Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Även om jag är novis när det gäller videoredigering har jag tagit på mig uppgiften att klippa ihop något vi kallar "filmtävling". Först visas en scen ur en film och sedan ett antal frågor om filmen i fråga, och så fortsätter det.

Jag kommer att behöva importera clips från uppåt 45 olika filmer i många olika format och upplösningar. Oftast rör det sig om xvid eller divx så vi kan ju börja där.

Jag jobbar med Premiere Pro CS4 och försökte importera en xvid-film direkt men det blev knas. Filmen är ca 1 tim och 45 min men blev bara ca 15 sekunder i timelinen och spelades upp i slow motion. Jag läste runt lite på Adobes forum och såg att man rekommenderades att först konvertera till "DV type 2" vilket jag gjorde genom att köra "Recompress into DV type 2" i programmet DVDate. Då blev längden rätt men aspect ration blev helt fel när jag importerade till Premiere, trots att jag valde 16:9 i DVDate.

1. Är det optimala att först konvertera allt till DV type 2 innan jag importerar till Premiere?

2. Finns det något annat bra program som konverterar till DV type 2?

3. Det står i hjälpfilerna till DVDate att man förlorar "aspect ratio" när man konverterar till DV type 2, så det är kanske något man får leva med?

4. Om svaret på 3 är "ja": hur återställer jag till korrekt aspect ratio i Premiere?

Stort tack på förhand!

Postad

DV type2 är ett DV-format med bild och ljud separerat. Type1 är med bild och ljud ihop (interleave)

För att du ska behålla aspect ratio behöver du ett program som kan konvertera med olika pixelinställningar. Alltså samma höjd/bredd som orginalfilen har.

Att du får fel format beror nog på (gissar) att programmet tror att orginalfilen ska vara en vanlig DV-pal fil som är 4:3 med 720x576 pixlar..

kanske..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...