Gå till innehåll

Kameraelände


peterB

Recommended Posts

Tjilevipp. Försöker instalera en Canon mv700i på en xpdator från 2002. När jag gör detta så vägrar windows att fatta vad det är förnågot. Om jag petar in kameran i en annan dator så funkar det finfint, men inte just på denna burk. När jag startar så står det

-AV/c subunit nere i högra hörnet där det i normala fall står canonMV700i

 

Asjobbigt. Om jag gör en systemåterställning till innan jag stoppade in cameran första gången så står det canonmv700i en pytteliten stund nere i högra hörnet och sedan övergår det till av/c subunit. Det slutar liksom fatta vad det är för grejj.

 

Sedan kommer det upp en instalera programvararuta, men det misslyckas.

 

Alltså¨det blir inget bra. Har testat med andra kameror i burken. De fubnkar inte heller.

 

Har testat två olika firewirekort. -Hjälper inte.

 

Finns det nån windowsuppdatering som man skall göra??

 

Har kollat på canons hemsida och det finns ingen programvara till denna kamera. Allt skall gå automatiskt.

 

I Enhatshanteraren blir det ett härligt frågetecken där det står av subunit.

 

Ingenting funkar, man kan inte uppdatera drivrutinen eller nåt..

 

HJÄLP

Länk till kommentar
Share on other sites

ps.

 

när jag instalerar firewirekorten står det en ny nätverksenhet har hittats...

 

och de (firewirekorten) står som bussvärdstyrenheter i enhetshanteraren.

 

Jag ringe canon och de sade att det nog var fel på firewiren.. hur fan skall jag göra??

 

är det bussvärdsstyrenheter det skall heta??+

 

HJÄLP igen

Länk till kommentar
Share on other sites

Firewire ska stå som bussvärdstyrenheter i enhetshanteraren.

Du fick ingen cd-skiva med kameran? Normalt sett ska det inte behövas installeras några speciella drivrutiner dock.

 

Sedan kommer det upp en instalera programvararuta, men det misslyckas.

Vad får du får felmeddelande?

Länk till kommentar
Share on other sites

alltså först skriver den att den håller på att instalera en subunit nere i högra hörnet. Sedan kommer det upp en vill du intalera automatiskt eller välja från en specifik plats flik. Om man väljer automatiskt så säger den att det inte gick att hitta de nödvändiga drivrutinerna. Om man försöker välja själv så finns ingen drivrutin som kan fiúnka.

 

Har testat kameran på en annan dator och där är det bara lite instalation nere i högra hörnet, sen är det ok. alltså kameran instalerad. Rutan skall alltså inte komma upp, den skall sköta allt automatiskt men det funkar innte på datorn som kameran skall vara inkoplad i,..

 

Asjobbigt.

 

Datorn fattar inte vad kameran är förnågot.

 

 

HJÄLP igen

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kör home och firewirekortet är ohci-kompatibelt..

 

Har testat 3 olika firewirekort nu och alla tre funkar i andra datorer. Det måste vara nån drivrutin eller nåt felpå windows på nåt sett. Kan man göra en slags totaluppdatering av windows??

Länk till kommentar
Share on other sites

Man brukar köra windowsupdate regelbundet (om man har bredband. modem funkar inte). Då får man en väldigt massa uppdateringar till det senaste. Men det är nog inte det som är felet.

 

Om du installerat datorn själv, skulle jag förslå du börjar med att du lista ut vad du har för moderkort, gå till tillverkarens hemsida, och laddar ner drivrutiner till moderkorterts chipset. När dessa drivrutiner är installerade brukar saker som usb, firewire, integrerat ljud- nät- och skärmkort detekteras korrekt, dvs plugg&play kommer börja fungera rätt. Känner man inte till detta brukar datorn funka hyggligt ändå, men man får problem av den typen du skriver, eller man får mycket generic devices, tex standad monitor och USB-enheter inte detekteras automatiskt utan man måste köra medföljande CD-skivor.

