Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Nu har jag blivit tillfrågad att göra en musikvideo till ett halvstort svenskt band. Kul, men är samtidigt lite sådär eftersom jag aldrig gjort något åt det hållet. Den kommer att visas på mtv och dyl. om det blir av... Budgeten är = 0, så det är klart delvis därför jag är tillfrågad haha

Hur som helst, jag har lite tekniska frågor inför alles:

Ljus och kameravinkel... En del av låten kommer spelas in då en person går på en väg och kameran filmar framifrån. Någon som vet om det funkar att sätta kameran på ett stativ i en öppen bagagelucka och köra sakta framför? För/nackdelar med detta, samt vilka bilder ska man filma? totalbild/helbild/halvbild osv...?

Hur gör man med ljuset? Finns tydligen handhållet ljus man kan använda sig av... ska man ha på detta hela tiden även om det är hyffsat ljus utomhus?

Sen är det shysst när man filmar till att musiken går för fort för att sedan i redigeringen "synka" detta till vanlig hastighet och få en slowmotioneffekt. Någon som vet vilken hastighet (i procent) man skall ändra till för att få snyggaste slowmotion utan att det hackar?

Sen om någon har någon annan tanke eller tips så är det naturligtvis välkommet! :-)

Kommer filma med en Canon HV30 (osäker på vilka inställningar än dock) samt redigera i Premiere.

Mvh

Hans

Postad
Någon som vet om det funkar att sätta kameran på ett stativ i en öppen bagagelucka och köra sakta framför?

Det funkar utmärkt. Släpp ut lite luft ur däcken så blir det mjukare.

Hur gör man med ljuset? Finns tydligen handhållet ljus man kan använda sig av... ska man ha på detta hela tiden även om det är hyffsat ljus utomhus?

Antagligen är det fel färgtemperatur och garanterat för låg effekt för att det skall märkas. Låt ett par snubbar bära en stor vit reflektor vid sidan av bilen om du behöver lättningsljus.

/Jakob

Postad

"lillasyster" är väll gamla LOK? de borde väll kunna skramla ihop till lite fika på inspelningsplats i alla fall?

Stativet i bilen funkar bra men en cykelkärra eller liknande kan funka minst lika bra och kanske lättare att handskas med.

Bildutsnittet är ju helt upp till fotografen vad han/hon vill förmedla med bilden.

ljuset är ju helt beroende på vad det är för väder men reflektor är nog att föredra, inget krux med färgtemp då!

Good luck!

Postad

yeah, gamla LOK-medlemmar

ingen som har erfarenhet av att filma in musiken i för snabb hastighet för att sedan synka med orginalljudet?

isf hur mkt ska man öka med för att d ska se snyggt ut?

Postad

Filma i 720p50 och sjung till en låt som går i dubbel hastiget.

Sen saktar du ner till 720p25 och ljudet i normalhastighet.

Det borde ge cool slow effekt.

/KN

• 1 månad senare...
Postad

Nu är den klar!

Kanske inte världens mest avancerade, men det var min första, så är trots allt rätt nöjd!

Tack för all hjälp! :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...