bengt20700 Posted October 12, 2004 Share Posted October 12, 2004 Har Pinnacle Studio 8. Vid rendering går det ej att ändra kilobitsen som står i skuggat fält på 3745. I fliken "Make AVI file" står compressionen förinställt på "DV Video Encoder" med 25 frames. Jag har läst att kilobitsen går att ändra. Allt över 4000 kbps är bra och allt under 2500 kbps är dåligt. Det går tydligen inte att ändra dessa olika värden i Studio 8? Därav taskig kvalité på TV-rutan med suddiga konturlinjer med 3745 kbps. Frågan är vilket annat redigeringsprogram kan man ändra kbps på? Från ca 4000 kbps till upp mot 7000 - 8000. Går detta att ändra på program som Adobe - Vegas - Avid - (Pinnacle), jaa det finns ett dussintill tror jag. Kan någon svara på denna ändringsfråga av kilobitsen, om det går att göra i Studio 8, är jag mycket tacksam för svar.?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted October 13, 2004 Share Posted October 13, 2004 DV är en fast standard, därav kan du inte ändra bitraten. Testa med att ändra compression till något annat format. Det går att få bra resultat med lägre bitrate än 2500, men det krävs lite experimenterande med lite olika codecs. Ska du ha högre bitrate kommer du att få väldigt stora filer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengt20700 Posted October 13, 2004 Author Share Posted October 13, 2004 Tack för svar. Jaså, DV är fast inställning, okej. Under compression på min Skapa AVI-filer (Studio 8), står fem codex, Cinepak Codec by Radius, DV Video Encoder, Indeo video 5.10 och Intel Indeo Video 4.5. Inte mycket man blir klok på. För att bränna ut en DVD-skiva för visning på TV, vilken codex anser du ger bästa upplösningen på TV-rutan???? Har även Nero Express 2 för att bränna ut i. Jag gillar detta program bättre då de ger bättre DVD-menyer. Utgår att när jag tar upp ett färdigrenderat program från Studio 8, då är ju renderingen redan gjord, då fattar jag det som om att någon ändring är för sent att göra i Nero, då rendering och samtidigt fastställande av kvalite redan skett i Studio 8. Tacksam om du rättar mig om jag fått fel uppfattning. Tack på förhand, Bengt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted October 13, 2004 Share Posted October 13, 2004 Vete fan vad DV Video Encoder är för nåt... Ronnies svar gör mig inte heller klokare, emedan det låter som om han talar om DV-standarden, vilket har en bitrate en bra bit över det du anger. Om du skall bränna filmen på en dvd så skall du förstås mpeg-koda filmen efter dvd-standarden, vilket du gör i slutskedet (exempelvis i brännarprogrammet). Fram till dess bör du komprimera så lite som möjligt, så undvik alla de där skräpkomprimeringarna och kör okomprimerat så länge. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts