Raw Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Tjenare;) Tänkte bara fråga, hur får dom skådespelarna att gråta i en film? Visst, klart att vissa duktiga skådespelare kan få fram tårar utan medel (säkert) men hur gör man för dom som inte kan?:) Finns det några trick? 0 Quote
MovieMaker Posted May 27, 2009 Posted May 27, 2009 Tjenare;) Tänkte bara fråga, hur får dom skådespelarna att gråta i en film? Visst, klart att vissa duktiga skådespelare kan få fram tårar utan medel (säkert) men hur gör man för dom som inte kan?:) Finns det några trick? Övning ger färdighet ;) Den bästa metoden är väl egentligen att tänka på något sorgligt minne, alternativt någon sorglig låt eller film kanske (i mitt fall är en tecknad version av pinochio väldigt effektiv). Men hacka lök är väl en möjlighet också om man lätt börjar gråta utav de eller varför inte testa lite tigerbalsam under ögonen, sägs fungera. Läste även någonstans att stark paprika i ögonen ska göra susen.. ^^ Enkla metoder som är lätta att utföra i hemmet.. 0 Quote
Kim-O Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 När jag gråter frivilligt brukar jag antingen gäspa eller bara peta runt med tungan i halsen.. Men det är bara jag, jag har hört om regissörer som har fått till exempel nypa skådespelare i armen för att få fram tårar, om skådespelarna inte kan det själva. Kanske inte så humanistisk teknik dock... 0 Quote
Raffe Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Ha ha ha! Sidney Lumet gav faktiskt en skådespelerska en örfil för att framkalla tårar, och det funkade jättebra. Men det var också enda gången, skriver han i sin filmskaparbiografi "Making Movies". 0 Quote
Kasperburnsred Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 När jag var med så använde de ett slags rör med mint-aktigt skit i som de blåste försiktigt på ögonen. Sen rann det en del. 0 Quote
Raw Posted May 28, 2009 Author Posted May 28, 2009 haha, oki ;) Tack för svaret. Kreativitet är alltså nyckeln;) 0 Quote
Nyaz Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Annars kan man äta en stor klump wasabi, fast det orsakar kanske snarare att man hoppar runt och ropar "shitshitshitshit" och gråter snarare än att man står still... 0 Quote
testicklas Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 Finns en historia om hur de Sica skulle få pojken som spelar Bruno i "Cykeltjuven" att gråta. Jag minns det inte exakt men på det stora hela går det ut på att de Sica gömde cigaretter i pojkens ficka och låtsades sedan komma på honom med att smygröka, och därefter skälla ut honom efter noter. Och nog ser han ledsen ut alltid, den stackars pojken.:) Någon som minns det bättre kanske kan fylla i. 0 Quote
Guest Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Tjenare;) Tänkte bara fråga, hur får dom skådespelarna att gråta i en film? Visst, klart att vissa duktiga skådespelare kan få fram tårar utan medel (säkert) men hur gör man för dom som inte kan?:) Finns det några trick? Finns något som heter Tårstift som du kan köpa för 99 kr på : https://mapont.jetshop.se/ Många kända skådisar kan brukar använda sånt , sen finns det också andra metoder som realistiskt gråtande eller lite tigerbalsam under ögonen :) Lycka till med din film! // Joel 0 Quote
jbergman Posted May 31, 2009 Posted May 31, 2009 Finns en historia om hur de Sica skulle få pojken som spelar Bruno i "Cykeltjuven" att gråta. Som jag minns det anklagade han pojken inför hela filmteamet för att ha stulit. I Kramer vs. Kramer fick Dustin Hoffman lillkillen att gråta genom att prata med honom om hur filminspelningen snart skulle vara över och att han aldrig igen skulle träffa människorna som han kommit att tycka om. Allt är bra som funkar. /Jakob 0 Quote
storyteller Posted August 31, 2009 Posted August 31, 2009 Tror det finns hundratals olika metoder. Tror det gäller att hitta det som passar än själv bra som skådespelare. Också läst att dem använder såna där "sniff" saker för näsan om man är täppt i näsan, sånt som van heden har i Jönssonligan :P dra sånt under ögonen så gråter man, har prövat det själv. Nackdelen då är att det är lite svårt att hålla uppe ögonen =) 0 Quote
Recommended Posts