Hans Postad 5 april 2009 Postad 5 april 2009 Hej! Nu har jag blivit tillfrågad att göra en musikvideo till ett halvstort svenskt band. Kul, men är samtidigt lite sådär eftersom jag aldrig gjort något åt det hållet. Den kommer att visas på mtv och dyl. om det blir av... Budgeten är = 0, så det är klart delvis därför jag är tillfrågad haha Hur som helst, jag har lite tekniska frågor inför alles: Ljus och kameravinkel... En del av låten kommer spelas in då en person går på en väg och kameran filmar framifrån. Någon som vet om det funkar att sätta kameran på ett stativ i en öppen bagagelucka och köra sakta framför? För/nackdelar med detta, samt vilka bilder ska man filma? totalbild/helbild/halvbild osv...? Hur gör man med ljuset? Finns tydligen handhållet ljus man kan använda sig av... ska man ha på detta hela tiden även om det är hyffsat ljus utomhus? Sen är det shysst när man filmar till att musiken går för fort för att sedan i redigeringen "synka" detta till vanlig hastighet och få en slowmotioneffekt. Någon som vet vilken hastighet (i procent) man skall ändra till för att få snyggaste slowmotion utan att det hackar? Sen om någon har någon annan tanke eller tips så är det naturligtvis välkommet! :-) Kommer filma med en Canon HV30 (osäker på vilka inställningar än dock) samt redigera i Premiere. Mvh Hans 0 Citera
Timpan Postad 5 april 2009 Postad 5 april 2009 vad heter bandet :o tänkte fall den ska gå på MTV 0 Citera
Hans Postad 5 april 2009 Författare Postad 5 april 2009 ett band från Göteborg, "Lillasyster" 0 Citera
jbergman Postad 5 april 2009 Postad 5 april 2009 Någon som vet om det funkar att sätta kameran på ett stativ i en öppen bagagelucka och köra sakta framför? Det funkar utmärkt. Släpp ut lite luft ur däcken så blir det mjukare. Hur gör man med ljuset? Finns tydligen handhållet ljus man kan använda sig av... ska man ha på detta hela tiden även om det är hyffsat ljus utomhus? Antagligen är det fel färgtemperatur och garanterat för låg effekt för att det skall märkas. Låt ett par snubbar bära en stor vit reflektor vid sidan av bilen om du behöver lättningsljus. /Jakob 0 Citera
Bleckert Postad 5 april 2009 Postad 5 april 2009 "lillasyster" är väll gamla LOK? de borde väll kunna skramla ihop till lite fika på inspelningsplats i alla fall? Stativet i bilen funkar bra men en cykelkärra eller liknande kan funka minst lika bra och kanske lättare att handskas med. Bildutsnittet är ju helt upp till fotografen vad han/hon vill förmedla med bilden. ljuset är ju helt beroende på vad det är för väder men reflektor är nog att föredra, inget krux med färgtemp då! Good luck! 0 Citera
Hans Postad 6 april 2009 Författare Postad 6 april 2009 yeah, gamla LOK-medlemmar ingen som har erfarenhet av att filma in musiken i för snabb hastighet för att sedan synka med orginalljudet? isf hur mkt ska man öka med för att d ska se snyggt ut? 0 Citera
beta75 Postad 6 april 2009 Postad 6 april 2009 Filma i 720p50 och sjung till en låt som går i dubbel hastiget. Sen saktar du ner till 720p25 och ljudet i normalhastighet. Det borde ge cool slow effekt. /KN 0 Citera
Hans Postad 24 maj 2009 Författare Postad 24 maj 2009 Nu är den klar! Kanske inte världens mest avancerade, men det var min första, så är trots allt rätt nöjd! Tack för all hjälp! :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.