EzekielMartyr Postad 15 april 2009 Postad 15 april 2009 Ska köpa en kamera inom kort men måste veta att det går att t.ex. bara ha skärpa på förgrunden och oskärpa på bakgrunden i t.ex. ett vanligt rum. Min förra kamera, som jag ägde för länge sedan, klarade inte av det speciellt bra. Så nu när jag ska välja kamera, hur vet jag om den nya kameran kan åstadkomma kort skärpedjup eller ej? 0 Citera
Norbert Postad 16 april 2009 Postad 16 april 2009 Ju större bildsensor kameran har och ju större maximal bländaröppning du kan ha på optiken desto kortare kan skärpedjupet bli. De flesta semiprovideokameror har en 1/3" sensor, alltså en tredjedels tum. Med den storleken får man oftast backa och zooma in för att kasta bakgrunden ur fokus. Det beror givetvis också på avståndet mellan förgrunden och bakgrunden. Med noggrann planering kan man nog åstadkomma effekten inomhus. Om du är ute efter det skärpedjup man ser på 35mm-film får du antingen köpa en 35mm-adapter (till vilken kamera som helst) eller, om du ha pengarna, en RED ONE eller en SI-2K med ljusstark optik. 1 Citera
Blue Chip Postad 16 april 2009 Postad 16 april 2009 Norbert har svarat handgripligt och, så vitt jag kan bedöma, helt korrekt. Lite mer kött på benen: http://www.snodart.com/tutorials.php 0 Citera
Photographer Postad 16 april 2009 Postad 16 april 2009 En videokamera med 1/3" ccd har en brännvidsförlängmimg på x ungefär 7.2 Tex Canon XH A1s 7.2 x4.5mm - 7.2x90mm blir 32.5mm - 650mm. Ni kan använda dofmasters online depth of field calculator. http://www.dofmaster.com/dofjs.html Under camera,film format väljer ni tex Cinematographic 1/3 inch sensor. Mata sedan bara in bränvidd , bländare , avstånd så räknar programet ut skärpedjupet. Och det bästa i kråksången är att när du valt tex Cinematographic 1/3 inch sensor så räknar calculatorn automatiskt ut "rätt" brännvid åt dig (x7.2) //Photographer 0 Citera
EzekielMartyr Postad 16 april 2009 Författare Postad 16 april 2009 Tack för alla svar! Kanonbra! Men nu uppstod en följdfråga; jag har letat bland massa kameror men svårt att hitta information på om de tillåter att man manuellt ställer in gain, bländare och slutare. På de flesta jag provat så kan man bara ställa in ett av dessa åt gången och så tvingar kameran fram inställningar på de andra. Kanske någon vet en semiproffskamera till ett rimligt pris där man kan ha manuella inställningar på allt detta samtidigt? 0 Citera
Blue Chip Postad 26 april 2009 Postad 26 april 2009 Tack för alla svar! Kanonbra! Men nu uppstod en följdfråga; jag har letat bland massa kameror men svårt att hitta information på om de tillåter att man manuellt ställer in gain, bländare och slutare. På de flesta jag provat så kan man bara ställa in ett av dessa åt gången och så tvingar kameran fram inställningar på de andra. Kanske någon vet en semiproffskamera till ett rimligt pris där man kan ha manuella inställningar på allt detta samtidigt? XL2 och DVX100 finns begagnade för sisådär 10-15 tusen. Båda kan tweekas mer än så, XL2an behöver du en magisterexamen för att, fullt ut, kunna utnyttja. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.