 

Därefter kör man windowsupdate om du aldrig gjort det förut. Installera allt du hittar.

 

Om inte kameran installerar sig själv efter det, kolla i enhetshanteraren om kameran syns och titta på egenskaperna för den. Där finns en Updatera drivrutinknapp du kan prova. Eventuellt behöver du leta på tillverkarens hemsida om inte din cd funkar. Om redan firewirekortet inte funkar, gör samma med den (först).

 

När jag hjälper bekanta med deras datorer som de installerat själva fattas nästan alltid chipset drivrutiner, typ 99% av fallen. Intel chipset eller VIA skulle jag gissa utan att ens fråga vad du har för dator (det brukar vara dessa) men ta det inte för givet utan kolla vad du har.

 

Moderkortets tillverkare står ofta på tryckt på kortet. Ibland kan goggle hitta modellbeteckningarna åt dig och föreslå hemsida på tillverkaren. När du är klar skall det inte finnas ett enda utropstecken i enhetshanterararen och inte en enda generic device.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en Compaq presario 800 series. Den heter 8450EA. Jag försöker uppdatera den för allt vad jag är värld. Har tom. testat servisepack 2 men jag kommer liksom inte åt felet. Det går lite troll i systemet. Skall man ominstalera alltihop?? Det hade varit tråkigt. Kan man köra två operativ. XP och XP liksom??

 

Har två diskpartitioner om det hjälper..

 

På den gamla goda tiden när win 95 kom kunde man komnigurera så att man antingen körde 95:an eller dos. Man valde i uppstarten. Går det att göra n¨ågot liknande.

 

Kan det vara scannern, digitalkameran, bredbandet eller skrivaren som krånglar??..

 

 

HJÄLP igen.

 

Hur skall jag göra.

 

Gorse. Det finns ingen drivrutin till kamrean. Den skall instalera sig själv. I enhetshanteraren blir det bara ett frågetecken. Det går inte att uppdatera den drivrutinen.

 

Fan va jobbigt. det är ju för fan plug and play. Nu känns det som plug and cry!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ominstallation lär inte hjälpa.

 

Om det är frågetecken i enhetshanteraren är det där felet skall letas. Kolla på

http://www.compaq.com och till höger finns presariomodellerna. Nu verkar den länken vara ner för tillfället. Titta efter drivrutiner för chipset eller motherboard. Om man söker på sidan hittas din modell i alla fall.

 

Vilken enhet är det som blir frågetecken? Kameran eller porten?

drivers till kameror verkar finnas lite olika på http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=OSCompatibilityAct&fcategoryid=102&keycode=windr men jag vet inte riktigt om modellen du sagt är en stillbilld eller camcorder.

http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadIndexAct är kanske bättre.

 

Man kan ha två XP installerade brevid varandra men det är nog fel väg att välja. Jag envisas med att det är drivrutiner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag har försökt att ladda ner drivrutiner till till kameran men det finns inga. Det skall liksom inte ingå. Den skall instalera sig automatiskt. Det gör den på andra datorer. det är en canon mv700i om det hjälper dig.

 

Har presis testat en firewiredisk i firewiren och det funkar finfint.

 

Har ringt canon support och de säger att allt bara skall funka.

 

Är helt förvillad

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror du saknar drivrutiner för datorns moderkort så att plugg&play fungrar fullt ut.

 

Man om du kör Uppdatera drivrutin och låter datorn söka drivrutin skall den i alla fall hitta att befintlig drivrutin är den bästa den kunde hitta. Om det inte finns någon drivrutin så är de tnågot fel. vad säger egenskapera för kameran i enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Share on other sites

de säger av subunit. de fattar inte att det är en kamera. Det blir frågeteckensinstallation. Har försökt klicka på alla jävla enheter i enhetshanteraren och uppdatera dem, men det biter liksom inte. Windows uppdate är så uppdaterat det går..

 

Kan man uppdatera på något mer sätt??

 

Jag försöker nu sno drivrutiner ifrån en annan dator och på något vis dedikera dem till kameran. Kan det gå??

