sunkhead Postad 20 mars 2009 Postad 20 mars 2009 Hej alla. Ny på forumet som verkar toppen. Ursäkta att jag tar upp frågan igen men jag blir väldigt förvirrad när det gäller Sonys "Premium dv-band". Har en nyköpt JVC-kamera av det enkla slaget, köpte med ett sexpack "Sony Premium". Jag har inte upplevt några problem hittills men enlig flera trådar skall dessa band "smutsa ner och förstöra kameran". Kan någon här förklara vad som gäller,bör jag byta band? Tacksam för svar. 0 Citera
jbergman Postad 20 mars 2009 Postad 20 mars 2009 Nu vet jag förvisso inget om de aktuella banden i fråga, men såvida de inte har extremt dåligt rykte så bör man enligt gängse uppfattning inte byta. De vanligaste bandfelen uppstår nämligen när man byter från ett bandmärke till ett annat eftersom smörjmedlen skiljer sig åt mellan olika märken och kan orsaka problem i bandmekanismen. Med det sagt kan jag tillägga att under den tid jag hade en dv-kamera så blandade jag märken hej vilt och hade aldrig några som helst problem. Jag tror ärligt talat inte att det är så noga, men rätta mig gärna om jag har fel. /Jakob 0 Citera
High1ander Postad 21 mars 2009 Postad 21 mars 2009 Om du kort sony sa fortsatt och byt inte. Det stammer att Sony "smutsar ner" i icke-sony kameror/bandare, men sa lange man fortsatter bara anvanda Sony sa ar det inge problem... Daremot sa kan det efter ett tag bildas "sony slemavlagringar" i kameror/bandare, men annars om man byter sa kan det som sagt bli andra fel, vilket oftast ter sig i form av dropouts, venetians blinds (svarta persienner?), artifakter, etc. 0 Citera
sunkhead Postad 21 mars 2009 Författare Postad 21 mars 2009 Tack för svaren,kommer att fortsätta med Sony i mina filmförsök (svårt men f-n så roligt). 0 Citera
Nyaz Postad 22 mars 2009 Postad 22 mars 2009 Personligen försöker jag undvika Sony-prylar om jag inte måste använda dem... 0 Citera
video_sync Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Att Sony skulle "smutsa" ner skrivhuvudet vid skrivning är väl lite påtaget. Som redan nämnts, olika tillverkare använder olika blandning smörjmedel. DV-S / DV-L Tape tillverkas utöver en standard och är satt av ISO/IEC att fullt ut vara funktionabla med precision för samtlig DV S/L utrustning. Det finns ingen rent teoretisk anledning att rata Sony. Används Sony DV Tape sedan start, så fortsätt med Sony. Har under många år testat DV-S/L av marknadens märken i modeller helt i kontrast av tillverkaren på videokameran och i 95% av fallen jobbar mekaniken och signalskrivningen fint. Som också tagits upp, så "bör" man hålla användningen utav DV tapes till en och samma tillverkare, dock även här har jag personligen användt "slit och släng" videokameror som skrivit flera olika DV tapes av olika märken med frekventa byten, utan problem. Det är oftast slumpen och förhållandena som orsakar signalfel vid inspelning. Påkostade band presterar i regel "bättre". Videokameran presterar utöver hur du behandlar den. 0 Citera
High1ander Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Att Sony skulle "smutsa" ner skrivhuvudet vid skrivning är väl lite påtaget. Som redan nämnts, olika tillverkare använder olika blandning smörjmedel. DV-S / DV-L Tape tillverkas utöver en standard och är satt av ISO/IEC att fullt ut vara funktionabla med precision för samtlig DV S/L utrustning. Det finns ingen rent teoretisk anledning att rata Sony. Används Sony DV Tape sedan start, så fortsätt med Sony. Har under många år testat DV-S/L av marknadens märken i modeller helt i kontrast av tillverkaren på videokameran och i 95% av fallen jobbar mekaniken och signalskrivningen fint. Som också tagits upp, så "bör" man hålla användningen utav DV tapes till en och samma tillverkare, dock även här har jag personligen användt "slit och släng" videokameror som skrivit flera olika DV tapes av olika märken med frekventa byten, utan problem. Det är oftast slumpen och förhållandena som orsakar signalfel vid inspelning. Påkostade band presterar i regel "bättre". Videokameran presterar utöver hur du behandlar den. Pa min skola sa vet man iaf att Sony band geggar ner innuti, da man fatt skicka 10-tal bandare pa reparationer innan man forbjod Sony-band. Men det tar som sagt ett tag innan det ska handa. Det farligaste ar som sagt att blanda. Ibland gar det bra ibland daligt. Jag har t.ex. sett hur HVX200a efter bara ett byte mellan tva olika marken borja fa dropped frames osv. men sa fort man kort rengoringsband sa forsvann det, men jag har ocksa sett kameror for en sjundedel av det priset som inte haft nagra problem. 0 Citera
Nyaz Postad 30 mars 2009 Postad 30 mars 2009 På min skola använder man bara Sony-band i stort sett (har sett några Fujifilm smyga sig förbi också), och sakerna fungerar inte märkbart sämre för det. Å andra sidan är också bandarna och kamerorna från Sony hela bunten, så antagligen är de ganska säkra från såna problem. 0 Citera
Hummel Postad 31 mars 2009 Postad 31 mars 2009 Var inte detta problem med Sony taper något som fanns i DVn barndom och nu är åtgärdat? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.