Kelksye Postad 31 maj 2009 Postad 31 maj 2009 Hejsan! Jag hade tänkt att skaffa en Canon HV30 och som jag förstår följer inga DV-band med. På Pixmania kan man få med paketpris några band, men då high definittion-band. Vad är skillnaden på HD-band och vanliga? Jag hörde nånstans förut att det inte ska vara någon skillnad. Stämmer detta? Tacksam för svar! Kel 0 Citera
High1ander Postad 31 maj 2009 Postad 31 maj 2009 Ingen skillnad förutom "bättre kvalite på bandet", dvs. mindre risk för att bandet strular med dropouts (vilket i HDV innebär att man förlorar 15-24 frames information istället för en frame när man filmar i vanlig DV). Se bara till att om du kör ett märke att bara köra med det, byt inte olika tillverkare! 0 Citera
cutecats Postad 31 maj 2009 Postad 31 maj 2009 men asså en liten till fråga då... asså om man filmar med vanligt band med full HD, blir det alltså inte HD då :) haha låter självklart men ändå lite konstigt... om det är så (som det nog är) så vad är den stora skillnaden på banden? alltså varför är ett HD band så mycket bättre än en vanlig? det borde väll mest bero på kameran tycker man :S 0 Citera
High1ander Postad 31 maj 2009 Postad 31 maj 2009 HD band är bara gimmick, för att lura er som det gör nu. Borde bara heta "High Quality Tapes" och inte liknande. Man behöver inte "HD-band" för att spela in HD. Jag har spelat in HD på sketna märken, jag har använt HD-band för standard definition också. HD-band är helt enkelt bara bättre kvalite på tillverkningen och själva bandet, men den kommer inte ha mer information i färg eller upplösning... HD-band = skrämma/lura konsumenter att köpa något dyrt som de oftast inte behöver. 0 Citera
plf66 Postad 1 juni 2009 Postad 1 juni 2009 Jag har använt en del Sony Digital Master-band för mina HDV-inspelningar, helt utan problem hittills. Är mycket nöjd med dem. Det är bra att vara på den säkra sidan i tagningar liknande denna, som inte går att ta om: http://www.teknikarv.se/video/VKB-Tunnelintro.wmv 0 Citera
Kelksye Postad 1 juni 2009 Författare Postad 1 juni 2009 Jag har använt en del Sony Digital Master-band för mina HDV-inspelningar, helt utan problem hittills. Är mycket nöjd med dem. Det är bra att vara på den säkra sidan i tagningar liknande denna, som inte går att ta om: http://www.teknikarv.se/video/VKB-Tunnelintro.wmv Om jag har förstått det rätt, så går det alltså inte att spela över ett inspelat band? Så man måste köpa nya hela tiden? Rätt? Kel EDIT: Förstod nog en aning fel här... PS: Är dessa band bra? "JVC HD-MiniDV": http://www.pixmania.se/se/se/574080/art/jvc/minidv-kassett-hd-m-dv63h.html 0 Citera
plf66 Postad 1 juni 2009 Postad 1 juni 2009 Band är ofta så billiga jämfört med övriga kostnader, så varför chansa på att återanvända. DV/HDV-spelarna har normalt inget raderhuvud som gamla analoga spelare. Då DV-inspelningar gör det att gamla inspelningen kan synas ibland i små blockstörningarna. Det inträffade en del i början för mig när jag återanvände band. Nu gör jag det nästan aldrig. Utom möjligen om jag ska skicka en scen till nån samarbetspartner, kan hända att jag snålar och kopierar den två gånger efter varandra på nått band då. De brukar ju ena scenen vara ok. Men behovet och plånboken är ju olika. Men för mig har Digital Masterbanden fungerat klanderfritt. Inga störningar alls, och tåliga askar. Jag har kört banden både i HV30 och Z1 helt utan problem. 0 Citera
Kelksye Postad 1 juni 2009 Författare Postad 1 juni 2009 Band är ofta så billiga jämfört med övriga kostnader, så varför chansa på att återanvända. DV/HDV-spelarna har normalt inget raderhuvud som gamla analoga spelare. Då DV-inspelningar gör det att gamla inspelningen kan synas ibland i små blockstörningarna. Det inträffade en del i början för mig när jag återanvände band. Nu gör jag det nästan aldrig. Utom möjligen om jag ska skicka en scen till nån samarbetspartner, kan hända att jag snålar och kopierar den två gånger efter varandra på nått band då. De brukar ju ena scenen vara ok. Men behovet och plånboken är ju olika. Men för mig har Digital Masterbanden fungerat klanderfritt. Inga störningar alls, och tåliga askar. Jag har kört banden både i HV30 och Z1 helt utan problem. Okej. Menar du att bilder från tidigare inspelning kan poppa upp i nytagna scener? PS: Går det bra att t ex gå fort och filma med den, springa eller snurra runt etc. Jag menar blir det störningar i själva bandet? Kel 0 Citera
High1ander Postad 1 juni 2009 Postad 1 juni 2009 Okej. Menar du att bilder från tidigare inspelning kan poppa upp i nytagna scener? PS: Går det bra att t ex gå fort och filma med den, springa eller snurra runt etc. Jag menar blir det störningar i själva bandet? Kel Det är just sånt, skakningar, som kan få meknismen att "droppa frames", men smuts gör det också. Men liksom det är inget att egentligen oroa sig för. Se bara till när du filmar, oavsett om det är på band eller minneskort att ta extra tagningar. Även de bästa kamerorna kan strula. 0 Citera
SweHanzon Postad 5 juni 2009 Postad 5 juni 2009 SanDisk Ultra II 16gb SDHC ;) (band spelar på sista valsen) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.