Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Filmar i full HD på Canon Legria HF S100 minneskort. Varje scen är då en fil i AVCHD-format. Trots ny dator optimerad för videoredigering (20000:-) går det fruktansvärt trögt att videoredigera. Vad man än gör, korta in en scen, lägga på en övertoning tex, blir det långa väntetider, ibland över minuten innan det går att fortsätta. Att redigera filmmaterial som tidigare gjordes på en dag (HD-film från DV-band) tar nu ett par veckor. Min idé vore att först avkoda alla filerna innan jag tar in dom i redigeringsprogrammet Vilket format ska filerna avkodas till? Jag provade programmen Xilsoft HD Video, AVS4YOU och AVS Video Converter 6 utan att få nåt lyckat resultat. Alla försök jag gjorde resulterade i mindre filer (färre Kb), borde inte filerna bli större då AVCHD är ett komprimerat format? Redigeringsprogrammet jag använder är Pinnacle Studio 12 Plus.

Postad

Det som gör det så slött är att h264 både har långt mellan keyframes (som codecen alltid måste utgå ifrån och sen dekoda alla frames fram till den där du vill börja ditt klipp) och kräver mycket mer processorkraft/frame jämfört med äldre (mer primitiva!) HDV. Det är priset du får betala för att få in betydligt mer "visuell bildinformation" utan att bithastigheten (filstorleken) blir större.

Pinnacle är ju kommersiellt så dom försöker väl snarare maximera sin vinst än optimera sin codec, kan man tänka...

Jag kör redigeringen i två steg. Först omkodning till en lossless codec (Lagarith) med enbart keyframes och sen klipper jag istället från dom filerna.

Lagarith är ännu tyngre än h264 (min 35000kr-dator med Intel i7 orkar inte spela upp full-HD i realtid) men det går blixtsnabbt att hoppa omkring i klippen. Om jag behöver spela upp i realtid (för känslig timing t ex) under klippningen så kodar jag dessutom om Lagarith-filerna till halva upplösningen och använder enbart originalformatet vid renderingen (proxy-editering).

Har ingen aning om i vilken utsträckning detta går att kombinera med Pinnacle, dock. Eventuellt kan kanske dom konverteringsprogrammen du nämnde användas för omkodningen till Lagarith-AVI-filer.

Postad

Ladda ner Voltaic och testa om det gör någon skillnad. Finns annars både gratisprogram och betalprogram som gör jobbet. Att konvertera med till 720p borde också göra det lättare för datorn men är kanske lite synd om du vill ha ut full HD i slutänden.

Postad

Tack för era svar! Jag laddade hem Voltaic och testade. Men jag har ännu bara testat med ett par filer inladdade i Pinnacle. Märker då ingen skillnad mellan AVCHD-filer och konverterade AVCHD-filer, det blir bara ett par sekunders väntan vid varje operation. Man måste nog ladda in material för minst en timmes filmlängd och jämföra. Det är när jag haft över två timmars filmlängd på materialet som det blivit enorma väntetider - över ett par minuter - vid inkortningar av scener.

Postad
Tack för era svar! Jag laddade hem Voltaic och testade. Men jag har ännu bara testat med ett par filer inladdade i Pinnacle. Märker då ingen skillnad mellan AVCHD-filer och konverterade AVCHD-filer, det blir bara ett par sekunders väntan vid varje operation. Man måste nog ladda in material för minst en timmes filmlängd och jämföra. Det är när jag haft över två timmars filmlängd på materialet som det blivit enorma väntetider - över ett par minuter - vid inkortningar av scener.

Har du väldigt långa klipp på hårddisken eller ett fåtal väldigt långa? Kan tänka mig att vilket program som helst får problem om den försöker ladda in allt i minnet, hur mycket minne har du i datorn?

Postad
Har du väldigt långa klipp på hårddisken eller ett fåtal väldigt långa? Kan tänka mig att vilket program som helst får problem om den försöker ladda in allt i minnet, hur mycket minne har du i datorn?

Projektets längsta scen är väl omkring en minut, i övrigt är flesta scenerna som vanlig spelfilm 2-10 sek långa. Ursprungsmaterialet på 2tim 15min är i projektet nedklippt till 50min och de enda "effekter" är ett femtontal övertoningar, en upp och nedtoning plus titel och sluttext.

Datorn har 6GB minne Corsair DDR3 1600MHz for Core i7.

Postad
Projektets längsta scen är väl omkring en minut, i övrigt är flesta scenerna som vanlig spelfilm 2-10 sek långa. Ursprungsmaterialet på 2tim 15min är i projektet nedklippt till 50min och de enda "effekter" är ett femtontal övertoningar, en upp och nedtoning plus titel och sluttext.

Datorn har 6GB minne Corsair DDR3 1600MHz for Core i7.

Men är klippen separata filer, dvs har du gjort scene split när du gjort capture?

Ärligt talat, med en så ny och fin dator hade jag nog investerat i ett bättre program också...

Postad
Men är klippen separata filer, dvs har du gjort scene split när du gjort capture?

Ärligt talat, med en så ny och fin dator hade jag nog investerat i ett bättre program också...

Varje scen är en separat fil. Dom är ju tankade via usb från kamerans minneskort. Det är inte överfört i realtid som man gör med DV-film.

