Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Godagens!

Jag har köpt mig en dator med Intel quad 6600 med Vista (sp1). Jag har redigerat med Pinnacle 9 plus tidigare och ska köpa ett nytt redigeringsprogram. Jag har läst på olika ställen att Pinnacle 12 och Vista inte passar så bra i hop. Jag vill ha ett lätt redigeringsprogram. Jag har inte tid att sitta på kvällarna och plugga "hjälpsidor" och stå i kö till supporttjänster. De redigeringsprogram jag har kollat in är Corel Videostudio x2(ultimate), Magix edit pro 14 (plus) samt Adobe primiere elements 7. Vilket program bör jag köpa? Det vore intressant att ta del av dina tankar och tips kring detta! Hoppsan detta är nog skrivet i fel "forum"...Jag vet inte hur man gör...

Postad

Jag skulle råda dig att köpa Premiere Elements. Jag har jobbat en hel del med det programmet och tycker att det är ett väldigt trevligt program. När du väl känner dig redo, kan du sedan kliva in i Premiere Pro mycket lättare.

Pinnacle 11 har jag lite erfarenhet av också- gillar Ej.

De andra programmen har jag ingen erfarenhet av.

Neo

Postad

Tack!

Omdöpt från "Redigera..." och flyttad från "Gör det själv".

Hej! Varför ska jag inte köpa Pinnacle?

Tack för ditt svar!

Jag skulle råda dig att köpa Premiere Elements. Jag har jobbat en hel del med det programmet och tycker att det är ett väldigt trevligt program. När du väl känner dig redo, kan du sedan kliva in i Premiere Pro mycket lättare.

Pinnacle 11 har jag lite erfarenhet av också- gillar Ej.

De andra programmen har jag ingen erfarenhet av.

Neo

Postad

Ja, det finns väl flera anledningar.

-Kraschar oftare (mycket oftare)

-Jobbigare att jobba med (som jag har upplevt)

-Sämre gränssnitt än Premiere Elements

-Sämre verktyg/möjligheter än Premiere Elements. Kan inte peka på något specifikt men det är så jag har upplevt.

Men åt andra sidan, bedöm själv... gå in på både Adobes hemsida och Pinnacle och se vad de olika programmen erbjuder. Premiere Elements kan du testköra i en månad. Vet inte om Pinnacle erbjuder samma möjlighet. Detta ger ju dig möjligheten att själv känna vilket program som du gillar mest.

lycka till

Neo

Postad

Pinnacle är så instabilt att det inte går att jobba med. Jag har jobbat med versioner från 8-11 och jag säger: ALDRIG MER..!!! Efter varje utfört moment var jag tvungen att spara projektet då programmet låste sig/kraschade i princip hela tiden. Jag har försökt använda detta program tillsammans med mina elever på ett medieprogram. Nu har jag beställt nya Premiere Elements 7-licenser, för jag orkar inte mer. Jag kan bara rekommendera pinnacle till de som gillar att starta om datorer..

Postad

Hej!

Tack för svaret!

Ja, det finns väl flera anledningar.

-Kraschar oftare (mycket oftare)

-Jobbigare att jobba med (som jag har upplevt)

-Sämre gränssnitt än Premiere Elements

-Sämre verktyg/möjligheter än Premiere Elements. Kan inte peka på något specifikt men det är så jag har upplevt.

Men åt andra sidan, bedöm själv... gå in på både Adobes hemsida och Pinnacle och se vad de olika programmen erbjuder. Premiere Elements kan du testköra i en månad. Vet inte om Pinnacle erbjuder samma möjlighet. Detta ger ju dig möjligheten att själv känna vilket program som du gillar mest.

lycka till

Neo

Tack för ditt svar!

Jag har använt pinnacle 9 plus i flera år. Jag har inget minne av att det har kraschat(XP). Tänk så olika det kan vara! Konstigt. Därimot har jag läst i flera datortidningar att vista och pinnacle version 12 inte fungerar så bra.

