pre Compen. Samt, jag behöver bara använda en Drop Shadow till alla textlager på en gång och sparar massor med renderingstid på bara det. Skall jag ändra på min Drop Shadow så behöver jag bara göra det på ett ställe. Jag Pre Composar alla textlager i alla menyer, huvudmeny, kapitelmeny, bonusmeny, mm. När du använder kommandot Pre Composition skapas en helt vanlig Composition, så den är inget speciell på något sätt. Pre Compose och Nesting är samma sak. 0 Citera
John1604319361 Postad 10 juli 2009 Författare Postad 10 juli 2009 Tack för svaren. Jag har följt ett antal tutorials där pre composing används lite nu och då. Om jag förstår er rätt så gör ni alla större ändringar i "pre compen" som speglas ut till "orginal compen" eller andra compar ? Att det städar upp blir tydligt. Men hur påverkar det renderingen, menar ni då att det blir mindre delar som renderas i stället för en jätte comp ? 0 Citera
Rogge Postad 11 juli 2009 Postad 11 juli 2009 Om jag förstår er rätt så gör ni alla större ändringar i "pre compen" som speglas ut till "orginal compen" eller andra compar ? Ja, så jobbar jag iaf. Det mesta som är klart rent designmässig brukar jag Pre Compa för att bli av med alla lager och få en Composition som man har bättre överisikt över. Men hur påverkar det renderingen, menar ni då att det blir mindre delar som renderas i stället för en jätte comp ? Nja, snarare att det är färre lager i den slutliga Composition man renderar ut. Det var kanske det du menade med mindre delar? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.