 

Tråkigt dethär.

 

HJÄLP igen..

Länk till kommentar
Share on other sites

lugn i stormen. Nu låter du som den tjocke figuren i IBM reklamen som tänker rippa ut hårdisken med en brödkniv, men teknikernar stoppar honom med uppmaningen att trycka på den plå knappen.

 

Du behöver inte klicka på alla enheter som finns, du högerklickar på den felande enheten, väljer egenskaper och tar fliken drivers (vad det nu heter på svenska, jag har engelsk windows) och där finns en knapp som heter Update drivers.

Har du tryckt på den? Följ wizzarden och läs noga.

 

Då skall windows antingen hitta en ny driver eller säga att den gamla är redan den bästa. Gör den det? Skriv upp namnet på den inf-fil datorn föreslår och berätta det här.

 

Hur du kopierar drivers berättar jag senare.

 

Ps:windows update är passe nu. Nu är det felsökning. Ok?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstod nog inte riktigt vad du menar. När du körde wizzarden, då hittade den inga drivrutiner? Vad sa datorn då?

 

Innan du sätter igång wizzarden, i egenskaper, första fliken brukar det finnas en ruta Device status: vad står det där?

 

Jag tror jag skall försöka hjälpa dig att rippa drivrutiner från en annan dator men då måste du till fullo förstå vad jag skriver, och berätta vad det står i de rutor jag frågar efter.

 

Har du någon dator i din närhet där det fungerar som det skall? (inte den som som krånglar?)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag säger att jag har lösningen... vad säger du då!?

 

Haha... nåväl... det är inte så drastiskt som du tror. Är rätt säker på att jag har råkat ut för samma problem tidigare. Enda skillnaden var att det rörde Win2000 och att jag hade en 500i.

 

Om den har hittat en subunit så är det i vart fall så att han har hittat nå't.

 

Några viktiga frågor som måste besvaras:

 

1. Vilket redigeringsprogram har du för syfte att arbeta med? (bestäm dig för ETT, inte två eller flera)

 

2a. Om du tar bort videokameran så den inte sitter ansluten. Har du något utropstecken i "enhetshanteraren"? (du hittar den genom att högerklicka på "den här datorn" och välja hantera. Därefter väljer du "enhetshanteraren")

 

2b. Om du nu råkar ha utroptecken där, så VART är det?

 

 

 

Har du däremot inget utropstecken och du skall arbeta i tex. AVID så ansluter du den och slår på strömmen MEN!! Bara då du befinner dig i "välja-projekt-tillfället". Då skall den ansluta generic-device-driver som är gjort av något Texas Instruments eller så...

Länk till kommentar
Share on other sites

wow produceratv, det låter fantastiskt, nu är jag inte vid den datorn. Jag kör avid. Hoppas dety funkar..

 

gorse: När jag petar i kameran så blir det ett frågetecken direkt nere i högra hörnet. Om enhetshanteraren är uppe blir det också ett frågetecken, alltså en subunit menar jag med frågeteecken. Frågetecken är alltså symbolen.

 

Om man instalerar om firewirekortet och sedan drar igång kameran så fattar den att det är en kamera en pyttelisten stun (läs 2 sec) innan den börjar tro att det är en subunit igen.

 

Jag har två datorer till, men de står i ett annat hus. Kan man bränna eller maila över drivrutiner??

 

"Jag tror jag skall försöka hjälpa dig att rippa drivrutiner från en annan dator men då måste du till fullo förstå vad jag skriver, och berätta vad det står i de rutor jag frågar efter."

 

Det är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte riktigt rätt sätt, men det brukar funka. Sätt kameran i den dator där det funkar. Kör igång enhetshanteraren. Högerklicka på kameran och välj egenskaper. Gå till driver details och skriv upp alla filer som listas där, särkillt sökvägarna. Kopiera alla dessa filer till en mapp för sig. Det kan vara rätt många, det kan vara bara några.

