Polytrop Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Ska dra iväg till varmare länder med mycket hög luftfuktighet. Hur klarar min kamera det? Var hittar man såna där fuktabsorberare som ofta följer med lådan när man köper elektroniska prylar? Är de något att satsa på? Räcker det i så fall om man låter kameran natta med en sån påse? Andra tips? 0 Quote
gorse Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Torrt gips som är gräddat i ugnen i 10-15 minuter i 220 grader är extremt fuktabsorberande... Alltså, gips som varit i vatten, och som stelnat och torkat. 0 Quote
Polytrop Posted October 18, 2004 Author Posted October 18, 2004 Ok, tack för svar. Men måste inte gipset hettas upp med jämna mellanrum för att behålla sin fuktabsorberande förmåga? 0 Quote
produceratv Posted October 18, 2004 Posted October 18, 2004 Jag gjorde ett litet jobb på Cypern när det var som fuktigast i sommras. Det var så vått att vattnet rann av bilarna om kvällen. En av mina kameror ballade ur och vägrade att behålla banden kvar i kameran. Min slutsats.... FUKT! Om jag var helt rätt ute vet jag inte, men det var mycket strul. Mitt tappra försök var någon som jag fortfarande vinner värt att försöka. Gå in i en skobutik och be om "silicon-bags". Små påsar som följer med elektronik och en del kläder för att suga ur fukten. Dom kastar alltid dessa påsar i skobutiker i alla fall, just för faran för barn. Ja... du fattar poängen. Se'n hänger det hela nog också ihop med hur benägen en kamera kan vara att strula. Den jag hade har alltid varit lite lattjo. Det är värt ett försök i alla fall, å siliconpåsarna hittar du i vilket land du än åker till. 0 Quote
gorse Posted October 19, 2004 Posted October 19, 2004 [citat=Polytrop]Ok, tack för svar. Men måste inte gipset hettas upp med jämna mellanrum för att behålla sin fuktabsorberande förmåga?[/citat] Eller man måste ta nytt hela tiden. Det är sak samma med alla fuktabsorberande saker. Men gräddad gips är välkänt för sina fuktabsorberande egenskaper. Användes mycket förr inom vetenskapliga intrument. 0 Quote
Recommended Posts