Sickan Postad 5 mars 2009 Postad 5 mars 2009 Har lite problem med en bluescreen. Vet inte om det är fördålig belysning eller om det är duken som är dålig men när jag ska ta bort (använder adobe premiere) blir resultatet inget vidare. Kan vara att dålig kunskap i Premiere också men har testat det mesta och får inte riktigt till det. Använder en Sony HDR-SR11 kamera. Har en jävla massa ljuskannor och en bygglampa. Vet inte om bygglampor är bättre en ljuskannor kanske? Lägger upp en filmsnutt, för att se om det är skit bakom spakarna eller om bluescreenen inte räcker till: http://www.enless.se/M2U00257.zip 0 Citera
Max_H Postad 5 mars 2009 Postad 5 mars 2009 Ljussättningen såg helt ok ut, men... 1. Många av de enklare HDV/DV/AVCHD kamerorna ger kompressionsartefakter i framförallt den blå kanalen - din film visar detta tydligt (kollade i After Effects). Brusreducering skulle helt klart hjälpa i detta fall. Ett byte till grönt skulle troligen också ge ett bättre resultat eftersom det ger mindre brus till att börja med (självklart funkar inte alltid grönt bäst, det beror på typ av ljus, hår- och klädfärg osv). 2. Premieres kroma key lämnar en del i övrigt att önska (milt uttryckt). Inte det svar du vill ha kanske, men ex After Effects eller liknande mjukvara ger ett klart bättre resultat eftersom du har enormt mycket mer kontroll med masker, 32-bitars spill supression, lightwrap-möjligheter osv. /Max 0 Citera
Sickan Postad 5 mars 2009 Författare Postad 5 mars 2009 Tack för svaret... Screenen idag är gjord av en pappduk som är lite flamig, har varit på IKEA och köpte lite blått tyg ska testa om det funkar bättre... Annars får blir det att leta upp ett grönt tyg istället, 0 Citera
moviedirector88 Postad 8 mars 2009 Postad 8 mars 2009 Hej! Jag kan rekommendera starkt programet: FxHomeVisionLab, där har du ett jäkla bra specialeffekts program, TUSEN gånger bättre än Adobe! Kolla in programet på deras sida (o säger bara när du väll sett vad du kan göra med det så fixxa det omedelbart!): http://fxhome.com/visionlab/ 0 Citera
Joel.N Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Hej! Jag kan rekommendera starkt programet: FxHomeVisionLab, där har du ett jäkla bra specialeffekts program, TUSEN gånger bättre än Adobe! Kolla in programet på deras sida (o säger bara när du väll sett vad du kan göra med det så fixxa det omedelbart!): http://fxhome.com/visionlab/ Är du komiker eller??? 0 Citera
camarade Postad 26 mars 2009 Postad 26 mars 2009 Tråkiga med vision lab är att det (när jag kollade iaf) inte stöder 1080p 0 Citera
Eric_M Postad 29 mars 2009 Postad 29 mars 2009 Hej! Jag kan rekommendera starkt programet: FxHomeVisionLab, där har du ett jäkla bra specialeffekts program, TUSEN gånger bättre än Adobe! Kolla in programet på deras sida (o säger bara när du väll sett vad du kan göra med det så fixxa det omedelbart!): http://fxhome.com/visionlab/ Det är tydligt att "sanningen ligger i betraktarens ögon" Jag vill på inga sätt dissa dig så ta detta på rätt sätt ;-) Jag har följt FxHome sedan starten (ett par grabbar i en källare som inte hade råd att köpa After Effects så de byggde ett eget program). Deras Compositing paket är en grym produkt för den budgeten och de förenklade funktionerna. Men för RIKTIG compositing, keying och animering så måste man skaffa en bättre applikation... Så är det bara... Det är MIN uppfattning. After Effects med particular och Furnace klarar det mesta (även om jag fortfarande aldrig släpper Shake och Nuke för de större projekten)... Men men... Vad vet jag :-) 0 Citera
moviedirector88 Postad 30 mars 2009 Postad 30 mars 2009 Hehehe tack för era svar. Nej men JAG tycker att det är bättre program eftersom det är enklare o alla effekterna är redan klara gjorda, det är därför jag gillar det programmet bättre än Adobe eftersom jag gillar o jobba snabbt. Jag får helt enkelt ta o jobba på Adobe o lära mig mera där. Måste kunna så mycket som möjligt om jag ska bli en bra regissör. 0 Citera
Max_H Postad 8 april 2009 Postad 8 april 2009 Råkade trilla på klippet igen när jag skulla backa up min kontorsburk som håller på att sakta dö... Testade "på riktigt" och det gick att få riktigt, riktigt bra resultat (i After Effects) med bara lite extra jobb. 1. Remove Grain. 2. Reduce DV blockiness (är en effekt preset i AFX) 3. Keylight 4. Spill surpressor 5. Light wrap 6. Färgkorr 7. Adjustment layer för att färgkorrigera både bakgrund och förgrund. Ännu bättre resultat blir det om man har tillgång till Red Giants "Key Correct Pro", eller snarare så går det fortare att få ett bra resultat. Enda riktiga problemet var att personen står för nära det blå tyget så handen (som pekar på duken) kräver en del extra jobb. /Max 0 Citera
moviedirector88 Postad 12 april 2009 Postad 12 april 2009 Råkade trilla på klippet igen när jag skulla backa up min kontorsburk som håller på att sakta dö... Testade "på riktigt" och det gick att få riktigt, riktigt bra resultat (i After Effects) med bara lite extra jobb. 1. Remove Grain. 2. Reduce DV blockiness (är en effekt preset i AFX) 3. Keylight 4. Spill surpressor 5. Light wrap 6. Färgkorr 7. Adjustment layer för att färgkorrigera både bakgrund och förgrund. Ännu bättre resultat blir det om man har tillgång till Red Giants "Key Correct Pro", eller snarare så går det fortare att få ett bra resultat. Enda riktiga problemet var att personen står för nära det blå tyget så handen (som pekar på duken) kräver en del extra jobb. /Max Håller med att det är skitbra, såg en video på youtube där en kille hadde gjort skitsnygga effekter med CS4, något som jag kommer verkligen att köpa! =) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.