Jump to content

Frågor ang dv band osv

Torsdag

Recommended Posts

1: Har köpt en hv30 och undrar vilka band som rekomenderas till den, vilket märke, och spelar det någon roll om det är minidv eller minidv hd?

2: Sen när det kommer till filmfestivaler så ska man skicka in filmen på DV eller DV-cam. DV-cam har jag förstått vad det är, "ett mer specialliserat band." Men dv är det samma som minidv, som man använder i kameran när man filmar?

3: Och om man har filmen färdig redigerad osv. på datorn. Hur får man ut det till dv band eller dv- cam?

Jag har för mig att HV20/30 kan användas för HDV. Om du använt HDV så bör du använda band för det. De ser likadana ut som vanliga miniDV men har bättre kvalitet och är några minuter längre. Om du använder vanliga miniDV band för HDV material så ökar risken för dropouts.

Ja, HV20/HV30 är HDV-kameror och har DV-IN så du kan exportera till tape. Panasonic DVM60 ME har varit utmärkta band till den kameran, däremot dålig erfarenhet av JVC DVM60 (dropouts). Har inte ännu köpt speciellt HDV-band men det är nog dags nu...

DV25 SP och HDV signal skrivs på samma spårbred (10 micrometer).

Vissa band har ett högre precisionskrav vid tillverkningsprocessen, vilket i sin tur leder till ett bättre fungerande band, allmänt talat.

Man får ofast vad man betalar för och man skall även ha i åtanke att till exempelvis Sony strukturerar sina band i högsta lämpning för just deras videokameror.

Högkvalitativa DV-S / DV-L band lämpar sig lika bra för HDV signal även om "Ideal for HDV" eller "For HDV" stämpel inte standardiserats för bandet.

Kan även påpeka att JVC´s HDV lämpade (ProHD) DV band ständigt klyddar vid skrivning utav Canon videokameror i HDV läge. För att inte tala om i 25hz sensor-clock läge (25F).

Personligen har jag fått bäst resultat med Panasonics DVM60YE3 band, i native 1080i läge som i 25F läge, med både Canon XH-A1 samt XL-H1.

Okej, så det är inte någon "igentlig" skillnad på dv band med eller utan hd?

Och sen undrar jag, på då hv30, spelar man alltid in i hd-kvalite eller ändrar man mellan hd kvalite och dv kvalite (eller vad det vanliga alternativet kan vara, om det finns ett.)?

Okej, så det är inte någon "igentlig" skillnad på dv band med eller utan hd?

Och sen undrar jag, på då hv30, spelar man alltid in i hd-kvalite eller ändrar man mellan hd kvalite och dv kvalite (eller vad det vanliga alternativet kan vara, om det finns ett.)?

Nej, det är ingen skillnad men du bör inte blanda HDV och DV på samma band. Du kan spela in i HDV, HDV(PF25), DV(WIDE) och DV(NORMAL). Kolla i menyn REC/IN SETUP -> HD STANDARD.

Okej tack, sista två frågorna nu då: (risk för dum frågor)

1: Vad är skillnaden om man spelar in med hdv och hdv(PF25)?

2: Och om det står: Valfritt format men ska skickas på mini-DV eller DV-Cam. Då spelar det ingen roll hur det är inspelat bara man skickar det på minidv t.ex. Då kan man ha spelat in det med hdv, istället för dv?