Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Lagarith lämpar sig mest som ett mellanformat vid redigering men kan hacka när man försöker spela upp det i realtid. Men det gör inget att det inte orkar med i realtid vid själva redigeringen så länge som slutresultatet funkar. Prova konvertera lagarith-filen till något som är lättare att spela upp, t.ex. MPEG-2 eller XviD.

Tråden på hv20.com är principen jag menar. Där hade han kört mcbob som är en ganska bra bob deinterlacer för avisynth men den är långsam. Finns en ännu bättre som heter TempGaussMC som är ännu långsammare. Finns snabbare bob plugins såsom yadif. Ofta duger det med någon snabbare som yadif när man vill testa snabbt. Man får kompromissa kvalitet mot hastighet. Får se om jag kan gräva fram något avisynth-script ur mina gömmor som funkar. Jag återkommer senare med exempel.

Postad
Lagarith lämpar sig mest som ett mellanformat vid redigering men kan hacka när man försöker spela upp det i realtid. Men det gör inget att det inte orkar med i realtid vid själva redigeringen så länge som slutresultatet funkar. Prova konvertera lagarith-filen till något som är lättare att spela upp, t.ex. MPEG-2 eller XviD.

Tråden på hv20.com är principen jag menar. Där hade han kört mcbob som är en ganska bra bob deinterlacer för avisynth men den är långsam. Finns en ännu bättre som heter TempGaussMC som är ännu långsammare. Finns snabbare bob plugins såsom yadif. Ofta duger det med någon snabbare som yadif när man vill testa snabbt. Man får kompromissa kvalitet mot hastighet. Får se om jag kan gräva fram något avisynth-script ur mina gömmor som funkar. Jag återkommer senare med exempel.

Med långsam, menar du att det tar lång tid att göra filen?

Och angående den här vanliga DV-filen. Den blir som sagt deinterlaced i WMP och Nero ShowTime, men inte i VLC, då ser det dåligt ut. Nu skulle jag vilja rendera den så att den redan är interlaced och då alltså går att spela upp i VLC utan att trycka på "Bob" och att man inte behöver ha deinterlacing-inställningar i Nero ShowTime.

Tack!

Kel

EDIT

Och hur gör man igentligen så att det blir lika bra kvalitet och "smoothness" när man laddar upp videon till t ex YouTube? Jag laddade upp en DV Widescreen, det såg hackigt och fult ut, men det som jag anmärkte mest på var att widescreenen hade försvunnit. Nu är den i 4:3-förhållande. Hur ska man fixa detta? Jag vill ha den i exakt lika fint flytande tempo och fin kvalité som på datorn.

Tacksam för hjälp!

Kel

Postad

Med långsam menar jag att det tar lång tid att göra filen eftersom det ligger mycket beräkningar bakom som datorn får jobba med. Jag testade ungefär 15 minuter HDV med TempGaussMC nyligen och det tog ungefär 11 timmar för min intel Q9450 processor att utföra jobbet och ändå körde jag med multitrådad avisynth för att utnyttja flera kärnor i processorn. Men jag blev nöjd med resultatet. Med ett snabbare plugin som yadif kan man kanske göra jobbet nästan i realtid alltså att det inte tar mycket längre tid än 15 minuter at konvertera 15 minuters video.

Om du vill slippa trycka på bob (alltså du vill slippa deinterlace, alltså slippa att ta bort interlaced vid uppspelningen) tror jag du menar att du vill ha den progressiv (motsatsen till interlaced) men med 50 bilder per sekund istället för intelaced. Jag tror du blandar ihop begreppen litegrann.

Jag vet inte om YouTube stödjer 50 bilder per sekund, tror faktiskt inte det. En sak att tänka på är att YouTube är snåla med bitrate och med samma bitrate så får man sämre kvalitet med 50 fps jämfört med 25 fps. När man streamar över internet så har man ganska begränsad bandbredd (många med slöa uppkopplingar vill ändå kunna kolla på YouTube). För att få 16:9 så bör du skala om bilden från anamorfiskt till kvadratiska pixlar innan du skickar till YouTube. Alltså göra en resize från 720x576 till 1048x576. Du får väl testa lite med YouTube, jag har faktiskt aldrig lagt upp något på YouTube...