Jag investerar gärna i vad som helst bara det funkar efter mina behov. Pinnacle har en enormt massa funktioner som jag mest ser som kosmetika och försäljningsargument. Däremot är det lättöverskådligt, möjligen beror det på att jag vant mej vid det. Skaffade Premiere Elements 7 när det kom men det fungerade inte som jag önskade så efter ett tag återgick jag till Pinnacle. Jag behöver kunna redigera AVCHD-filer på ett smidigare sätt och använda effekter som upp-, ned- och övertoning samt färgkorr och exp.korr och lägga in titlar samt bränna till bluraydisk. Letar man bland program så har ju i stort sett alla dessa elementära funktioner. Hur ska man veta vilket som fungerar bäst? Går det att tanka hem program att prova med begränsning?

Postad
Har du testat Cyberlink PowerDirector? Det är lite lekstuga över det hela men det verkar inte så resurskrävande att jobba med. Dessutom nyttjar det CUDA eller STREAM vid rendering och encoding. Jag köpte ultravarianten men eftersom jag bara haft kameran ett par veckor har jag inte hunnit få så mycket material att pyssla med ännu.

http://www.cyberlink.com/products/powerdirector/overview_en_GB.html

Mycket intressant, det är ju optimerat för i7-proccessorn också. Jag har nu suttit med Premiere Elements 7 men jag gillar det inte alls. PowerDirector finns på Dustin såg jag också synd att det inte finns på svenska bara. Det brukar underlätta vid manualläsning.

Postad
Mycket intressant, det är ju optimerat för i7-proccessorn också. Jag har nu suttit med Premiere Elements 7 men jag gillar det inte alls. PowerDirector finns på Dustin såg jag också synd att det inte finns på svenska bara. Det brukar underlätta vid manualläsning.

Jag fick just ett SMS från en kompis som precis fått ihop sin nya maskin, en Core i7 920, 6GB RAM och ett GeForce GTS 250 körandes Windows 7 RC1 och PowerDirector 7 Ultra. 1 minut film från HF100 tar 37 sekunder att exportera till AVCHD. Har ingen aning om vad som är filmat, antalet övergångar osv men det var ju hyfsat snabbt :-)

Postad

Tankade ner en 30dagarsversion av PowerDirekt 7 Ultimate och jag måste säga att det verkar fantastiskt genomtänkt. Efter 10 minuters användande behärskade jag alla nödvändiga funktioner som behövs för att redigera, göra övergångar, lägga på musik, ställa volymer, korrigera färg, vitbalans, ljus osv utan att behöva läsa manual! Det enda jag inte hittat ännu är hur man gör L-klipp i ljudet, dvs man låter en scens ljud fortsätta i nästa scen.

Trots att jag installerade programmet på min slöare kontorsdator så hade den inget problem att köra AVCHD-filer utan avbrott och hack!

• 3 veckor senare...
Postad

Har själv haft radikalproblem med AVCHD formatet. Framför allt i kombination med Premiere Elements och Windows Vista. Känns som om man behöver en Silicon GRaphic burk för att allt skall fungera. Det rimmar lite illa eftersom det föråldrade "MiniDV" HD formatet som exemplevis Canon HV30 eller 40 har inte hackar det minsta när redigerar filerna, till och med i en laptop med 4 G ram och 1.8 Dualcore samt 512 Mb grafikkort.

Däremot testade en kollega till mej på en vanlig normal Dualcore burk och 4G DDR 2 ram, 512 Grafik ( kom inte ihåg märket) att stoppa in en testversion av Windows 7 samt en nyinköpt Solid State Disk som primärdisk.

Märk till min förvåning då AVCHD filerna i Premiere Elements 7 gick smärtfritt även i full HD och inte hackar alls.

Något att tänka på go vänner...Jag blev i alla fall mäkta fövånad då det visade sej vara ett vinnande koncept.

Postad

Laptops har ju oftast 2,5" -diskar som är ganska långsamma. Iofs borde inte diskhastigheten ställa till problem ifall man inte har alldeles för lite RAM, kameran klarar ju av att spela upp filmen från ett SDHC Video (relativt långsamma minneskort) utan problem så såvida man inte kör en massa bild-i-bild borde det vara lugnt. Därtill har dom ofta ganska låg FSB även om processorn snurrar på dräglig frekvens. Vidare har dom ofta mindre L2-cache - om sistnämnda spelar någon roll i detta fall vet jag dock inte.

Sen finns det ju en massa annat som spelar roll också, övriga program som är igång mm, antivirus osv.

Jag testade Premiere 7 på en virtuell burk (VMware ESXi 3.5) med Vista som ensam snurrade på en 3GHz P4. 2,5GB RAM var tilldelat denna VM. Visst har jag en viss prestandaförlust pga virtualiseringen och den kan inte dra nytta av någon grafikaccelerering (vet inte om Premiere 7 E gör det ändå) men bara programmet i sig var GALET trögt. Detta innan jag ens importerat någon film. Övriga program på maskinen snurrade på bra men jag fick känslan av att det var tungt bara att dra runt gränssnittet...

Inte helt rättvist test av Premiere 7 men det och mina tidigare erfarenheter av Premiere Pro samt att Adobes uppgraderingar av Elements är nästan lika dyra som en helt ny licens gjorde att jag valde PowerDirector istället.

Postad

Efter att ha testat Powerdirector 7 Ultra 30-dagarversionen har jag bara goda erfarenheter så nu har jag även köpt programmet. Idg valde även detta program för bästa stödet av AVCHD-filer http://www.idg.se/2.1085/1.201255/skapa-dina-egna-bluray-skivor

Har visserligen inte laddat in timslånga projekt men inga väntetider har jag märkt i de försök jag hittills gjort där jag i både Pinnacle 12 och Premiere7 fick ständiga dröjsmål.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...