Gå till innehåll

Hur resonerar man inför en offert?


roswall

Recommended Posts

Jag och min kompanjon har fått ett frilansuppdrag åt en av de största tv-kanalerna i Sverige, vi ska filma ett evenemang, göra intervjuer, "fånga dagen" osv allt under en dag.

 

Materialet ska bli strax under 30 min och sändas på kommersiell TV.

 

Hur ska vi resonera inför en offert?

Ta betalt för all utrustning vi använder som om vi skulle hyra den?

Timlön? (vi är utan utbildning, men har semi-proffs-erfarenhet)

Om vi vill hyra in en reporter timlön?

 

tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

har ni f-skatt och momsregistering?

 

klipper ni själva eller ska ni bara filma?

 

i så fall:

Tycker ni ska räkna på vad alla era kostnader är, hyra för utrustning, resor, redigeringsutrustning, försäkringar m.m.

 

efter det kan ni göra på två sätt.

 

1. pålägg

lägg på 100-200% på kostnaderna så kanske ni kan få fram en bra lön?

 

2. timpris

räkna på hur många timmar ni lägger ner (om ni är flera så är det ju arbetstimmar) och sedan ett timpris på 500-1000kr/h.

 

angående reporter så är det lite olika. om ni anställer den så får ni väll förhandla om en timlön som är realistisk och om reportern i fråga har f-skatt så får ni väll be om en offert.

 

rent generellt så kan jag tipsa om att överbudgetera en hel del och glöm inte att ca 60% av vinsten går i skatt och sociala avgifter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, har ni fått en förfrågan om att ge en offert på arbetet eller har ni fått jobbet utan ni satt pris på det så att TV-kanalen antar att ni godkänt noll i arvode?

 

Alla företagare har sina egna preferenser och kostnader som de måste ta hänsyn till.

 

Det gäller även er. Ni kan fråga TV-kanalen om ni kan vara anställda och de står för förbrukninsmaterial. Då blir er egen utrustning en kostnad ni kan dra av i er deklaration det år ni köpte utrustningen och om den översteg 5000:- för året. Utrustningen hamnar i samma avdragsfålla som resor och andra kostnader för inkomsternas förvärvande.

 

Genom att vara anställda slipper ni bokföringsansvar för detta gig. Genom att vara anställda behåller ni den idella upphovsrätten med släpper den kommersiella till TV-kanalen. Genom att vara anställda ansvarar arbetsgivaren strikt för alla skador i samband med produktionen. Ni behöver därmed inte vara försäkrade; försäkringskostnaden har jag inte sett listas innan i tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...