 

Men för att kunna installera dessa filer behöver man också en inf-fil som beskriver drivrutinfilerna. Denna kan man hitta i Windows/inf-katalogen men fråga vilken det är? Om man kör igång Update driver och kör den wizzarden så kommer datorn så småningom säga att den bästa drivrutinen redan är installerad och om du håller ögonen öppna så kommer datorn också tala om vilken inf-fil den grundar det beslutet på och var den finns. Kopiera denna inf-fil med till mappen med drivrutinsfiler.

 

Zippa, bränn eller maila hela den mappen till den andra datorn.

 

Stoppa in kameran i den felande datorn, gå till enhetshanteraren och egenslaper för enheten. Välj uppdatera drivrutin. Välj att visa lista för kända drivrutiner (eller vad den nu heter på svenska?). Välj Have disk, och peka ut vilken mapp du har filerna i.

Sen följer man instruktionerna, men eftersom filerna inte är sorterade kanske datorn säger att en fil inte kan hittas. Då bläddrar du manuellt till mappen där de finns. När du klickar finish på wizzarden skall det funka.

 

Om det inte gör det har du nog något tjall på din firewirebuss, dvs det fattas korrekta drivrutiner för din firewire. Eller som jag redan tjata om, till shipsetet som handerar firewirebussen. (Altså inte själva firewirekortet)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du installerar kameran i "där-du-väljer-projektmapps-possisionen" så borde du aldrig ens behöva nämna för datorn vilken drivare du skall köra med.

Å vad det beror på är för att du aldrig kör med Canon's egna drivare. Du kör alltså uteslutande på Avid's drivare.

 

Vad Canon 500i dock är dålig på är att den klarar inte av timecode. Därför kommer du få problem om 700i har samma värdelösa teknik. MEN... fäll inga tårar för det. Du behöver bara avaktivera Timcode och styrning av preroll. Kör allt manuellt och det kommer å funka fint. Du kommer däremot aldrig att kunna rebatcha något. Men det är ganska få som brukar göra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=produceratv]Om du installerar kameran i "där-du-väljer-projektmapps-possisionen" så borde du aldrig ens behöva nämna för datorn vilken drivare du skall köra med.

Å vad det beror på är för att du aldrig kör med Canon's egna drivare. Du kör alltså uteslutande på Avid's drivare.

[/citat]

Vilket antagligen är mer rätt. Jag är inte så bra på filmtekniska grejor men rätt hygglig på datorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du är inne på helt rätt saker... just den här Canon serien är ganska qruxiga... Jag råkade ut för samma skit själv en gång fast på Win2000 och den ville byta från Canons drivare till Avids egen... och först DÅ började skiten komma igång.

 

 

Men men...

Skulle kameran inte gå igång i avid och att den inte hittar själva kameran INNE i Avid. Så beror det inte på drivarna... då är det kopplingarna mellan olika inställningar i Avid. Inga större problem att ordna med... men var sak har sin tid. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Härligt grabbar, tack för att ni hjälper till såhär mycket. Jag är asglad.

 

Skall testa dessa grejjer och se om jag kan få det att funka. Kolla gärna in på denhär tråden om nån dag eller tre för det kanhända att jag sitter här och lipar då igen, men tills dess.

 

Håll i hatten!!

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena igen. Jag testade att kköra igång kameran i "välja projektläget" i avid men fick det inte att funka. Jag har inte testat att kopiera drivrutiner ännu.

 

Vad jag däremot fick att funka var att välja en panasonic drivrutin till kameran från ljud, video och spelenheter. Det är inte rätt drivrutin och kameran funkar fortfarande inte i Avid men den funkar i windows moviemaker och i pinnacel studio dv. Nu är det min mamma som skall klippa så studio dv får vara ok. Frågan är om någon vet om det är helt fel att göra som jag gjort. Jag kan tanka in och sådär så det verkar funka hyfsat.

 

Kommer datorn att sprängas??

 

Är det fel??

 

Annars får det nog vara såhär..

 

 

Puss

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...