ungfilm Posted January 9, 2003 Share Posted January 9, 2003 Jepp nu var det dags igen..Guldbaggegalan.. Nomineringar Bästa film Alla älskar Alice, Producent: Peter Possne Grabben i graven bredvid, Producent: Börje Hansson, Charlotta Denward Lilja 4-ever, Producent: Lars Jönsson Bästa regi Ulf Malmros för Bäst i Sverige Lukas Moodysson för Lilja 4-ever Kjell Sundvall för Grabben i graven bredvid Bästa kvinnliga huvudroll Oksana Akinsjina för rollen som Lilja i Lilja 4-ever Elisabet Carlsson för rollen som Desiré i Grabben i graven bredvid Tuva Novotny för rollen som Anneli i Den osynlige Bästa manliga huvudroll Artiom Bogutjarskij för rollen som Volodja i Lilja 4-ever Michael Nyqvist för rollen som Benny i Grabben i graven bredvid Mikael Persbrant för rollen som Johan i Alla älskar Alice Bästa kvinnliga biroll Cecilia Frode för rollen som Lollo i Klassfesten Marie Göranzon för rollen som Sonya i Alla älskar Alice Gunilla Röör för rollen som Fransson i Beck – sista vittnet Bästa manliga biroll Lennart Jähkel för rollen som James i Suxxess Göran Ragnerstam för rollen som Robert i Suxxess Alexander Skarsgård för rollen som Micke i Hundtricket Bästa manuskript Peter Birro för manuskriptet till Bäst i Sverige Sara Heldt för manuskriptet till Grabben i graven bredvid Lukas Moodysson för manuskriptet till Lilja 4-ever Bästa foto Ulf Brantås för fotot i Lilja 4-ever Lars Crépin för fotot i Alla älskar Alice John Christian Rosenlund för fotot i Beck – sista vittnet Bästa utländska film Mannen utan minne/Mies vailla menneisyyttä, Regi: Aki Kaurismäki Tala med henne/Hable con ella, Regi: Pedro Almodóvar The Royal Tenenbaums, Regi: Wes Anderson Bästa kortfilm En kärleksaffär, Regi: Jörgen Bergmark Malcolm, Regi: Baker Karim Viktor och hans bröder, Regi: Mårten Klingberg Bästa dokumentärfilm Boogie woogie pappa, Regi: Erik Bäfving Gömd, Regi: David Aronowitsch, Hanna Heilborn, Mats Johansson Muraren, Regi: Stefan Jarl Vem Vinner vad tippar ni? Själv hoppas jag att The Royal Tenenbaums vinner bästa utländska film den e helt klart värd det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrik sandén Posted January 10, 2003 Share Posted January 10, 2003 Ja... inte mycket intressanta svenska filmer under 2002. Lilja 4-ever kommer ju vinna en hel del... och det är väl också den bästa filmen av de nominerade. Jag hoppas att Kaurismäki tar hem bästa utländska... fastän jag inte har sett filmen och gillar Tenenbaums väldigt mycket. Bästa dokumentär tror jag Stefen Jarl vinner. En mycket bra film som för övrigt i dagarna visades på tv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pace Posted January 11, 2003 Share Posted January 11, 2003 Utan att ha sett en enda av de filmerna (förutom kortfilmen av Hundtricket) så drar jag till med mina gissningar baserad på den mediahype som varit: Bästa film: Lilja 4-ever Bästa regi: Lukas Moodysson Bästa kvinnliga huvudroll: Oksana Akinsjina Bästa manliga huvudroll: Michael Nyqvist (eller Persbrant) Bästa kvinnliga biroll: Marie Göranzon Bästa manliga biroll: Lennart Jähkel Bästa manuskript: Lukas Moodysson Bästa foto: John Christian Rosenlund Bästa utländska film: The Royal Tenenbaums Bästa kortfilm: Malcolm Bästa dokumentärfilm: Gömd 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moiraine Posted February 3, 2003 Share Posted February 3, 2003 Inte illa gissat Pace. Iofs missade jag början men dina fyra första såg jag att du prickade in fint. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
big_evert Posted February 6, 2003 Share Posted February 6, 2003 Jag tycker att Lilja forever var värd sina guldbaggar....även Michael Nyqvist var en värdig vinnare....han har gjort så många bra filmer nu så det var väll på tiden... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts