q_brick Posted October 14, 2004 Share Posted October 14, 2004 hejsan tänkte filma en film i svart vit. Problemet är att jag vill att det ska se ut som det gör när man ser på gamla stumfilmer (chaplin) , ni vet den dära lite snabba film hastighet, eftersom jag e ny i detta område skulle jag vilja fråga hur man uppnår denna effekt mest kvalitativt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted October 14, 2004 Share Posted October 14, 2004 Du tänker på det faktum att man en gång i tiden spelade in med 18 fps, och när det visades på projektorer som körde 24 fps (well, i USA) så snabbades det naturligtvis upp. Så om du höjer hastigheten med 33 % kommer du ganska nära. Att i än högre grad försöka simulera den gamla looken, dvs genom att faktiskt skapa 18 hela bildrutor per sekund istället för 25 (eller 50 interlaced) känns som ett onödigt jobbigt projekt. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted October 14, 2004 Share Posted October 14, 2004 Nja, stumfilm har aldrig haft någon specificerad framerate. Det blev vad man vevade men i medel hamnade det ungefär där du nämner. Jag tror mer övertygande resultat fås med lite repor, överdriven kontrast, hopping och små jumpcut (efter skarvning av film) och flämtande ljus ger mer stumfilmeffekt. Dock vet jag inte hur man får fram det eftersom jag är mer nybörjare än de flesta här. Hoppande bilden kommer föresten från att kameran rör sig lite av vevandet på kameran. Den som tittat på renoverade chaplinfilmer upptäcker att hoppandet är borta, det flämtande ljuset är utgämnat och alla repor är borta. Tusan vad skarp bilden blev. Ett rent nöja att se stumfilm. Om ett par år komer nog ingen minnas hur raspig stumfilm var. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted October 14, 2004 Share Posted October 14, 2004 Mm, jag formulerade mig klumpigt, och den som tittar närmare på mitt inlägg kan se ytterligare en dumhet som smög sig in på morgontimmarna. Likväl talar man ibland om "silent speed" kontra "sound speed". Visst tusan skötte man inspelningen med veven, men nog måste väl projektorerna haft en motor? Som en parantes kan ju inflikas att Chaplin efter att ha sett sina gamla stumfilmer i för snabb hastighet inspirerades att behålla det greppet även senare eftersom det passade så väl till den farsartade slap-stick-komiken. Dina andra tips är emellertid alls inte dumma om man vill simulera stumfilmslooken. I synnerhet det flämtande ljuset gör nog ganska mycket. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
produceratv Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Stumfilmskänslan är inte speciellt lämplig att skapa i Avid... det kan jag i vart fall avråda dig från att prova. I och för sig kan du ändra hastigheten... speeda upp ditt material. DET funkar galant i de flesta redigeringsprogrammen. Själv har jag inte arbetat nå' vidare i Adobe Premiere, men jag är ändå rätt säker på att du uppnår bäst resultat i just det programmet. Adobe Aftereffects är inte heller lämpligt utan att ladda ner nya pluggar. Prova och hitta nå't som jag tror heter "pops and scratches" i Adobe Premiere. Eventuellt "dust and scratches". Finns säkert nå't som är mer upplyst på just Premiere... men Avid har inga bra verktyg för sån't. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts