Dek Postad 23 februari 2009 Postad 23 februari 2009 Tjena! Precis registrerat mig här, och jag tycker denna sidan verkar seriös och trevlig så ni kommer nog att se mer av mig! :) Jag har aldrig filmat eller redigerat film tidigare, men mitt intresse för videofilm har ökat enormt nu dom senaste månaderna, och jag har beslutat mig för att lägga ca 4000-5000 kronor på en hyffsat bra Digital Videokamera. Jag kan ingenting alls om videokameror, men har endån några krav på den: *Lång zoom *Bra kvalité, Kanske HD? *Fungera bra i mörker ( Kanske Nightvision? :S ) *Väldigt Automatisk, men också dynamisk *Ok inspellningstid och Batteri. *Den skall inte vara som ett litet porslinsobjekt, jag vill kunna packa ner den i väskan utan att va rädd för att den skall gå sönder. Har ni några tips till mig? Hade blivit väldigt tacksam :) Mvh Dek 0 Citera
Team_fagott Postad 23 februari 2009 Postad 23 februari 2009 Skaffa en med DV-band (inte DVD eller hd) nightvision suger (åtminstone kvallitetsmässigt), storbländare och ev belysning rek. spara ihop 2000 kr till och köp en Canon Hv30, den är magnefik 0 Citera
Dek Postad 24 februari 2009 Författare Postad 24 februari 2009 Hmm, 10x zoom bara? :/ Såg en panasonic SDR H60 eller något med 50x zoom, också optisk och den var t o m billigare. Är den kanske något att satsa på ? EDIT: Kom och tänka på en sak, Om vi säger att jag har en videokamera med 20x optisk zoom, med bara hälften så bra kvalité som en med 10x optisk zoom. Om jag då zoomar fullt in med videokameran med 20x optisk zoom, och zoomar fullt in med den med 10x optisk zoom, plus 10x med digital zoom, blir kvalitén den samma då? Eller tänker jag helt galet? :) MVH Dek 0 Citera
Pehrbau Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 Du klarar inte mycket mer än 10ggr zoom utan stabilt underlag t ex stativ. Dessutom vid mer zoom behövs mer ljus. I övrigt håller jag med Team fagott. 0 Citera
Dek Postad 24 februari 2009 Författare Postad 24 februari 2009 Okej, men jag vill tyvärr inte ge mer än max 5000 för den :( Är min "teori" jag beskrev ovan korrekt? Kan man tänka så när man köper kamera? Fler förslag välkomna MVH Dek 0 Citera
Team_fagott Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 du kan öka zoomen lite med en teleadapter. Digital zoom är ett skämt. 0 Citera
StenR Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 Med den prisgränsen så hittar jag några alternativ: Med hårddisk, mörkerfilmning, ej HD, 25x zoom, CMOS: Sony DCR-SR75 Med minneskort, ej mörkerfilmning, HD, 37x zom, CMOS: Canon Legria FS21 Med band, ej HD, mörkerfilmning, 10x zoom, CCD, ljusstark: Sony HDR-HC96 Med minneskort, HD, ej mörkerfilmning, 10x zoom, CCD: Panasonic SD9 0 Citera
Dek Postad 24 februari 2009 Författare Postad 24 februari 2009 mkaj, men det känns nog bättre om jag köper en med bra zoom och kvalité från början.. Vet ni inte någon mer som är prisvärd? EDIT: Du hann skriva före mig :) Tack för förslagen! Skall genast kolla upp dem. Lite frågor bara, kan man inte ha HD och mörkerfilmning samtidigt? Och vad menas egentligen med mörkerfilmning? ger det "Perfekt" resultat i mörker, alltså så att man ser det nästan som dag? med bra fps eller? Och hur mycket bättre är HD än utan HD? MVH Dek 0 Citera
StenR Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 I fallet Sony så blir ju mörkerbilderna gröna: http://www.hownightvisionworks.com/ Hos andra tillverkare så tror jag bara de använder en långsammare slutare så du får en eftersläpning istället, fungerar nog inte heller om det är för mörkt. Jodå, visst kan du ha night vision och HD, men inte för 5.000, du får gå upp en tusing då till Sony HDR-SR10. HD är exakt 4,6875 ggr bättre än SD ;-) Fast du behöver en snabbare dator också. 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 OOOOHHHhhh tänk på detta oxå snälla du!!! Det kräver en hel del datorkraft (= Dyr Dator) för att redigera vissa format, som t.ex AVCHD. alltså minneskort. Även hårddisk kan vara segt för vissa program och datorer. Det som går mest smärtfritt är DV alltså bandinspelning. Detta format klarar alla redigeringsprogram och du behöver ingen superdator för att redigera det. Abbe ps. tycker oxå du ska köpa en HV30. Har själv en HV20 och är, tja... mycket mer en nöjd!!! men visst, pengar sätter gränser. 0 Citera
