LastonFilm Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 alltså vad jag menar är det här: vi säger att jag filmer nån framför en bluescreen och som sedan går åt höger. då vill jag ju inte att bakgrunden ska följa med i bilden, utan den ska vara kvar där den är. hur och i vilket program kan man göra sånt. vegas 5? hoppas ni förstår vad det är jag snackar om... 0 Quote
orange Posted November 3, 2004 Posted November 3, 2004 Om du kan göra det i Vegas 5 har jag ingen aning om, men principen är väl samma i alla program... Först och främst måste du se till all bakgrunden såklart är större än klippets storlek så du kan röra bakgrunden. Sen är det bäst om du kan använda dig av någon slags motion tracker som ska spåra hur din person rör sig. Om du inte har tillgång till någon "motion tracker" får du sitta och flytta bakgrunden manuellt. Om du använt "motion tracker" så är det en sak till du antagligen måste göra. Jag använder AfterEffects och om jag spårar en person som går åt höger så ska ju inte bakgrunden också gå åt höger utan åt vänster och när jag kommer lägga på det som min "motion tracker" har skapat så att bakgrunden ska flytta sig som personen så blir det alltså fel för då rör sig bakgrunden åt fel håll. När jag sitter och skriver såhär kan jag inte direkt komma på någon bra lösning på detta, men det man kan göra är att man kan testa spola enabrt bakgrunden baklänges (om det är möjligt) elelr så får man manuellt flytta sina "keyframes" så de kommer i rätt ordning... Om du gör förflyttningen manuellt så är det inte mer krångligt än att du flyttar den åt det motsata hålelt som personen går åt och försöker få samma hastighet. Det borde gå relativt lätt om personen går hyfsat jämnt för då kan man sätta en "keyframe" i början och en när personen kommit fram med den slutgiltiga positionen så borde bakgrunden flytta sig i samma takt. Hoppas detta hjälpte och om du vill veta mer/inte förstår är det bara fråga på :) 0 Quote
Gren Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 Det finns ingen motion tracker i Vegas 5. Däremot finns det en chromakey plugin för bluescreen. Man lägger förgrunden (med bluescreen) på ett övre spår och bakgrunden på ett nedre spår. Sedan tar man bort den blåa färgen med chromakey pluginen. Inte så svårt, men man måste belysa det blåa området bra och undvika färger som liknar den blåa bakgrunden. Har köpt bara vanligt blått tyg från tygaffär och det funkar hysat. 0 Quote
Lasse_laser Posted November 4, 2004 Posted November 4, 2004 Jag trackade zooming och panorering av bakgrunden för hand i Combustion, det blev inte bra men det funkar nog. 0 Quote
Recommended Posts