Pinnacle är så instabilt att det inte går att jobba med. Jag har jobbat med versioner från 8-11 och jag säger: ALDRIG MER..!!! Efter varje utfört moment var jag tvungen att spara projektet då programmet låste sig/kraschade i princip hela tiden. Jag har försökt använda detta program tillsammans med mina elever på ett medieprogram. Nu har jag beställt nya Premiere Elements 7-licenser, för jag orkar inte mer. Jag kan bara rekommendera pinnacle till de som gillar att starta om datorer..
Postad

Jag har tidigare använt Pinnacles och Adobes videoredigeringsprogram men har gått över till Corel VideoStudio. Just nu använder jag VideoStudio Pro X2 och det är väldigt bra och smidigt att jobba i. Har just redigerat en julkalender i programmet (http://www.kristalljakten.se).

Den nästan största fördelen med VideoStudio X2 är att det faktiskt aldrig kraschar. Och då menar jag aldrig. Programmet är verkligen hur stabilt som helst och det är något jag absolut inte upplevt med de tidigare videoredigeringsprogram jag använt.

Postad

Tack för ditt svar! Är det lättjobbat? Jag behöver ett redigeringsprogram som en chimpans kan jobba med. Jag kollade in "din" julkalender. Det påminner om när jag var tonåring och hade ett Filmteam. Vi använde super 8 på den tiden och var mycket inspererade av Monthy Phyton.

Jag har tidigare använt Pinnacles och Adobes videoredigeringsprogram men har gått över till Corel VideoStudio. Just nu använder jag VideoStudio Pro X2 och det är väldigt bra och smidigt att jobba i. Har just redigerat en julkalender i programmet (http://www.kristalljakten.se).

Den nästan största fördelen med VideoStudio X2 är att det faktiskt aldrig kraschar. Och då menar jag aldrig. Programmet är verkligen hur stabilt som helst och det är något jag absolut inte upplevt med de tidigare videoredigeringsprogram jag använt.

Postad

Det är väldigt lättjobbat. Går snabbt att lära sig också. Jag rekommenderar Pro-versionen, det är värt att lägga lite extra pengar på den.

Monthy Python var ju toppen på sin tid!

Postad

Jag har under flera år jobbat med Pinnacle.

Mina erfarenheter är att det lätt kraschar men då, om man har det i bakhuvudet, är det ju bara att spara efter varje åtgärd man gör. Så ska det givetvis inte behöva vara men jag kan leva med det (ctrl+s efter varje åtgärd så är man garderad).

Jag tycker att kraschningen väl kompenseras av att Pinnacle är mycket användarvänligt och lättförståeligt och dessutom har de flesta av de funktioner jag kan önska mig. En fördel är att det är lätt att bränna en DVD direkt i programmet.

Själv har jag precis gått över till Mac och har stora problem att få iMovie08 och Final Cut Express att fungera. Det sägs här att inlärningströskeln är hög men att det sedan är ett mycket bra program (FCE alltså) så vi får väl se.

Postad

Och jag som trodde att jag hade det fånigaste namnet... Pappskalle. Bra namn. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Jag har under flera år jobbat med Pinnacle.

Mina erfarenheter är att det lätt kraschar men då, om man har det i bakhuvudet, är det ju bara att spara efter varje åtgärd man gör. Så ska det givetvis inte behöva vara men jag kan leva med det (ctrl+s efter varje åtgärd så är man garderad).

Jag tycker att kraschningen väl kompenseras av att Pinnacle är mycket användarvänligt och lättförståeligt och dessutom har de flesta av de funktioner jag kan önska mig. En fördel är att det är lätt att bränna en DVD direkt i programmet.

Själv har jag precis gått över till Mac och har stora problem att få iMovie08 och Final Cut Express att fungera. Det sägs här att inlärningströskeln är hög men att det sedan är ett mycket bra program (FCE alltså) så vi får väl se.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...