Dek Postad 24 februari 2009 Författare Postad 24 februari 2009 Tjena! Först och främst, Tack för svaren! Jag var inne på Mediamarkt idag och snackade med en säljare som va påläst om videokameror. Han sa att även om det var min första så tyckte han att det skulle vara en HD-filmkamera. Han övertygade mig när han nämnde kvaliétsskillnaderna. Så det lutar nog mest åt en sådan. Sen sa han också att max zoom (vad han visste) för en HD filmkamera är 12x. Så jag struntar nog i den galna zoomen jag ville ha från början. Det som är viktigt för mig nu är främst: att den skall vara HD 12x zoom bildstabilisator snabb autofocus om det går och under Femtusingen Vad gäller min dator är det nog inga större problem. Jag byggde den som speldator för ett ½ år sen och den kostade mig drygt 11k. Hade jättegärna velat följa er kunniga's råd och köra på en HV30, men plånboken säger stopp. Jag skall dock kolla efter en begagnad, eller är det inget smart drag? Några liknande HV30'n som är lite billigare kanske? MVH Dek 0 Citera
Team_fagott Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 Sa han filmkamera :o ?? Blanda inte ihop en HD med en HDD kamera bara, säljare gillar att bland ihop dem. 0 Citera
Dek Postad 24 februari 2009 Författare Postad 24 februari 2009 Sa han filmkamera :o ?? Blanda inte ihop en HD med en HDD kamera bara, säljare gillar att bland ihop dem. Menade Videokamera :D mmm jag la också märke till det, de använder samma font (iaf på dom kamerorna jag såg), stil och storlek på "HD" och "HDD", men på andra specs som zoom så är det en helt annan typ av text. Ganska fult faktiskt.... 0 Citera
j3n5 Postad 25 februari 2009 Postad 25 februari 2009 Jag är övertygad om att flertalet du talar med här är bra mycket mer påläst än en MediaMarktförsäljare. Det finns flera HDV-kameror som har zoom kring x20, men det ställer höga krav på optik och blir därför dyrare (Canon XH A1, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5282825 ). Personligen skulle jag testa en Panasonic HDC-SD9 för de pengarna ( http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9009543 ). 0 Citera
Dek Postad 25 februari 2009 Författare Postad 25 februari 2009 okej, jo jag tror också att folk här har mer koll :). Jag har nästan beslutat mig för att det skall bli en begagnad kamera, vad tror ni om Panasonic SD5 ? Är den bra? Är den bättre än Canon HV30 (som många här har föreslagit)? MVH Dek 0 Citera
Higgin Postad 25 februari 2009 Postad 25 februari 2009 Vet inte kanske Panasonic HDC-SD9 silver. har jag en vän som använder och den ger ett väldigt bra resultat fin kvalitet och full hd. Känns tråkigt att inte ha 1080i på kameran nu när de äldre upplösningarna försvinner sen om du skall jobba med effekter och liknande i klippningen är högupplöst material ett måste. du kan ju annars kolla runt lite http://www.cyberphoto.se/ på den sidan recenserar dom produkterna så det blir lättare för en som kanske inte kan så mycket om ämnet. Föresten en liten fråga är inte flash minnen typ de bästa man kan spela in på i nu läget? :S 0 Citera
