Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag använder Adobe PP när jag redigerar filmer osv. Men nu tänkte jag samla ihop alla mina foton från 2008 och göra en slideshow av dem.

Men hur mycket kan jag räkna med får plats på en DVD? Eller känner PP av det själv och bränner ut det på så många DVD som behövs?

Jag har en mapp med bilder från -08 som är sammanlagt på 1,9 GB. Jag ska sedan lägga till musik, ljud, övergångar och kanske lite effekter.

/Charlotte

Postad

Det bör gå in på en DVD. Det avgörande är hur stor varje bild är och alla dina bilder är tydligen totalt bara 1,9GB och en skiva rymmer ca 4,3GB. Det är alltså gott om plats för manipulation.

Kanske kan det vara idé att använda något annat program än Premiere om du har en HDTV som klarar bättre upplösnig än vanlig PAL.

Postad
Kanske kan det vara idé att använda något annat program än Premiere om du har en HDTV som klarar bättre upplösnig än vanlig PAL.

Fast en DVD är ju ändå alltid SD... (720x576)

Jag funderade också på att om du lägger in bilderna skalar du förmodligen ner dem, eftersom stillbildskameror ofta tar mycket högre upplösning än normala videostorlekar, vilket borde bidra till mer utrymme också.

Postad

Med annat program menade jag att om man väljer att använda DVD i dataformat så kan man också använda bilderna i mer fritt format. Vad det hänger på är vilken DVD-spelare man använder och vilka format den klarar.

Postad

Hej igen.

Tack så mycket.

En fråga till som hör ihop med denna är ju storleken på bilderna. När jag nu börjar med bildspelet så blir bilderna så stora att de ej får plats... Alltså jag ser bara mittendelen på bilderna i fönstret (efter jag lagt dem i tidslinjen).

Måste jag ändra storlek på alla innan jag lägger in dem eller kan jag få varje bild att passa in storleksmässigt?

/Charlotte

Postad
Måste jag ändra storlek på alla innan jag lägger in dem eller kan jag få varje bild att passa in storleksmässigt?

Du kan dels högerklicka på klippet/n på Timeline och välja Scale to Frame Size. Du kan också via Edit > Preferences > General kryssa i Default scale to frame size, men det kommer inte att hända något med bilder som importeras utan det händer bara på bilder du importerar sedan du ändrat i Preferences.

Den jobbiga vägen men som ger dig mer kontroll och möjlighet att panorera i bilderna och komponera ihop bättre får du genom att markera ett klipp och i Effect Controls > Motion ändra på Scale och kanske också Position och även Rotate om det behövs för att räta upp bilden.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...