SimonSay Postad 17 maj 2009 Postad 17 maj 2009 Program: Premier pro Cs4 Dator - cpu: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4000+ ModerK: Biostar N520D-A2 Minne: 6144Mbite LjudKort: Esi Maya 44 Kamera: Cannon Hf11 Operativ System: Vista 64 Grafikkort: Asus EAH4670 Problem: Lagg Premier pro är helt färskt installerat, inte gjort några inställningar. Bara det att spela upp en video går inte. Bilden hoppar fram, fastnar och beter sig konstigt. Vad har jag missat..? Behöver jag en ny processor, Dator? Några tips? Vänligen, SimonSay 0 Citera
Max_H Postad 18 maj 2009 Postad 18 maj 2009 Uppdatera till 4.01 och 4.1 (som har massor av prestandafixar) om nån vecka. Uppdatera drivarna till grafikkortet. Om inte det fungerar är datorn för långsam, koda om materialet till ex P2 1080 som är betydligt enklare att spela upp. Du kan sätta upp en render que i Adobe Media Encoder för att koda alla klipp över natten tex. /Max 0 Citera
Peus Postad 18 maj 2009 Postad 18 maj 2009 Kör du allt från samma hårddisk, du skrev inget om hårddisken i din datorbeskrivning vilket är lite konstigt när det i dag oftast är de som begränsar hastigheten. Om du bara har en hårddisk med både Windows, Program och filmerna på så skulle jag rekommendera att du köpte åtminstone en till intern 7200 varvs SATA hårddisk och lade alla filerna på. /Pontus W 0 Citera
SimonSay Postad 18 maj 2009 Författare Postad 18 maj 2009 Tjenis! Tack för era svar. Hårdiskar 2 st: Samsung 500GB SATA2 16MB cache, Tror det är 5400 Windows på ena, program och filer på andra. Tycker det är märkligt att det inte vill funka. Det är väl ganska friska grejer jag har..? Frustrerande.. 0 Citera
Peus Postad 18 maj 2009 Postad 18 maj 2009 Testa att köra Windows, program och diverse skräpfiler så som mp3or, filmer etc på en disk. Den andra disken formaterar du (helst inte snabb format) och därefter lägger du in endast videofilerna och ev projektfiler på den. Alltså den skall vara en ren disk för videoredigering. Den disken bör heller aldrig vara mer än säg 70% fylld. /Pontus W 0 Citera
SimonSay Postad 23 maj 2009 Författare Postad 23 maj 2009 Behöver lite handfasta tips. Vad behöver jag byta och till vad? Vad gör den största skillnaden? Om jag köper en ny hårddisk 7200rpm och kör Vista på en av de gamla(5400) gör det någon skillnad eller måste allt vara 7200+? Behövs det en ny processor/grafik kort? Minnet bör väl räcka, 6gb? Tacksam för svar, Simon 0 Citera
Max_H Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Jag har lite dålig koll på AMD, men efter lite benchmark-påläsning inser jag att din CPU är alldeles för långsam för native AVCHD, och därmed flaskhalsen i sammanhanget. Billigast är nog att skaffa Cinform Neoscene som är en mer lättuppspelad codec du kan konvertera filerna till. Annars blir det att byta processor (och moderkort och minne). /Max 0 Citera
SimonSay Postad 23 maj 2009 Författare Postad 23 maj 2009 Där ser man... Amen. Finns det förslag till vad man bör ha för processor, ta gärna i lite, och olika märken? Finns det någon typ som man kan köra med mitt modekort och minnen, eller måste allt ut? Blir besvärligt att konvertera om hela tiden... Tar väl en stund... tappar orken. Tacksam för alla råd! Ha en trevlig helg!! 0 Citera
Pace Postad 24 maj 2009 Postad 24 maj 2009 Får passa på att tipsa om vår nyhet i veckan: Välj rätt dator för videoredigering. 0 Citera
Peus Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Första frågan, vad är det moderkort för kort? Du skriver bara ut modellbeteckningar på allt du har i datorn, det säger inte så mycket. Vad har du för moderkort, socket 393? Vad har du för typ av minne, ddr1 eller ddr2? etc Antagligen är det ingen idé at uppgradera bara processorn hur som helst. Jag skulle gissa att det måste bli både processor och moderkort samt möjligen även minnen och nätaggregat. Ja t.o.m. hårddiskarna och DVD-spelaren/brännaren etc kan behöva bytas ut beroende på om de äldre delarna är för IDE och det nya moderkortet bara stödjer SATA. Detta är dock svårt att veta då du ej skriver ut något om detta. Skulle jag köpa nytt för videoredigering skulle jag satsa på Intels nya och smått revolutionerande i7 Processor till socket 1366, följaktligen med ett socket 1366 moderkort och 3st ddr3 minnen. Ett sådant monster kan dock kräva t.ex. nytt nätaggregat, bättre kylning i din låda etc. Ett billigare och mer prisvärt alternativ är att köra på AMDs nya AM3 plattform med AM3 moderkort och AMD Phenom 2 processor. Har du sedan tidigare ddr2 minnen kan du i så fall satsa på et AM3 moderkort för just ddr2 minnen, i annat fall är nog ddr3 the way to go. Dock är det som det är med AMD och videoredigering. Själv kör jag AMD rätt ofta i mina byggen men då Intel system är norm så är det egentligen att rekommendera, speciellt