Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kanske hamnar i fel avdelning detta men..

Jag och flickvännen nerdade runt en massa och insåg att det faktiskt finns en hel del film ute till salu till vettiga priser på 16mm. Hittade bland annat City of the living dead för 100$. Men jag undrar om nån vet något om projektorer och dylikt och vad man ska tänka på och vilka problem som kan uppstå med hela grejjen? Har nån ett exempel på en hyffsad projektor? vill gärna att det ska gå att koppla ljudet till stereon på nåt sätt.

Vore en sjukt kul hobby! även köra 8mm då det är kraftigt nedklippta (4 eller 9 minuter) versioner av filmerna.

Postad

Jag har "Vittne till mord" med Harrison Ford på 16mm film. :)

Tänkbara problem... tex det som min film lider av, nämligen dåliga färger. Filmer som är massproducerade/kopierade har mycket sämre hållbarhet än kameraoriginal verkar det som. Jag har sett det många gånger på t.ex. köpfilmer från olika semesterorter utomlands på 8mm film.

Sedan är inte ljudet i toppkvalitet, jämfört med vad vi är vana vid. Optiskt/magnetiskt ljudspår i all ära, men det har inte mycket att komma med jämfört med dagens digitala surroundsystem (om man nu har ett surroundsystem såklart...).

Mer tänkbara problem: Man köper en projektor med en special-lampa. Går lampan sönder köper du en ny via t.ex. Ebay för X antal hundralappar. Har du otur är det en ovanlig special-lampa som knappt går att hitta.

Men som med allt här i livet är allt relativt. Kanske är de udda färgerna och det burkiga ljudet det som gör upplevelsen speciell, ger det lite cool karaktär, eller något? Kanske är smattrandet från projektorn något man vill höra, för det är "retro"?

Enligt mig så är det där relativa snedvridet åt det negativa hållet. Jag tycker definitivt att film är bättre på DVD eller Blu-ray. Men om man jämför med en optisk film i bra skick, med bra färger och utan repor... Ja då är det ju en annan sak (i alla fall bildkvalitetsmässigt, ljudet är en annan femma). Men jag tror dessvärre att de flesta filmer man kan hitta har mer eller mindre degraderat i kvalitet.

Postad

Är känslan jag är ute efter helt klart, och titta på film som passar extra bra att se så. Svajjigt halvdant ljud är inga problem men vill däremot ha det från stereon och inte projektorn på nåt sätt, som jag ändå vill bygga in i nån form av ljudbås.

Postad

Tänkvärt om du köper en 16mm projektor: De flesta projektorer som klarar av ljud tar endast optiskt ljud. Trist om man sedan hittar en film som har ett magnetiskt ljudspår...

Så köp alltså helst en 16mm projektor som tar både optiskt och magnetiskt ljud.

Postad

Vad beträffar analog film (vad många benämner riktig film), så befinner du dig i ett mycket mycket litet land, utbud på "hårdvara" och "mjukvara" är nästan obefintlig.

Sök dig ut i Europa eller USA/Canada vi nätet, här finns många sidor att tillgå, och här är utbudet fortfarande mycket stort och självfallet även intresset hos folk.

På projektor sidan 16mm rekomenderar jag dig att kolla på BAUER P7 eller P8 dessa finns på ebay många har avspelning både obtiskt och magnetiskt ljud, och uttag till efterföjande förstärkare, tyvärr endast mono. Räkna med en kostnad på 1500 till 3000 Sv.kronor pluss frakt på ca 350 Sv.kronor.

Dessa projektorer innehåller MYCKET kvalite och det ät lätt att köpa reservdelar till dem om så behövs, (självfallet utanför Sverige)

Postad

Det finns utgång på både Bauer P7 och P8 till extern förstärkare.

Det ska också nämnas att Super-8 formatet har många projektorer för ljud i detta format mest magnetiskt ljud vilket är det nästan mest använda tekniken, optiskt ljud i Super 8 är nästan obefintligt.

Projektorer för båda ljudformaten finns i märket ELMO.

Här finns ST 600, ST 1200 och GS 1200.

GS 1200 är bäst men också dyr, ST 600 och ST 1200 har en märklig drivmekanism med hjul som har påvulkat gummi, detta gummi kan ge problem eftersom det lätt löses upp om det kommit olja på det, och så kan ha skett då projektor ägare gärna oljar sina projektorer för mycket.

Ett annat projektormärke för Super 8 är BEAULIEU 708 denna finns i lite olika utförande, genomgående för dessa är att de är dyra (8000 till 16000 Sv.kr.) BEAULIEU servas här i Sverige.

Båda dessa projektormärka har utgång för separat förstärkare, projektorerna finns ofta på ebay, och reservdelar finns i bl.a. Tyskland och detta inbegriper också drivremmarna.

Postad
...BEAULIEU 708 denna finns i lite olika utförande, genomgående för dessa är att de är dyra ...

Wibergsfoto har en till salu, de vill "bara" ha 45.000:- för den.

Någon som vill köpa? Jag tror att jag avstår, så ni får slåss om den... :)

Postad

antar det är eBay som gäller för köp av rullar eller finns det nån guldsite nånstans? filmer man vill ha på 16 verkar inte växa på träd :)

Postad

Kanske ett lite ”sent” inlägg.

Men ändå, 16 mm film köper du hos Daniel Wittner i Hamburg, både svart-vit, negativ eller reversal (gamla dian), tänk på att framkallningen tillkommer.

Hemsida Wittner, http://www.wittner-kinotechnik.de

Hemsida framkallning Andec i Berlin, http://www.andecfilm.de

Du kan också kontakta Kodak Sverige och där tala med Henke Rassmo,

tfn vx. 08-555 635 00, Henke är Kodaks kontakt här i Sverige vad gäller 16 mm film mm, det är med honom man gör en överenskommelse om priset bl.a.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...