frehåk Posted October 27, 2004 Posted October 27, 2004 Tjenare! 1. Hur gör jag om jag vill ta en bild i en film i premiere och sedan dra ut den bilden så att den ligger på under en längre tid? 2. Hur kommer jag till början på tidlinan utan att behöva dra dit markören för hand varje gång? 3. Om jag vill lägga in ett klipp mitt i en film hur ska jag göra för att det inte ska lägga sig över filmen utan i stället skjuta fram filmen? 0 Quote
orange Posted October 27, 2004 Posted October 27, 2004 1. Du sätter musen i den ända av bilden (på din timeline) som du vill att den ska öka åt och sedan drar du. 2. Du trycket på tangenten "Home" 3. Jag brukar göra så att jag väljer "Track Select Tool" från "Tools" -menyn. Så markerar jag alla mina "tracks" från den punkten det nya klippet ska in. Sedan flyttar jag allt framåt. Detta är förstås om du har massor av klipp framför eller om du vill flytta allt så det fortfarande "hänger ihop". 0 Quote
jbergman Posted October 28, 2004 Posted October 28, 2004 3. Utan att faktiskt ha kollat upp det så är jag ganska säker på att det bara är att hålla ctrl nedtryckt. (Givet dock att du lägger in det nya klippet mellan två klipp. Men annars är det ju bara att använda rakbladet.) /Jakob 0 Quote
Christian van Caine Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 3. Du kan även använda ripple Insert. Knuffar allt dit det ska direkt! 0 Quote
frehåk Posted November 1, 2004 Author Posted November 1, 2004 Tack för hjälpen! Nu vet jag hur jag ska göra! /F 0 Quote
Recommended Posts