Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har klippt i ordning en film från en konferens.

I början har jag ett intro med musik där jag använt en wav fil, sedan följer 2 föreläsningar där jag tagit ljudet från ljudsystemet på plats in i kameran och på slutet är det intervjuer där jag använt egen mikrofon in i kameran.

Problemet är att när kunden ska kolla på filmen så hörs bara introt och slutintervjuerna, inte föreläsningarna??? kunden använder den inbyggda högtalaren i sin pc. På alla andra datorer jag testat med externa högtalare vare sig det är inbyggda i skärm eller lösa högtalare så fungerar ljudet perfekt i hela filmen.

Är det någon som vet vad detta kan bero på?

//björn

Postad

Kan det vara så att den inbyggda högtalaren inte klarar vissa frekvenser och därför försvinner ljudet? kan man isåfall boosta det på något vis?

Postad

Det är inte så enkelt att du helt enkelt missat att exportera de ljudspåren som föreläsningarna ligger på? Min kunskap i PPro är ganska limited tyvärr :P

Postad

Hur har du exporterat det hela - DVD, Windows Media, Quicktime, Flash...? Kunden tittar alltså på slutprodukten och den har du sett fungerande på andra datorer?

I så fall låter det rimligen som ett panoreringsproblem eller liknande.

/Max

Postad

kunden tittar på en exporterad wmv-fil och den fungerar bra i datorer med externa högtalare. I intervjuerna som jag pratade om som kunden kan höra, så är det lite mer "tryck" i ljudet (basigare) men nivån lika hög på allt. Kan det vara så att jag behöver lägga på lite mer bas i soundbooth på föreläsningarna så att det hörs i den inbyggda högtalaren?

Postad

Tack för hjälpen! Lösning på problemet var panoreringen, när jag ställde om pan -60 till vänster så löste det problemet så att det går att höra lite i den lilla inbyggda pc-högtalaren.

Märkligt problem!

//Björn

Postad
Vad menas med det här med panorering?

I Audio Mixer finns det möjlighet att panorera ljudet, och därmed ställa balansen mellan höger och vänster högtalare. Ställ den på 0 så spelas det upp i höger och vänster, ställ den i -100 så spelas det upp i bara vänster, ställ den i 100 så spelas det upp bara i höger. Du kan ställa det steglöst mellan -100 till 100, så det är inte bara allt eller inget som gäller. Du kan också använda ljudfiltret Balance för att panorera i ljudbilden på individuella ljudklipp på Timeline.

Du kan alltså få påsk-kycklingarna att åka runt i ljudbilden... :birp

Postad

Och ännu mer psykadeliskt om du har, låt säga, 16 högtalare i surround... :D

Då springer påskkycklingarna runt, runt, runt, runt, runt...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...