aviator Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 Hej! Jag har klippt i ordning en film från en konferens. I början har jag ett intro med musik där jag använt en wav fil, sedan följer 2 föreläsningar där jag tagit ljudet från ljudsystemet på plats in i kameran och på slutet är det intervjuer där jag använt egen mikrofon in i kameran. Problemet är att när kunden ska kolla på filmen så hörs bara introt och slutintervjuerna, inte föreläsningarna??? kunden använder den inbyggda högtalaren i sin pc. På alla andra datorer jag testat med externa högtalare vare sig det är inbyggda i skärm eller lösa högtalare så fungerar ljudet perfekt i hela filmen. Är det någon som vet vad detta kan bero på? //björn 0 Citera
Nyaz Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 App, app, vänta här nu. Vilket redigeringsprogram pratar vi om? 0 Citera
aviator Postad 7 april 2009 Författare Postad 7 april 2009 Det borde jag ju naturligtvis skrivit! Jag använder Adobe Premiere Cs3 0 Citera
aviator Postad 7 april 2009 Författare Postad 7 april 2009 Kan det vara så att den inbyggda högtalaren inte klarar vissa frekvenser och därför försvinner ljudet? kan man isåfall boosta det på något vis? 0 Citera
Nyaz Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 Det är inte så enkelt att du helt enkelt missat att exportera de ljudspåren som föreläsningarna ligger på? Min kunskap i PPro är ganska limited tyvärr :P 0 Citera
Max_H Postad 7 april 2009 Postad 7 april 2009 Hur har du exporterat det hela - DVD, Windows Media, Quicktime, Flash...? Kunden tittar alltså på slutprodukten och den har du sett fungerande på andra datorer? I så fall låter det rimligen som ett panoreringsproblem eller liknande. /Max 0 Citera
aviator Postad 7 april 2009 Författare Postad 7 april 2009 kunden tittar på en exporterad wmv-fil och den fungerar bra i datorer med externa högtalare. I intervjuerna som jag pratade om som kunden kan höra, så är det lite mer "tryck" i ljudet (basigare) men nivån lika hög på allt. Kan det vara så att jag behöver lägga på lite mer bas i soundbooth på föreläsningarna så att det hörs i den inbyggda högtalaren? 0 Citera
aviator Postad 8 april 2009 Författare Postad 8 april 2009 Tack för hjälpen! Lösning på problemet var panoreringen, när jag ställde om pan -60 till vänster så löste det problemet så att det går att höra lite i den lilla inbyggda pc-högtalaren. Märkligt problem! //Björn 0 Citera
Rogge Postad 8 april 2009 Postad 8 april 2009 Vad menas med det här med panorering? I Audio Mixer finns det möjlighet att panorera ljudet, och därmed ställa balansen mellan höger och vänster högtalare. Ställ den på 0 så spelas det upp i höger och vänster, ställ den i -100 så spelas det upp i bara vänster, ställ den i 100 så spelas det upp bara i höger. Du kan ställa det steglöst mellan -100 till 100, så det är inte bara allt eller inget som gäller. Du kan också använda ljudfiltret Balance för att panorera i ljudbilden på individuella ljudklipp på Timeline. Du kan alltså få påsk-kycklingarna att åka runt i ljudbilden... :birp 0 Citera
Nyaz Postad 8 april 2009 Postad 8 april 2009 Och ännu mer psykadeliskt om du har, låt säga, 16 högtalare i surround... :D Då springer påskkycklingarna runt, runt, runt, runt, runt... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.