Postad

Oj, det var lång tid! Men det där Yadif, vart får man tag på det?

Som jag har förstått det går det även att göra detta med Vegas. Man kryssar i en 50i-video 50 bilder per sekund och renderar den, men då behöver man tydligen en väldigt stark dator.

Jag hittade det där med 16:9, att man skulle rendera det till 1048x576.

Tack för svaret!

Kel

Postad
ronnylov, du menar väl 1024x576?

Nej inte om man skalar om utan att beskära och inte vill ha felaktig aspect ratio. Egentligen ska det vara 1050x576, men man vill helst ha upplösningen delbar med 8 för att komprimeringen ska vara effektiv, så därför föreslog jag 1048x576 istället vilket ger ett litet fel i bildaspektförhållandet.

Vill man ha 1024x576 som ju är 16:9 format så ska man först beskära 720x576 till 702x576 och sedan förstora upp till 1024x576, alternativt förstora upp 720x576 till 1050x576 och sedan beskära ner det till 1024x576 genom att skala av pixlar på sidorna. Du har egentligen rätt i att det är 1024x576 man vill ha, men jag tog en liten genväg där för att slippa beskära bilden.

Förklaring till detta finns här:

http://www.bbc.co.uk/commissioning/tvbranding/picturesize.shtml

Citat:

"A widescreen television picture has the same number of vertical lines as a 4:3 picture, that is 576. The aspect ratio is 16:9 making the picture:

(576 x 16) ÷ 9 = 1024 square pixels wide

A widescreen picture "fits" into the same electronic space as a 4:3 image. The 16:9 widescreen (1024 by 576) image is horizontally squeezed to 702 by 576. The picture is distorted to be the correct shape on 16:9 screens only, hence tall thin people when the image is seen on a 4:3 screen. The additional 18 pixels in the 4:3 picture, when stretched to 16:9 become:

(18 x 4) ÷ 3 = 24 non square pixels or 24 x 1.094 = 26 square pixels

When making a 16:9 graphic on a square pixel device for conversion to a 720 by 576 widescreen video picture, the width of the 1024 by 576 image must be increased:

26 +1024 = 1050 by 576 square pixels "

Å andra sidan är det inte säkert att kameratillverkaren har full koll på videostandarder heller så risken finns att de skalar om 16:9 direkt till 720x576 istället för att som man ska skala ner det till 702x576 och lägga 9 pixlar svart på båda sidorna (alternativt så kan kameran filma aningen bredare än 16:9 och skala om 1050x576 till 720x576 och behålla bildinformationen på sidorna). Så egentligen bör man testa att filma en cirkel och mäta upp pixlarna i bilden så man vet hur kameran gör med sin omskalning.

När det gäller HDV tror jag att man skalar om 1920x1080 direkt till 1440x1080 och struntar i att krångla till det med svarta pixlar på sidorna. Jag har inte fått detta bekräftat men jag har inte hittat någon annan information än att pixel aspect ratio på HDV är 1.333:1.

En annan skillnad på HDV och DV är att HDV är interlaced med "top field first" och DV är interlaced med "bottom field first". Detta krånglar till omvandligen mellan formaten en aning.

Så omskalning mellan HDV till DV bör i princip gå till så här:

1) Bob deinterlace så man får 1440x1080 50P

2) nedskalning till 702x576

3) lägg till 9 pixlar svart på höger och vänster sida till 720x576

4) Återinterlace men med "bottom field first"

Man kan ju filma med HDV och överföra det som DV till datorn, alltså låta kameran göra omvandlingen. Frågan är om kameran gör denna omvanling korrekt? Själv föredrar jag att överföra HDV och vid behov omvandla till DV i datorn så att jag har koll på vad som händer och dessutom tror jag att kvaliteten blir bättre om man gör det i datorn.

Postad
Oj, det var lång tid! Men det där Yadif, vart får man tag på det?

Som jag har förstått det går det även att göra detta med Vegas. Man kryssar i en 50i-video 50 bilder per sekund och renderar den, men då behöver man tydligen en väldigt stark dator.

Jag hittade det där med 16:9, att man skulle rendera det till 1048x576.

Tack för svaret!

