Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När man sitter i t.ex. PS, PP eller AE så används mycket datorkraft. Men vart dras den mesta kraften från? Är det RAM-minnet, grafikkortet, processorn eller moderkortet? Jag skall nämnligen uppgradera min dator, och undrar således vad som börprioriteras när man jobbar mycket med renderingar i AE t.ex.

MVH

Postad

Det beror lite på vilken version av program man har. Men Normalt sätt är det främst CPU och minne som ger hastighet i saker och ting.

Numer börjar man göra program som kan använda grafikkortets GPU för beräkning också. Grafikkortet ser annars till att kunna visa rätt färger och rätt upplösning. I 3D-världen spelar grafikkortet mer roll än i videovärlden.

Sen spelar andra saker roll också, som hårddiskar, gränssnitt, operativsystem osv.

Pratar vi renderingar är det i regel CPU och RAM som i nämnd ordning jobbar mest.

Postad

Jag använder CS4. Nu har jag en AMD Athlon 64 3800+ processor, 1GB RAM och ett Radeon X850 XT grafikkort i datorn, vilket inte ger så mycket kräm. Vad bör jag först satsa på att köpa och vilken modell isåfall?

Postad

Kort och gott: Ram.

Längre version: 1Gb ram räcker inte långt i dagsläget. Kör du XP eller Vista i 32-bitars versioner är allt över 4Gb bortkastat. Kör du Vista 64, kör i så mycket ram du har råd med. Gärna minst 2Gb ram per cpu-kärna. Ska du byta cpu är väl Intel snabbast, men det är givet en "hur mycket pengar vill man lägga ut-fråga". PPro och AE kan nyttja upp till 16 cpu-kärnor i CS4.

//Max

Postad

Verkar finnas en del tips och kunskap på det här området här. Jag står inför samma fråga. Så om man får haka på och låna in sig på tråden så gör jag gärna det...

Jag har följande:

1) Moderkort: MK Foxconn P9657AA-8EKRS2 (kortet har stöd för Intel Core 2 Duo, Intel Pentium D, Intel Pentium Extreme Edition Intel Pentium 4 processors... står det i dokumentationen).

2) Processor: Core 2 Duo E6600

3) RAM: 4 DDR2 512MB PC5300 Samsung

Hur kan man trimma upp en sådan maskin på bästa sätt?

Postad
Verkar finnas en del tips och kunskap på det här området här. Jag står inför samma fråga. Så om man får haka på och låna in sig på tråden så gör jag gärna det...

Jag har följande:

1) Moderkort: MK Foxconn P9657AA-8EKRS2 (kortet har stöd för Intel Core 2 Duo, Intel Pentium D, Intel Pentium Extreme Edition Intel Pentium 4 processors... står det i dokumentationen).

2) Processor: Core 2 Duo E6600

3) RAM: 4 DDR2 512MB PC5300 Samsung

Hur kan man trimma upp en sådan maskin på bästa sätt?

Ja om jag satt i din sits så skulle jag formatera om datorn, installera Vista 64 bit... Sen installera Windows 7 när det kommer.

Byta ut E6600 processorn mot en Intel Core 2 Duo E8600, då får du saftigt med kräm. 3,33 GHZ!

Och sen 8gb ram på det. En ganska kraftig redigeringsdator.

Postad
Tack för tipset.. Ska titta närmare på den lösningen. Det låter lite lockande.

Jupp ingen fara. Så dyrt blir det ju inte heller. Processorn går väl på 2500 och beroende på hur många minnesplatser du har så får du se vilka typ av minnen du behöver köpa.

Kommer blir grym att jobba med.

Postad

Tack för hjälpen.

Det blev RAM-minne till slut, men nu uppkom en ny fråga.

Nu har jag 3GB RAM sammanlagt intryckt i datorn. Men enlitg SIW står det:

Maximum Capacity: 2048MB

Maximum Memory Module Size: 4096MB

Betyder det att datorn bara kan använda sig av 2GB RAM?

Postad
Tack för hjälpen.

Det blev RAM-minne till slut, men nu uppkom en ny fråga.

Nu har jag 3GB RAM sammanlagt intryckt i datorn. Men enlitg SIW står det:

Maximum Capacity: 2048MB

Maximum Memory Module Size: 4096MB

Betyder det att datorn bara kan använda sig av 2GB RAM?

För att kolla hur mycket datorn använder. Så gå in på kontrollpanelen och sen systeminformation. Står det att datorn använder 3GB ram så gör den det.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...