Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Så jag har sökt till basåret på Dramatiska Institutet. Till intagningsintervjun skulle man ha med sig en film man filmat med mobilkamera. Filmen skulle handla om någon som gör sig i ordning på morgonen och fick vara max 3 min.

Detta är vad det blev:

Responsen jag fick av juryn var att de gillade den fast det var "någonting som fattades". En av de fyra jurymedlemmarna sa att hon blev jättefrustrerad av att se filmen för att hon fattade ingenting...

Jag är intresserad av vad ni tycker!

Postad
Så jag har sökt till basåret på Dramatiska Institutet. Till intagningsintervjun skulle man ha med sig en film man filmat med mobilkamera. Filmen skulle handla om någon som gör sig i ordning på morgonen och fick vara max 3 min.

Detta är vad det blev:

Responsen jag fick av juryn var att de gillade den fast det var "någonting som fattades". En av de fyra jurymedlemmarna sa att hon blev jättefrustrerad av att se filmen för att hon fattade ingenting...

Jag är intresserad av vad ni tycker!

Med slutet så fattar jag ingenting heller. En förklaring?

Intressant att man ska filma med mobilkamera. Alla har ju mobil med kamerafunktion nu för tiden...

Det som fattades var väl ljudeffekter och musik. Samt en starkare twist mot slutet. Nu verkar det bara flummigt.

Postad

Förvirrande slut… Man fattar att killen vill bli förlåten, och försöker på alla sätt att få hennes uppmärksamhet. Och hon hämnas genom att ignorera fullständigt som om han inte fanns, och frågar sen vem han var då han inte hade pistolen riktat mot sitt eget huvud. Vilken hämnd, men det var just där som behövdes förklara tydligt. Hade varit bättre om det slutade med att hon stänger dörren efter sig, och att killen förklarar i telefonen varför hon betedde sig så där. Eller så kommer hon tillbaks till lägenheten och gör en sur min.

Postad

jo jag trodde först att det va som Montef säger och tänkte hela filmen "hm... hur kan en DI lärare inte fatta" men sen vid slutet så ba ne så va det inte alls... för alltså det Montef säger om slutet kan det väll inte va? asså vist man fattar att hon ignorerar honom även fast hanns tappra försök att få uppmärksamhet och ja det kunde ju visats lite tydligare med typ att hon vaknar upp med att kolla på honom och sen bara ignorera resten av tiden, men hur som helst... slutet e helt obigripligt för min skull och skulle behöva väldigt mycket bättre skådespeleri från tjejen om ni vill få fram det som Montef säger att ni vill få fram.

Postad

Såhär tänker jag med filmen:

Hon vaknar upp som vanligt och gör allt man nu gör på morgonen. I bakgrunden finns dock någon med en pistol mot tinningen. Hon ser inte honom. Han kan vara ett spöke som "hauntar" henne eller en tanke som hon inte kan bli av med. Kanske känner hon denna personen som tagit sitt liv, eller kanske har hon tankar på att gör det själv...

Under filmen flyttas fokus från att vara om henne och vi kommer närmre honom istället. Kanske är han inte ett spöke, eller en tanke. Han kanske är en vanlig snubbe som står där i kallingar och bara låtsas vara det.

Hon går ut men glömmer något så hon kommer tillbaka. Nu har han slutat posa och sitter och käkar hennes godis. Nu när han inte posar kan hon se honom. Hon känner inte alls honom och han är bara någon som sitter och chillar i hennes lägenhet när hon är på jobbet. Typ :P

Att han tar tillbaka pistolen till huvudet är som ett försök att "bli osynlig" igen.

Lite flummigt är det ju, och jag inser att jag kunde försökt vara ganska mycket tydligare med vissa saker.

Tack för att ni kom med era tolkningar iaf! Det är riktigt nyttigt att få höra hur sånna här grejer uppfattas av andra :)

Postad
Okej, det var långt ifrån min version.

Med vem pratade han i telefonen? Med sin spökpolare? :)

Hehe, nja. För det första så är han ju inte något spöke, utan han låtsades bara vara det för att hon inte skulle se honom :P

Han snackar bara med någon polare och berättar hur han lyckats lura tjejen typ. Vad han säger är inte så viktigt, det är bara att han ska se avslappnad ut och skilja sig från hur vi sett honom tidigare i filmen.

Postad

Jag tycker filmen är logisk när man tittar på den, flummig, jo men det finns gott om bra filmer som är. DI borde gladeligen ta emot någon med bra idéer som den här. Däremot så ska man nog inte försöka förklara filmen själv, då sänker man den bara...

Postad
Jag tycker filmen är logisk när man tittar på den, flummig, jo men det finns gott om bra filmer som är. DI borde gladeligen ta emot någon med bra idéer som den här. Däremot så ska man nog inte försöka förklara filmen själv, då sänker man den bara...

Kul att du gillade den! Och kul att jag inte är helt missförstådd :P

Jag ogillar när man ska förklara filmer oxå, fast när någon kommer med en tolkning som är helt galen tycker jag det kan vara på sin plats :) Det tråkiga var att typ hela intervjun på DI gick åt att förklara denna filmen OCH den filmen jag sökte med för dem...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...