Kel

Yadif är ett plugin till avisynth.

http://avisynth.org.ru/yadif/yadif.html

Jag gör sådana här grejer mestadels i avisynth, men det bör ju finnas motsvarande funktioner inbyggt i videoredigeringsprogram såsom Vegas precis som du säger. Jag vet inte vilket som blir bäst, yadif i avisynth eller Vegas inbyggda funktioner.

Det bör väl funka även med långsam dator om man väntar tillräckligt länge...

Exempel på hur man kan göra med avisynth för HDV till 720P 50 fps:

Load_Stdcall_plugin("yadif.dll")

LoadPlugin("DGDecode.dll")

LoadPlugin("NicAudio.dll")

video=Mpeg2Source("Min_HDVfil.d2v") # Öppna projekt från DGIndex (m2t filen omvandlad till d2v)

audio=NicMPG123Source("Min_HDVfil.mp2") # Öppna demuxad ljudfil från DGIndex

AudioDub(video,audio) #Lägg ihop videon med ljudet

AssumeTFF()

yadif(mode=1, order=1) # bob deinterlace, top field first

Spline36Resize(1280,720) # Skalar om till 1280x720

Ovanstående sparas som en *.avs textfil och öppnas med t.ex. VirtualDub där man kan spara den till en avi-fil med t.ex. lagarith lossless codec. Sedan öppnar man denna avi-fil i sitt redigeringsprogram om man vill jobba vidare med den.

Jag har sett att folk gjort BAT-filer som automatiskt omvandlar alla m2t filer i en mapp till 720P 50 fps avi-filer som sedan kan användas för vidare redigering:

http://forum.videohelp.com/topic303573.html

Hmmm, verkar som jag varit inne och snackat i den tråden också...

Postad
Yadif är ett plugin till avisynth.

http://avisynth.org.ru/yadif/yadif.html

Jag gör sådana här grejer mestadels i avisynth, men det bör ju finnas motsvarande funktioner inbyggt i videoredigeringsprogram såsom Vegas precis som du säger. Jag vet inte vilket som blir bäst, yadif i avisynth eller Vegas inbyggda funktioner.

Det bör väl funka även med långsam dator om man väntar tillräckligt länge...

Exempel på hur man kan göra med avisynth för HDV till 720P 50 fps:

Load_Stdcall_plugin("yadif.dll")

LoadPlugin("DGDecode.dll")

LoadPlugin("NicAudio.dll")

video=Mpeg2Source("Min_HDVfil.d2v") # Öppna projekt från DGIndex (m2t filen omvandlad till d2v)

audio=NicMPG123Source("Min_HDVfil.mp2") # Öppna demuxad ljudfil från DGIndex

AudioDub(video,audio) #Lägg ihop videon med ljudet

AssumeTFF()

yadif(mode=1, order=1) # bob deinterlace, top field first

Spline36Resize(1280,720) # Skalar om till 1280x720

Ovanstående sparas som en *.avs textfil och öppnas med t.ex. VirtualDub där man kan spara den till en avi-fil med t.ex. lagarith lossless codec. Sedan öppnar man denna avi-fil i sitt redigeringsprogram om man vill jobba vidare med den.

Jag har sett att folk gjort BAT-filer som automatiskt omvandlar alla m2t filer i en mapp till 720P 50 fps avi-filer som sedan kan användas för vidare redigering:

http://forum.videohelp.com/topic303573.html

Hmmm, verkar som jag varit inne och snackat i den tråden också...

Tack för detta!

Jag har just kommit på ett annat sätt att göra 50p-filmer. I Sony Vegas kan man göra detta på några sekunder, inga framedrops och det var väldigt fint. Jag öppnade en fil i ett projekt, och sedan renderade det med deinterlacing och 50,000fps i samma format, m2t. Hur enkelt som helst och det gick på några sekunder.

Tack!

Kel

Postad

Skönt att höra! Vegas verkar väldigt bra. Har själv redigerat litegrann med Vegas och gillar det programmet.

m2t använder MPEG-2 vilket är ganska lätt för datorn att avkoda.

Så har man en långsammare dator kan alltså m2t funka bättre än andra format så det kan ju vara förklaringen till att du slipper framedrops.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...