Marlon_Jonsson Postad 15 juni 2009 Postad 15 juni 2009 Hej, Som den egoist jag, faktiskt, är vill jag ha era expertråd angående val av redigeringsprogram för/till (?) PC. Jag har kollat på Pinnacle Studio Ultimate 12 (Endast Programvara) (CD) Pris: 1225 kr http://www.webhallen.com/prod.php?id=94431 Men jag skulle gärna vilja veta om mer angående för-/nackdelar samt hur programmet står sig jämfört med konkurrenter. Skolan jag ska börja på använder Final Cuts Pro - så likheter/skillnader FCP samt rekomenderat redigeringsprogram arbetsmässigt kan vara nyttigt också. Tack på förhand Marlon 0 Citera
Pehrbau Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Om du kommer att använda Final Cut Pro så kanske det kan vara idé att välja Apples program. Det lär finnas någon enklare version av Final Cut Pro som kanske kan vara överkomlig för hemanvändning. Då är du också låst till Appledatorer och några synpunkter på det vill jag inte ha för då kan det bli en storm här på inlägget. Den stora versionen som du får i skolan är ett avancerat program och är säkert inte jämförbart med Pinnacle Studio 12. Prisskillanden är också avsevärd. 0 Citera
Nyaz Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Final Cut Express heter den simplare versionen av FCP, och den funkar utmärkt och påminner till 99% om FCP. Vissa av de mer avancerade funktioner finns dock inte, men det fungerar utmärkt ändå. Pinnacle har jag ingen egentlig erfarenhet av, men eftersom de ägs av Avid (insert profanity here) så är jag tveksam till hur trevlig upplevelse det är... Då är du också låst till Appledatorer och några synpunkter på det vill jag inte ha för då kan det bli en storm här på inlägget. Du får det att låta som att det är ett problem :P 0 Citera
Max_H Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Glöm inte att alla "stora" tillverkare har studielicenser av sina mjukvaror - både Avid, Apple och Adobe. Om du måste vara kvar på PC-plattformen, ska jag vara "fräck" nog (eftersom jag råkar jobba på Adobe... ;) ) att "påstå" att Premiere Pro troligen är den mjukvara som mest liknar FCP. //Max 0 Citera
beta75 Postad 16 juni 2009 Postad 16 juni 2009 Sony Vegas är ett alternativ. Det som jag som Final Cut människa gillar bäst på PC. /KN 0 Citera
Pehrbau Postad 17 juni 2009 Postad 17 juni 2009 OK! Då får jag vara fräck nog att rekommendera det jag använder sedan många år: Canopus (GrassValley) Edius som är stabilt, har excellenta realtidsegenskaper och stöder de flesta codecs. 0 Citera
Max_H Postad 17 juni 2009 Postad 17 juni 2009 Testa! Trial Vegas: http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/vegaspro Trial Edius: http://desktop.grassvalley.com/products/EDIUS/index.php Trial PPro: https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?loc=en&product=premiere_pro&promoid=EBYEY //Max 0 Citera
chi Postad 19 juni 2009 Postad 19 juni 2009 Hej, Som den egoist jag, faktiskt, är vill jag ha era expertråd angående val av redigeringsprogram för/till (?) PC. Jag har kollat på Pinnacle Studio Ultimate 12 (Endast Programvara) (CD) Pris: 1225 kr http://www.webhallen.com/prod.php?id=94431 Men jag skulle gärna vilja veta om mer angående för-/nackdelar samt hur programmet står sig jämfört med konkurrenter. Skolan jag ska börja på använder Final Cuts Pro - så likheter/skillnader FCP samt rekomenderat redigeringsprogram arbetsmässigt kan vara nyttigt också. Tack på förhand Marlon Hej! Jag har som "glad amatör" testat de flesta av videored. program som går att testa. Det som var enklast och snabbast och som funkade, fortf. funkar bäst för mig är just Pinnacle. Började med Pinnacle 7 för många många år sedan och nu kör jag 12:an och är supernöjd! Men om plugget använder Final Cuts Pro så tycker jag nog att för enkelhetens skull ska du försöka ha samma program hemma, det underlättar. Mvh /chilli nygammal medl. 0 Citera
Splitter films Postad 20 juni 2009 Postad 20 juni 2009 pinnacle har jag en del bra saker faktiskt. Men dess ostabilitet är ett stort minus, tillskillnad från sony vegas. Själv använder jag pinnacle ultimate 11. Ska byta i sommaren, det kan ju vara min dator, men jag har hört överalt att det är ett problem med pinnacle.Men när det inte är ostabilt så är det bra. 0 Citera
Nyaz Postad 20 juni 2009 Postad 20 juni 2009 Jag vill också poängtera att min erfarenhet av Apples datorer är att de är jävligt stabila (=de kraschar sällan). (Det här är en röst för Final Cut Express/Pro :D) 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 24 juni 2009 Författare Postad 24 juni 2009 Varför jag inte tar med FCP är för att jag kör på en PC... Edius verkar intressant. Vad menas med att Pinnacle är ostabilt? något konkret exempel? Ppro är oerhört dyrt för en student som mig, men om du jobbar där så kanske vi kan.. nähe MVH Marlon Jonsson 0 Citera