Dek Postad 26 februari 2009 Författare Postad 26 februari 2009 Okej, ska titta på den. Jag var inne på Elgiganten igår och snackade med en säljare där med. Han sa att det kunde vara lönt att köpa en kamera som inte har HD för 4-5 tusen, eftersom att köper man en HD för så "lite?" pengar så sa han att man får en kamera med dåligt objektiv, så filmen behöver inte nödvändigtvis bli bättre.... Håller ni med? ska jag satsa på bra objektiv istället för HD? Mvh Dek 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 26 februari 2009 Postad 26 februari 2009 Okej, ska titta på den. Jag var inne på Elgiganten igår och snackade med en säljare där med. Han sa att det kunde vara lönt att köpa en kamera som inte har HD för 4-5 tusen, eftersom att köper man en HD för så "lite?" pengar så sa han att man får en kamera med dåligt objektiv, så filmen behöver inte nödvändigtvis bli bättre.... Håller ni med? ska jag satsa på bra objektiv istället för HD? Mvh Dek elgiganten-killen har väl relativt rätt där ändå... bildkvalitet sitter inte bara i pixlarna. Det du kan fundera över är var dina slutproduktioner skall hammna. Alltså, ska dina filmer bli dvd-skivor som tittas på en tv eller ska dom hamna på blue-ray? Ska dom visas från hårddisk till tv eller ska dom bara läggas ut på internet? här kan pixlar spela en väldigt stor roll. Abbe 0 Citera
Dek Postad 26 februari 2009 Författare Postad 26 februari 2009 elgiganten-killen har väl relativt rätt där ändå... bildkvalitet sitter inte bara i pixlarna. Det du kan fundera över är var dina slutproduktioner skall hammna. Alltså, ska dina filmer bli dvd-skivor som tittas på en tv eller ska dom hamna på blue-ray? Ska dom visas från hårddisk till tv eller ska dom bara läggas ut på internet? här kan pixlar spela en väldigt stor roll. Abbe Jo, alltså, jag hade tänkt filma lite "Naturliv" (fåglar, min hund, få fina filmer på insekter? etc) och mig och mina polare när vi har skoj, t ex åker bräda, snowboard, ruller, hoppar hit o dit osv. Och detta ska jag ju bara ha på datorn var det tänkt, alltså att redigera med och göra lite småfilmer på oss. Så kameran ska ju kunna filma snabba rörelser BRA, så man får bra material att redigera med. Det var några här som nämnde HV30'n, men jag läste lite över nätet (vet inte om det stämmer, men), och tydligen så ska den vara dålig på snabba rörelser? Vad tror ni? Eller vad vet ni av erfarenhet? Mvh Dek 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 preblem och problem vet jag inte om man kan säja att den har med snabba rörelser men det kan ibland skapas konstiga fenomen i bilden. Dock inget jag har varit med om specielt ofta. Om du ska filma natur ska du satsa på en kamera med bra "objektiv" (hv20/30/40 :p ) detta för att få en bra färgåtergivning. Asså det där med snabba rörelser har ju lite med hur många fps kameran kan spela in i sekunden oxå... och tyvär får man ingen kamera för runt 5k som har höghastighetsinspelning+bra kvalitet. Abbe 0 Citera
Dek Postad 28 februari 2009 Författare Postad 28 februari 2009 Okej, nej alltså höghastighetsinspelning e nog inte det jag är ute efter, utan mer att det inte ska bli fult och "blurrigt" bara för att det är lite snabba rörelser... ( eller e det höghastighetsinspelning ? e nybörjare som sagt :D) ... Men finns det några bra runt 6-7k då? Om jag skulle hitta något begagnat alltså... Tack Mvh Dek EDIT: Panasonic SD5 filmar ju i HD-kvalle, har bildstabilisator och 10x zoom. Någon som vet hur bra/dålig den är? Kanske kan komma över en billig sådan idag men vill veta om det är värt att köpa den... Snabbt svar tack! :D 0 Citera
MnD Postad 2 mars 2009 Postad 2 mars 2009 Förlåt om jag snor din tråd lite. Jag funderar på att köpa en Canon HF100+16GB minne och ett extrabatteri som räcker längre. Någon som vet om det är en bra kamera att göra kortfilmer med för en amatör? Jag vill gärna inte betala mer än 10000: - innan jag lärt mig mer om filmande, teknik och fått ihop bättre manus. Tycker ni det är en bra kamera att börja spela in kortfilmer med? Senare kan jag tänka mig något runt 20-25k klassen. Tack för tips! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.