berlin87 Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Vilken kamera är bäst, Canon xm1 eller Sony pd170? Bildkvalité, färg, skärpedjup... 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Canon har möjligen snyggare färger "som default" (vilket du för det mesta kan fixa i redigeringen) och med stor sannolikhet bättre ljudkvalitet (Sonyn är lite brusig, även om just 170 är ganska ok). Dock har XM1 endast automatik på ljudnivåerna och inga XLR-kontakter som original (går att fixa med exempelvis en Beachtek-box). Annars är Sonyn bättre på allt, framför allt skarpare, MYCKET bättre ljuskänslighet, batteritid, manuella kontroller mm. Just my $0.02. /Max 0 Citera
plf66 Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Jag har filmat en del med XM1. Jag tycker den överlag har bra bildkvalitet, nog den bästa av de handhållna DV 4:3-kamerorna. Inbyggda mikrofonen i XM1 är rätt usel, känns som en 2500 kr Sony DV-kamera ger bättre ljud. Men ansluter man en bättre (dyrare) extern mikrofon får man bra ljud, ljudkretsarna är bra, trots automatik och avsaknad av XLR. XM1 har låg ljuskänslighet, och för den typ av film jag spelat in retade jag mig på den mycket långa starttiden på XM1 jämför främst Sony som jag är van vid. 0 Citera
berlin87 Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Tack för svaren, dock en fråga ej fått svar på. Skärpedjup. Med vilken kamera fås kortast skärpedjup? 0 Citera
plf66 Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Ja, det är en bra fråga. Det jag inte alltid gillade med XM1 var svårigheten att få tillräckligt långt skärpedjup. Nu gick jag inte igenom inställningsvarianterna till fullo, men kameran signalerade gärna i kraftigt ljus att den ville man aktiverade ND-filter, vanligen med resultat att skärpedjupet minskade. Det gillade jag inte. Men man kanske ska gå igenom kombinationen bländare/slutartid/ND lite noggrannare. (För mig har det tidigare varit lånekamera från en kompis, vi lånade av varandra ibland när vi behövde filma med flera kameror.) 0 Citera
Max_H Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Sonyn har 1/3 chip och Canon 1/4 så Sonyn "bör" vara bättre. Men, vilket spelar in i sammanhanget... Canon har 20x zoom och Sonyn 12x (en fördel till för Canon). Svaret... vet inte säkert. /Max 0 Citera
beta75 Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Jag hade valt sonyn vilken dag som helst i veckan. Är själv en anhängare av canons produkter men pd170 är verkligen välbyggd. XM1 känns plastig. /KN 0 Citera
Hans-Gunnar Olsson Postad 30 mars 2009 Postad 30 mars 2009 Vilken kamera är bäst, Canon xm1 eller Sony pd170? Bildkvalité, färg, skärpedjup... Jo´såg din fråga. Har själv XM2:an och den har manuellt inställbart insp.ljud + alla manuella inställningar om du vill förutom automatik på allt. Kreativ kamera med mkt. bra bild-och färgåtergivning. Ser en och annan beg. på blocket ibland för 14-15000:-. är mkt. nöjd med min kamera som jag köpte ny 2003. Lycka till! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.