om man kör Avid. Även t.ex. alla nya Macar som kör i dag på Intel-system varefter Avid, Premiere, och för den delen Final Cut, är modellerade för att just fungera med Intel-system. Även Ati (nu mer det också AMD) är smart att undvika med fördel Nvidia. http://www.avid.com/products/Media-Composer-Software/system-requirements.asp Så eventuellt då ett Intel system med säg en Core 2 Quad på 2.66Ghz för socket 775, eller en Xeon quad core på det samma, vore inte helt fel det heller tillsammans med ett 775 moderkort och passande minnen, återigen finns valet att välja mellan ddr2 (om du redan har sådana) eller ddr3 om du har råd och ändå behöver köpa nytt. Hmm sedan är det det där om hårddiskar. Egentligen spelar system och programdiskarnas hastighet mindre roll, så en 5400 disk som system och programdisk borde fungera då programmen och systemet mer eller mindre läses endast från ramminnet. Dock är det stor skillnad på en 7200 och 7200 diskar. Jag skulle nog ta din gamla 7200 disk och använda den som systemdisk och köpa två nya 7200 diskar (undvik strömsnåla och gröna diskar) på säg 1tb vardera. Den första skulle då få fungera som mediadisk d.v.s. där du lagrar dina videofiler, dem och inget annat, och den andra som projekt och scratch disk. På den lagrar du allt annat rörande projektet, stillbilder, ljud, projektfilerna, renderingar etc. Hmm få se, nepp det får vara nog for now. Funkar dessa råd tro? Lycka till. /Pontus W 0 Citera
SimonSay Postad 25 maj 2009 Författare Postad 25 maj 2009 Tackar för svaren. Här levde jag i tron på att det var ganska ok grejer jag har. Det är en djungel i märken och modeller. Lite mer info, kanske säger mer... Moderkort: Biostar NF520-A2 SE (4xDDR2/ PCIe/ 4xSATA2/ LAN) Processor: AMD Athlon64 X2 6000+ 3.0GHz 2MB Socket AM2, BOX Hårddiskar 2st: Samsung 500GB 16MB cache SATA2 DVD: Samsung DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW SATA DVD-RAM Black Bulk Nätdel: ColorsIT CO-420WR/20/24pin 12cm Fan Minne: Corsair XMS2 4GB DDR2 800 MHz (PC26400) - och ett Transcend JetRAM 2GB DDR2 667 Unbuffered DIMM Kit (1GBx2) Så kanske nytt modekort Gigabyte GA-MA790X-UD4 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=399973 och ny processor AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz Box http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=422706 Och jag är set to go? 0 Citera
Peus Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Se upp, så vitt jag kan se är moderkortet ett AM2 d.v.s. inte AM3 och därtill är jag inte säker på att processorn är AM3 heller. Att satsa på AM2 tycks mig dumt då det är en föråldrad socket. Här är ett förslag: AM3 moderkort http://www.dustin.se/pd_5010257086.aspx AMD PHENOM II X4 955 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3 http://www.dustin.se/pd_5010308989.aspx Återigen råder jag dock att satsa på Intel, ett säkrare kort rörande kompabilitet och dylikt när det gäller videoredigeringsdatorer, t.ex. för att slippa problem med lagg, hängningar etc. /Pontus W 0 Citera
roppe Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Behöver lite handfasta tips. Vad behöver jag byta och till vad? Vad gör den största skillnaden? Om jag köper en ny hårddisk 7200rpm och kör Vista på en av de gamla(5400) gör det någon skillnad eller måste allt vara 7200+? Behövs det en ny processor/grafik kort? Minnet bör väl räcka, 6gb? Tacksam för svar, Simon Windows hanterar bara 4 Gb 0 Citera
Max_H Postad 26 maj 2009 Postad 26 maj 2009 Håller med Pontus om Intel. Om jag läste rätt tidigare körde SimonSay Vista 64 som stöder betydligt mer än 4Gb... Och PPro CS4 stöder upp till 2.8Gb / Core vilket i en Quad Core maskin med 6Gb innebär att PPro använder mer eller mindre allt som finns. /Max 0 Citera
Nyaz Postad 27 maj 2009 Postad 27 maj 2009 Själv kör jag AMD rätt ofta i mina byggen men då Intel system är norm så är det egentligen att rekommendera, speciellt om man kör Avid. Även t.ex. alla nya Macar som kör i dag på Intel-system varefter Avid, Premiere, och för den delen Final Cut, är modellerade för att just fungera med Intel-system. Även Ati (nu mer det också AMD) är smart att undvika med fördel Nvidia. http://www.avid.com/products/Media-C...quirements.asp Fast å andra sidan är också Avid sjukligt petiga med... ja, vad fasen, allt. "Åh nej, har du inte köpt vår superviktiga hårdvara som är testad under kontrollerade former i ett valv två kilometer under jordytan och kostar 300 papp? HA! Inget support åt dig!" ...Öhm, vad jag ville ha sagt var att Avid är ett extremfall. Jag undrar fortfarande varför de skryter om att de är så bra. Det är inget jag lagt märke till... :P För övrigt är nog Intel lättast att fippla ihop en videoredigeringsburk med, unfortunately. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.