Gå till innehåll

Karaktärsnamn Vs. Pronomen


Hargiwald

Recommended Posts

Detta har alltid förvirrat mig en smula och jag känner att det är dags att gå till botten med det hela. Jag har läst en del storfilmsmanus och jag har fått intrycket att i händelsetext som beskriver ska man alltid använda karaktärsnamn, även om det blir flera gånger i samma mening och flera meningar i rad, även i scener där endast en karaktär finns med på bild. Med andra ord, "han/hon" verkar vara förbjudet i manus. Men jag har även sett manus som bryter mot detta, och jag tycker själv att det kan låta väldigt forcerat och dåligt vid tillfällen. Så vad är egentligen regeln, ska man skippa alla pronomen och strunta i hur det låter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig hört talas om denna regel, och tycker gott du kan skippa den. Det viktigaste är att vara tydlig med vem som gör vad, men det kan man ju skriva på många sätt.

 

Om en producent/regissör etc sätter sig ner för att läsa, då värdesätter de läsbarheten, inte om man håller sig till någon specialregel. Skriv så du känner att det är bra flyt och variation i texten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig hört talas om denna regel, och tycker gott du kan skippa den. Det viktigaste är att vara tydlig med vem som gör vad, men det kan man ju skriva på många sätt.

 

Om en producent/regissör etc sätter sig ner för att läsa, då värdesätter de läsbarheten, inte om man håller sig till någon specialregel. Skriv så du känner att det är bra flyt och variation i texten.

 

Tack. Skönt att höra. De flesta skriver för att de gillar film och språk. Ingen som gillar språk lär uppskatta en sån regel. Så jag är glad att jag bara verkar ha inbillat mig den.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det finns ingen sån regel. Däremot kan det vara bra att använda karaktärsnamnet oftare än vad du hade gjort i en vanlig text. Detta för att läsare som inte är helt fokuserade inte ska tappa tråden. (Jag tappar själv bort mig ibland om inte karaktärsnamnet nämns tillräckligt ofta.)

 

Så det handlar alltså om läsbarhet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror väl på hur många karaktärer det är som är inblandade i scenen, man måste ju vilken karaktär det handlar om, vilken karaktär det är som ska utföra vad, men om det bara är en så kan man nog använda han/hon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte Jossan sammanfattade det hela rätt bra.

 

Jag har hållit på att knåpa ihop manus i ganska många år nu, men jag blir också förvirrad ibland av alla regler och bestämmelser som ibland verkar gälla, ibland inte.

 

Finns bland annat en regel om att specialeffekter och ljudeffekter ska skrivas med versaler. Arbetar just nu med ett thrillermanus där väldigt mycket bygger på ljud. Till slut kom jag på mig själv med att skriva nästan vartannat ord med versaler. Det såg för jävligt ut. Så jag bestämde mig för att bara skriva så att det kändes bra, och skulle någon inte gilla det så är det trist för dem ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju inte precis regler. Vad det är är ett sätt för producenten snabbt ska se vad som händer i en scen. Vilket t ex är viktigt när man gör ett snabbt överslag över budgeten.

 

Var så tydlig som möjligt. Det är ingen snygg roman du skriver utan en mall för hur filmen ska vara.

 

Så att skriva namnen är inte ett måste men kan vara bra, men visst. Överdrifter är inte bra. I samma mening kanske man inte behöver skriva namnet fler än en gång. Typ Fredrik såg att hans byxor var smutsiga istället för Fredrik såg att Fredriks byxor var smutsiga. Sunt förnuft är alltid bra.

 

Det fungerar på samma vis som att man använder samma namn på andra ting som förekommer flera gånger i manuset. T ex att man inte skriver "Fredriks bil står i tomgång", "den vita bilen står parkerad vid sidan av vägen" och "Fredrik satt i sin Volvo" i samma manus. Bilen bör heta samma sak i hela manuset. Gäller även personnamn.

 

Även därför jag tycker att man bör skriva personnamnet även innan man vet vem det är. Typ "Fredriks hand tar nyckeln" istället för "en hand tar nyckeln" även om man bara ser handen och det är innan vi introducerat karaktären ordentligt. Men är kanske något man vill undvika om historien går ut på att vi inte vet vem det är som tog nyckeln. Då kan det ju samtidigt kanske vara bra att utelämna det i mansuet. Men även då tycker jag det är tveksamt, vilket vi hade en diskussion över tidigare i en annan tråd där jag var rätt ensam om min ståndpunkt. :)

 

Igen, kanske ingen regel men ett smidigt sätt att ge bättre översikt över manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...