aik_putte Postad 29 januari 2009 Postad 29 januari 2009 Jag har nu en Sony HVR-A1E och har några Sony MiniDV HD-band. Jag är inte den som kommer arkivera alla band, utan jag vill föra över allt till datorn och arkivera det där. Det spelar inte så stor roll om kvalitén blir lite sämre. Därför undrar jag hur många gånger jag ungefär kan spela in på varje band (alltså spela in, arkivera på datorn, spola tillbaka, spela in igen)? Jag har läst att det är ett par gånger på varje band, sen kan det bli risk för dropouts m.m. När jag väl använt alla band och måste köpa nya, vilka är lagom att köpa för att kunna spela in i HD-format? Måste jag använda likadana Sony HD-band igen? De vanliga MiniDV-banden går för runt 50-100kr styck medan HD-banden går för 100-150kr styck. 0 Citera
StenR Postad 29 januari 2009 Postad 29 januari 2009 Jag skulle inte snåla på band, om det gällde betalda jobb så skulle jag välja HD-band och aldrig spela över dem. Privat så skulle jag nog nöja mig med bra standard-band av rätt sort (t ex Panasonic-band funkar bra men JVC-band funkar dåligt i min Canon-kamera), men ändå aldrig spela över dem om det inte gällde någon sorts testfilmning. 0 Citera
aik_putte Postad 29 januari 2009 Författare Postad 29 januari 2009 Det är bara privat jag ska spela in. Varför ska jag inte spela över om jag ändå ska ha allt i datorn? 0 Citera
aik_putte Postad 29 januari 2009 Författare Postad 29 januari 2009 Men de oklippta scenerna kommer ligga i datorn, som backup. Visst är band säkrare men det är inte värdefulla filmer jag ska göra. 0 Citera
StenR Postad 29 januari 2009 Postad 29 januari 2009 okm, det är ju upp till dig, då kan du säkert använda billigare band med. men om du spelar över dem så är ju datorn inte backup längre utan original... 0 Citera
Martin Öberg Postad 29 januari 2009 Postad 29 januari 2009 Jag filmade över ett gammalt band förut. Det nya materialet blev förstört. Man såg 50% det gamla och 50% det nya på varandra. Rekommenderar inte överspelning. 0 Citera
Mats Findell Postad 2 februari 2009 Postad 2 februari 2009 Jag arkiverar banden och låter dom vara back-up. Dom kostar trots allt ganska lite. I datorn sparar jag också filmen samt tillhörande Premiere Pro filer. Skulle hårddisken gå sönder så finns materialet åtminstonde kvar på band. Arbetet med redigeringen är däremot borta. Jag använder också ett skräpband till kameran där jag testar olika inställningar med kameran. Jag har gjort åtskilliga överspelningar på det bandet utan problem. Kameran är en Canon HV20 och bandet ett TDK, har jag för mig, avsett för HDV. Att föra över filmen till datorn innebär ingen kvalitetsförsämring. All information är digital så du kan göra hur många kopior på kopior som helst utan kvalitetsförlust. Däremot så skapar en sk drop-out på bandet en kvalitetsförlust och då speciellt med HDV-formatet eftersom kompressionen bygger på en teknik där helbilder blandas med delbilder. Försvinner en helbild så kommer även delbilderna att försvinna med följd av ganska många bildrutor försvinner. Därav att det finns speciella HDV-band som ska hålla en högre kvalitet. Vill man vara på den nästan säkra sidan bör man kanske kosta på sig den dyrare kvaliteten. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
StenR Postad 2 februari 2009 Postad 2 februari 2009 Jag arkiverar banden och låter dom vara back-up. Dom kostar trots allt ganska lite. I datorn sparar jag också filmen samt tillhörande Premiere Pro filer. Skulle hårddisken gå sönder så finns materialet åtminstonde kvar på band. Arbetet med redigeringen är däremot borta. Varför inte backa upp Premiere Pro-filerna (projektet, ljud, musik, etc) på cd/dvd också? 0 Citera
Stene Postad 2 februari 2009 Postad 2 februari 2009 Jag har några band som bara används för testfilmning. Ett av dessa började spöka efter (gissningsvis) 10 testtagningar. Felet yttrade sej som "dubbelexponering", man såg både den gamla inspelningen och den nya, se bifogad bild. Slutsats: banden slits ganska fort. Antagligen slits banden även om man spelar upp dem ofta. Populära filmer bör alltså inte visas från originalbandet, gör då hellre en visningskopia eller en DVD. Allt jag filmar "på riktigt" sparas på originalbanden. Band är billiga, inget att snåla på. 0 Citera
ChrisSFP Postad 5 februari 2009 Postad 5 februari 2009 Huum jag skulle ju säga att du har heeelt fel arbetssätt. Band skall vara din orginalbackup, finns inget billigare än att ha sina orginalmasters på dvband samt att det är det absolut säkraste backupmediat för tillfället. Kör inte flera gånger på samma band, band är ju för sjutton mer eller mindre gratis. 120:- för 1st 63min HD band är som hittat brukar jag säga. Rekommenderar Sonys band till Sonys HD kameror (alternativt Panasonics HD master band) Precis detta som är problemet med hårddisk/minneskorts kameror.. då man inte kan spara material på ett vettigt / billigt sätt utan band. 0 Citera
Mats Findell Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 Varför inte backa upp Premiere Pro-filerna (projektet, ljud, musik, etc) på cd/dvd också? Jag gjorde det tidigare men av slöhet gör jag inte det längre. Däremot så tittar jag nu på en lösning med dubbla hårddiskar samt Widows Home Server som automatisk back-up. Jag kör just nu en provversion av Windows Home Server i 120 dagar och allt fungerar otroligt bra. Det blir not ett köp efter provtidens slut. Mats Findell Grängesberg 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.