Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag har ett problem. Jag köpte nyss en Canon FS100 eftersom min DV-kamera stämplat ut. Problemet är inte kameran i sig utan snarare redigeringsprogrammet. Kameran spelar in på minneskort i .mpg-format och Premier Pro 7, som jag använt hittills, tycker inte alls om det. Därför tänkte jag försöka med en nyare version av Premier Pro, men då måste jag antingen köpa nytt moderkort eller ny dator (SSE2 saknas). Innan jag gör det vill jag bara kolla om någon kan bekräfta eller dementera att filmfiler från en Canon FS100 går att redigera utan problem i t.ex. Premier Pro CS3 eller CS4 - eller om jag skall använda ett annat redigeringsprogram? All hjälp uppskattas enorm!

Tack!

Postad

Du kommer att få strul med ljudet, men det går att fixa genom att kopiera en DLL-fil från Encores mapp till PPro mappen. I övrigt ska det fungera i CS3 och CS4.

/Max

Postad
Du kommer att få strul med ljudet, men det går att fixa genom att kopiera en DLL-fil från Encores mapp till PPro mappen.

Okej, så den DLL-filen gör alltså att kravet på att ha SSE2 försvinner när jag skall installera programmet?

I övrigt ska det fungera i CS3 och CS4.

Det var riktigt goda nyheter! Jag tolkar det som att allt kommer att fungera utan problem med modernare utrustning som har SSE2. Varför det inte gör det i Premier 7 är för mig en gåta, men min slutledning av ditt svar är alltså att antingen kopiera DLL-filen eller köpa ny dator kommer innebära att jag hädanefter kan redigera mina Canon FS100-filmfiler i CS3 eller CS4 problemfritt.

Stort tack!

Postad

Var lite "luddig" märker jag - sorry för dina high hopes som grusas:

SSE-stödet krävs fortfarande, där spelar DLL-filen ingen roll (stödet är för videouppspelning). Däremot fungerar inte AC3-ljudet (som kameran har) utan att du "fuskar" med att kopiera DLL-filen från Encore till Premiere Pro.

/Max

Postad
Var lite "luddig" märker jag - sorry för dina high hopes som grusas

Hehe, ingen fara. Jag ber om ursäkt också om jag är seg i tankeverksamheten, men allt det här är nytt för mig.

SSE-stödet krävs fortfarande, där spelar DLL-filen ingen roll (stödet är för videouppspelning). Däremot fungerar inte AC3-ljudet (som kameran har) utan att du "fuskar" med att kopiera DLL-filen från Encore till Premiere Pro.

Okej, så med en ny dator som stödjer SSE2 måste jag ändå kopiera DLL-filen alltså? Men när det väl är gjort, kommer allt att flyta på som det skall då eller kan jag fortfarande förvänta mig några problem? Dessutom, exakt vilket DLL-fil är det som skall kopieras, var i Encore hittar jag den och var i Premier lägger jag den?

Postad

Filen heter ad2ac3dec.dll och ligger i Encores "huvudmapp". Kopiera den och lägg den i Premiere's motsvarande mapp.

Sen "bör" det fungera. (Har funkat i min burk i alla fall)

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...