iknor Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Jag har nyss köpt en Canon HV20, för att göra lite mer "professionella" filmer. Men ljudet är ju inte det bästa, och nu är det dags att köpa mikrofon också. Jag vill helst ha en mikrofon som inte sitter fast på kameran, så att jag kan bomma. Ljudet som ska spelas in kommer vara både tal, musik, motorljud... allt! :P Några tips? Vill helst inte betala mer än 600, men om det krävs mer pengar för att få en vettig mick så får jag väl höja lite :P 0 Citera
Team_fagott Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Köp den billiga röde modellen 995:- lika bra som "märkes"mickar för 3-4000kr 0 Citera
iknor Postad 23 maj 2009 Författare Postad 23 maj 2009 Är det M3 du menar? Vad har fantommatning för för/nackdelar? 0 Citera
Christian van Caine Postad 24 maj 2009 Postad 24 maj 2009 Måste menat Videomic. Den är inte ens i närheten av "märkesmickar" över 3 lapp, men den kan däremot betraktas som prisvärd. Dessutom måste man ha en extra led för att kunna använda den på boom hyfsat smärtfritt. Själv skulle jag mycket hellre rekommendera Röde NTG-2 med shockmount. Tyvärr går den på ungefär 2900:- (2400 micken, 500 shockmounten/hållaren), vilket jag vet är en rejäl ökning från vad du utgick ifrån, men kan du lösa det så är det är en väldigt stor skillnad. Annars är Videomicken det billigaste du kan hitta som faktiskt går att använda. Den ligger på tusenlappen. 0 Citera
iknor Postad 24 maj 2009 Författare Postad 24 maj 2009 Pengar, pengar, pengar :( Har fått ett erbjudande av en bekant - en Canon BM 50. Är det bara skit, eller kan det funka? Testade med den micken jag har hemma nu, men det gick inte alls. Så fort ljudkällan kom 1 meter från micken försvann ljudet :( 0 Citera
StenR Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Pengar, pengar, pengar :( Har fått ett erbjudande av en bekant - en Canon BM 50. Är det bara skit, eller kan det funka? Testade med den micken jag har hemma nu, men det gick inte alls. Så fort ljudkällan kom 1 meter från micken försvann ljudet :( Är inte BM50 en gammal super8-mik?? Det finns en ny stereomik DM50 men den är dyrare och kräver ström från batteriet som jag inte vet om HV20 tillbehörssko grejar. Här är en jämförelse med RVM: http://www.hv20.com/showthread.php?t=1606 Annars kan du väl annonsera eller hålla utkik efter en begagnad Röde Videomic, jag skaffade min så på voodoofilm... 0 Citera
iknor Postad 25 maj 2009 Författare Postad 25 maj 2009 Är inte BM50 en gammal super8-mik?? Jo, jag tror det.. Vad betyder det då? :P Funkar den inte till en HV20? Och nån som vet hur ljudet är i den, är det nån ide att betala för en sån eller ska jag köpa en bättre? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.