Max_H Postad 24 juni 2009 Postad 24 juni 2009 Återigen, kolla studentpriserna hos samtliga... Ex Production Premium kostar runt 4.000:- - absolut fortfarande mycket pengar men klart mindre än full licens av PPro/Production Premium. Avid har väl liknande priser om jag minns rätt (det var ett tag sen man höll på den mjukvaran). Om Canopus/Grass Valley har studentpriser vet jag inte. /Max 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 24 juni 2009 Författare Postad 24 juni 2009 Ja det ska jag absolut göra. Det som var bra med Pinnacle är att det var så billigt om jag inte missförstod vad det varför något jag tänkte köpa. För detta är väl redigeringsprogrammet?: http://www.webhallen.com/prod.php?id=94431 i senaste version? Vad nu skäms jag lite. 0 Citera
Peus Postad 24 juni 2009 Postad 24 juni 2009 Tjena. Jag måste erkänna att jag ibland använder Pinnacle Studio och därtill rekommenderar jag det rätt ofta till familj och vänner men det finns ett stor MEN. Pinnacle studio är långt ifrån ett profsredskap och har enorma begränsningar till att jobba effektivt och mångsidigt samt är därtill som många redan hävdat rätt instabilt och det är inte sällan det hänger sig eller strular när man skall rendera ut ett projekt till DVD eller liknande eller bara låser sig vid uppspelning. Anledningen till att jag använder det är för att det till skillnad från t.ex. Permiere har en capture funktion som känner av diverse diffusa videokällor så som instickskort för composite och S-video, webbkameror, tuners etc Därtill så har det en underbar funktion för att i video känna av olika scener så att man kan tanka in ett band/videoström (via t.ex. S-video) åt gången och få det loggat på köpet. Det är bra för capture och på sitt sätt för loggning. Att klippa i Pinnacle Studio är dock för mig helt främmande. Anledningen till att jag rekommenderar det åt vänner (ej kollegor och andra som jobbar med film/TV) och familj är för att det är just så enkelt och okomplicerat och funkar med de flesta kort och så. Men om du nu vill lära dig klippa på riktigt och inte fastna i amatörträsket med Windows movie maker och dylikt så skulle jag starkt rekommendera att du undviker amatörprogramen och då speciellt de program som bara finns i just amatörutgåva. Det max skrev om att du får Production Premium för 4.000:- låter helt oslagbart. Då ingår Photoshop för stillbilder och grafik till din film, After Effects för avancerade effekter, Premiere för redigering, Sound Booth för att klippa och finjustera ditt filmljud eller för att spela in annat som t.ex. musik och Encore för DVD authoring samt så får du möjlighet att exportera till enormt många olika format etc. Bara Adobe Premiere Pro för 4 000:- vore ett kap. Hur som helst, är det fortfarande för mycket pengar så tycker jag du borde kolla in Adobe Premiere Elements som är en light version av Premiere Pro men som ändå påminner mer om ett proffs program än Pinnacle Studio. Har du Mac så kan även Final Cut Express som är en light version av Final Cut Pro vara ett smart val. Har du trots allt lite mer pengar så och möjlighet att komma över en Avid för runt 4 000:- samtidigt som du kan lära dig Final Cut på skolan så skulle jag rekommendera Avid framför Adobes program då Avid är rätt speciellt och fortfarande bransch ledande och således bra att kunna. Kan du Final Cut kan du klara dig i en Premiere Pro redigering, Avid däremot är speciellt och just därför så bra att kunna. A ja det är mina råd, egentligen vet jag inte mycket om Final Cut Express och Premiere Elements men jag vet att det är dumt att köra amatörvägen. Och nej, Pinnacle Studio påminner inte om Avid… Lycka till /Pontus W 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 24 juni 2009 Författare Postad 24 juni 2009 Production premium verkar oslagbart håller jag med om, visste inte att så mycket ingick. Det står på CS4 Production Premium att det kan köpas av de som studerar heltid minnst två år. Max du som jobbar på adobe kanske kan svara på min fråga. I min skola är filmproduktion en heltidsstudie, dock så är det två separata år. Som måste sökas separat. Antar att dealen inte fungerar då.. :( http://www.adobe.com/se/education/students/studentedition/eligibility.html 0 Citera
Max_H Postad 25 juni 2009 Postad 25 juni 2009 Måste kolla med en kollega som är utbildningsansvarig. Jag tvivlar på att det skulle vara ett problem. //Max 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 25 juni 2009 Författare Postad 25 juni 2009 Grymmr Tack very much Max - jag mailade även till education avdelningen på Adobe 0 Citera
Max_H Postad 26 juni 2009 Postad 26 juni 2009 Det BORDE inte vara ett problem - det står: Heltidsstuderande i allmänna eller fristående grundskolor och gymnasier samt hel- eller deltidsstuderande på universitet, högskolor och kvalificerade yrkesutbildningar som erbjuder utbildningar vilka omfattar studier motsvarande minst två (2) års heltidsstudier. Vi tolkar framförallt delen "...som erbjuder utbildningar vilka omfattar studier motsvarande minst två (2) års heltidsstudier" som att en skola som faktiskt erbjuder 2år borde vara tillräckligt för inköp i ditt fall. Testa. Om du bestämmer dig för köp och nån börjar argumentera emot, dra iväg ett PM så ska jag argumentera tillbaka... :) //Max 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 26 juni 2009 Författare Postad 26 juni 2009 Kanon ser ju grymt ut, måste nog vänta tills utbildningen börjar visserligen, men då köper jag paketet i augusti. 1000 tack max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.